Analýza: Daň z předepsaného pojistného


			Analýza: Daň z předepsaného pojistného
26.4.2012 Pojistný trh

Vláda Petra Nečase schválila 11. 4. 2012 plán úsporných opatření na roky 2013-2015 s cílem udržet schodek státního rozpočtu. Média se většinou věnovala návrhům s dopadem na široké vrstvy obyvatelstva, jako jsou například změny ve valorizaci důchodů, zvýšení DPH a daní z příjmů. Stranou jejich zájmu tak zůstalo příjmové opatření č. 14 – zavedení daně z předepsaného pojistného (celý text zde). Nejde o úplnou novinku. V roce 2010 něco podobného navrhoval ministr Eduard Janota.  Podobnou daň mají i v některých jiných státech Evropy, přičemž sazby činí až 20 %.

Co to bude pro pojišťovnictví znamenat? Při neznalosti konkrétního nastavení rozsahu, základu a sazby daně to zatím nevíme úplně přesně. Můžeme však vycházet z předpokládaného příjmu do státního rozpočtu, který má být 5 miliard.

Možné scénáře

Zkusme si nastínit několik scénářů (jejich názvy jsou pracovní):

1. Daň z neživota – základem daně je pojistné na neživotní pojištění s výjimkou úrazu a nemoci. Podobná je využívána například v Nizozemí. Sazba daně by činila 7-8 %.

2. Daň z nepovinného neživota – základem daně je pojistné na neživotní pojištění s výjimkou povinných pojištění. Je totiž sporné, zda danit povinné pojistné. Sazba by byla kolem 10 %.

3. Daň z povinného pojištění – základem daně je pojistné na povinná pojištění. Podobná daň existuje v Chorvatsku a ve Švédsku (pro povinné ručení). Sazba by dosáhla až 20-25 %.

4. Daň z pojištění rizik – základem daně je vedle neživotního pojištění také riziková část pojistného životního pojištění. V tomto případě by sazba činila 4-5 %.

5. Daň z celkového pojistného – základem je veškeré předepsané pojistné bez výjimek. Velmi rozporuplná varianta. Stát by například podporoval spoření na stáří daňovými výhodami a zároveň by chtěl využití této výhody zdanit. Sazba by v tomto případě činila asi 3 %.

Nejvhodnější varianta

Jako nejvhodnější se nám jeví první varianta. Změna výše pojistného je poměrně lehce realizovatelná (tak jako tak se průběžně mění), není v rozporu s podporou spoření na stáří a znamená relativně malé zvýšení ceny (do 5 %). Konkurenční prostředí totiž asi nedovolí promítnout do ní celou daň.

Jak je vidět, neznámých je zatím mnoho. Jedinou (skoro) jistotou je růst pojistného trhu v roce zavedení této daně…

Kateřina Lhotská, NESS

Zdroj: Kateřina Lhotská

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS