Pohled na vývoj pojistného trhu v 1. pololetí 2010


			Pohled na vývoj pojistného trhu v 1. pololetí 2010
10.8.2010 Pojistný trh

Nejsilnější pojišťovnou zůstává Česká pojišťovna následovaná Kooperativou. Rozdíl mezi oběma pojišťovnami se sice meziročně snížil, ovšem došlo k jeho zvětšení v porovnání s předchozím čtvrtletím. Nicméně obě pojišťovny svoje pozice ztrácejí. Na třetí místo se poměrně překvapivě dostala ČSOB Pojišťovna.

Pojistný trh v 1. pololetí roku 2010 celkově rostl o 8,3 %, což je nejvíc za posledních pět let. Růst byl zajištěn díky ŽP, kde pokračoval trend z předchozího období a bylo tak dosaženo největšího zrychlení od roku 1999. NŽP zmírnilo pokles z 1. čtvrtletí a téměř stagnovalo. Podíl ŽP se tím zvýšil téměř o 5 procentních bodů na 44,6%. ČR se tak zase o něco přiblížila poměrům běžným v Evropě, nicméně k jejich vyrovnání (ŽP tvoří 61 %) je ještě velmi daleko.

Propad v neživotním pojištění

V NŽP došlo celkově k poklesu o necelých 0,5 %. Postavení nejsilnější pojišťovny drží Kooperativa, která ovšem svůj náskok před druhou Českou pojišťovnou ztrácí. Třetí je dlouhodobě Allianz.

Propad v segmentu NŽP je zapříčiněn především meziročním poklesem v pojištění vozidel o 5,9 %.

Výsledek je o něco lepší než v předchozím čtvrtletí, nicméně pokles je nejvýraznější za několik

posledních let. Počet uzavřených smluv POV přitom roste. Z toho lze usuzovat, že se jedná o vliv stále rostoucí preference ceny jako určujícího parametru pro výběr pojišťovny klientem.

Dále je nutno vzít v potaz i to, že při rostoucím počtu vozidel není u všech automaticky sjednáváno HAV a naopak jsou některá existující pojištění stornována. Na HAV má dále přímý vliv i zvýšená obliba levnějších vozidel.

To nakonec nepřímo dopadá i na POV (levnější vozidla mají zpravidla menší objem, který je stále jeden z nejdůležitějších parametrů při stanovení výše pojistného). U podnikatelských pojištění došlo po poklesu v minulém čtvrtletí k opětovnému růstu. V minulé analýze jsme tento vývoj předpovídali vzhledem k příčině poklesu, kterou byla mimořádná situace z počátku roku 2009.

Vývoj ve 2. čtvrtletí nám tedy dal za pravdu.

Životní pojištění posiluje díky jednorázovým smlouvám

ŽP rostlo o 21,5 %. Pozici „jedničky“ drží přes trvalý a zrychlující pokles České pojišťovny, pozici „dvojky“ udržela z předchozího čtvrtletí Komerční pojišťovna, „trojkou“ je Pojišťovna ČS. Až čtvrtá je Kooperativa. Pořadí pojišťoven se sice nezměnilo, ale obě bankopojišťovny se k sobě přibližují.

Prudký růst pojistného v segmentu ŽP byl zapříčiněn růstem jednorázově placeného o 89 %. Z tohoto pohledu nevypadá tempo ŽP jako dlouhodobě udržitelné a lze očekávat, že především bankopojišťovny budou tempo zpomalovat a svoje postavení zase ztrácet. V souvislosti s tím se nabízí otázka, jestli je jednorázové pojistné opravdu to, co by pojišťovny měly preferovat a pokud ano, jaký má být jeho podíl.

Stávající poměr 40 % je totiž výrazně mimo všeobecně doporučované rozmezí 10–20 %. Dominantní složkou u tohoto pojistného tvoří spořící složka, zatímco riziková část je marginální. Z toho důvodu není toto pojištění dobrou variantou ani pro klienty, protože neplní svoji hlavní funkci – zajištění rizik.

Nic nového pod sluncem

Nejdůležitější událostí, která zasáhla oblast pojištění v uplynulém období, byly dvě vlny povodní na Moravě. Pojišťovny se snažily přistupovat s pochopením k potřebám svých klientů a řešily situaci pružně a co nejrychleji.

V uplynulém období se neobjevovaly zásadní produktové novinky. Před letní turistickou sezónou se pojišťovny orientovaly především na nabídky cestovního pojištění s některými zajímavými připojištěními (například připojištění opuštěné domácnosti od České pojišťovny).

V předchozích obdobích se pojišťovny snažily především zkvalitňovat servis pro klienty a pokračovaly v tom i nyní. Některé pojišťovny zlepšovaly především on-line služby a zkoušely nové distribuční kanály (například ČSOB Pojišťovna prodej pojištění přes bankomaty).

Velkým tématem zůstává stále boj s pojistným podvodem, jehož nárůst je jedním z projevů sociální krize. Jedná se zatím především o spontánní pokusy v pojištění motorových vozidel. Už druhý rok však upozorňujeme na to, že nečekaný růst pojištění podnikatelů je způsoben i uzavíráním tzv. „spekulativních pojištění“, kdy někteří podnikatelé pojištění chápou jako zajištění proti „krachu“. Bohužel se toho chopila i část získatelů a v tomto smyslu argumentovala při předkládání nabídek klientům. Tato prognóza se začíná naplňovat, protože roste počet škod způsobených požárem většího rozsahu (tzv. „teplé sanace“).

Zajímavou informací, která pronikla koncem února na veřejnost, je nabídka na prodej ČSOB Pojišťovny. Není zřejmé, nakolik to bylo myšleno vážně a na kolik to byla pouze metoda, jak zjistit nabídkovou cenu za tuto pojišťovnu. Takto to vnímaly asi i oslovené pojišťovny a oficiální cestou na nabídku neodpověděly.

Zdroj: Kateřina Lhotská, NESS Czech s.r.o.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články