Pavel Wiesner o novince MaxiOn s miliardovým krytím: "Kryjeme i ty nejkatastrofičtější scénáře"


			Pavel Wiesner o novince MaxiOn s miliardovým krytím: "Kryjeme i ty nejkatastrofičtější scénáře"
13.11.2015 Rozhovory

Se začátkem listopadu se na trhu objevila unikátní novinka od České podnikatelské pojišťovny. Produkt MaxiON kryje škody vzniklé vyčerpáním limitu na majetkové škody z povinného ručení, a to do výše jedné miliardy korun. Jak se firma může pojistit proti tak velkým škodám, jaké byly vyčísleny po tragické nehodě ve Studénce, jsme se zeptali Ing. Pavla Wiesnera, ředitele úseku podnikatelských rizik z České podnikatelské pojišťovny.

Kdy vznikla první myšlenka na vytvoření produktu, který by kryl tak vysoké částky? Byl prvním podnětem případ ve Studénce s Pendolinem?

U nás se při tvorbě produktů řídíme tím, co naši klienti potřebují a co požadují. Po tragické nehodě ve Studénce se diskutovalo nejen téma postačitelnosti zákonného limitu v povinném ručení, ale především vyvstala otázka, jakým způsobem v podobných případech ochránit dopravce před finanční ztrátou, která by v konečném výsledku mohla být pro firmu likvidační. S poptávkou tohoto typu pojištění se na nás obrátil náš významný obchodní partner z řad zprostředkovatelů. Společně s ním jsme začali pracovat na konstrukci zcela nového a ojedinělého produktu na českém trhu.


Čtěte také: Srážka Pendolina a kamionu ve Studénce bude stát 160 milionů


ČPP je jediná, která takový typ pojištění aktuálně poskytuje. Víte o tom, zda existují podobné produkty v zahraničí?

Pokud vím, nabízíme zcela unikátní produkt, a to nejen na českém, ale i zahraničím trhu, minimálně v Evropě. Koncepce produktu je natolik jedinečná, že oslovila i naše zahraniční partnery v oblasti zajištění. Produkt tedy představujeme ve spolupráci s největšími světovými zajistiteli Swiss Re, Munich Re a VIG Re.

Jak nakonec případ ve Studénce skončil? Kdo uhradil rozdíl mezi vyplaceným pojistným plněním a výší škody?

Je všeobecně známo, že jen majetková škoda se odhaduje na 160 milionů korun. Přitom sjednávané limity plnění se u povinného ručení, a to i u dopravních firem, obvykle pohybují ve výši 100 milionů korun. Podle neoficiálních informací byl však u tohoto konkrétního kamionu skutečný limit na povinné ručení ještě mnohem nižší. Rozdíl mezi sjednaným limitem plnění a skutečnou výší škody hradí viník nehody, resp. majitel firmy. Je jasné, že pro klasického dopravce nebo pro jakoukoliv malou, střední, ale i větší firmu, může být taková situace naprosto likvidační. Jak dopadl konkrétní případ ve Studénce, zatím není oficiálně známo, ale odhadoval bych, že provozovatel vozidla, tedy polský dopravce, skončí po uplatnění nároku ze strany Českých drah v likvidaci.

Je logické, že takové situací se chtějí podnikatelé vyhnout. Pro koho je tedy produkt konkrétně určen?

Dlouhodobě se klientům snažíme popsat hrozící rizika a vysvětlit, že zákonné minimum povinného ručení nemusí stačit. Poptávka po skutečně odpovídajícím krytí však nebyla ze strany firem dostatečná. Až tragická nehoda kamionu s Pendolinem ve Studénce se stala odstrašujícím příkladem upozorňujícím na konkrétní nebezpečí. Náš produkt MaxiON je určen pro všechny podnikatele, kteří si potenciální riziko vysokých škod uvědomují. Očekávám zájem nejen z řad dopravních společností, ale i ostatních podnikatelských subjektů, které chtějí minimalizovat případné finanční ztráty ze škod, které nedokážou ovlivnit. To je přesně případ polského dopravce, jehož zaměstnanec byl viníkem nehody s tak katastrofickými následky.

Produkt je vázán na flotilu automobilů, existuje nějaká minimální velikost flotily?

Neděláme rozdíl, pojištění nabízíme všem podnikatelům - jak těm s velikou flotilou aut, tak i drobným podnikatelům, třeba jen s několika osobními automobily. Všechna vozidla provozovaná danou společností však musí mít sjednaný pojistný limit v minimální výši 100 milionů korun pro škody na majetku v rámci povinného ručení. S limitem plnění ve výši až 900 milionů korun MaxiON zajistí pojistnou ochranu v celkové částce dosahující 1 miliardy korun. Výše pojistného se odvíjí od počtu vozidel, které firma vlastní nebo provozuje a odpovídá přibližně 10 procentům z ceny povinného ručení každého vozidla. Pojištění se sjednává bez spoluúčasti.  

Limit je do výše jedné miliardy. Vyskytla se někdy v historii na českých silnicích, případně v zahraničí taková škoda?

Jakkoli je miliardová škoda výjimkou, stále častěji se objevují případy škod ve stovkách milionů korun na jednu pojistnou událost, a nejen v zahraničí. Mám na mysli škody, které jsou evidovány po hromadných dopravních nehodách, nehodách v tunelu, na mostech nebo právě na železničních přejezdech. Samostatnou kapitolou s obrovskými náklady bývají škody na životním prostředí. MaxiON zaručuje našim klientům pocit skutečného bezpečí, firma za optimální cenu získá ochranu až do výše jedné miliardy, což pokrývá i ty nejkatastrofičtější scénáře.

Očekáváte, že ostatní pojišťovny také zavedou tento produkt?

To v tuto chvíli nelze s určitostí říci, ale pokud se tak stane, tak to bude pouze důkazem, že jsme připravili smysluplný produkt pro naše klienty a že naši práci děláme dobře.

Děkuji za rozhovor.

Zdroj: oPojištění.cz

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články