Tomáš Síkora: V roli pojišťovny i klienta bych byl spokojen, v roli MLM už méně


			Tomáš Síkora: V roli pojišťovny i klienta bych byl spokojen, v roli MLM už méně
23.10.2015 Rozhovory

Schválení zákona o pojišťovnictví se Tomáš Síkora ve svém křesle výkonného ředitele ČAP sice nedočkal, ale na tvorbě zákona spolupracoval mnoho let. Jak je nyní spokojen s výsledným kompromisním návrhem zákona č. 277/2009 sb.?

 

Na novele zákona o pojišťovnictví jste spolupracoval od úplného počátku. Jak jste spokojen s podobou, která nyní prošla do třetího čtení v Poslanecké sněmovny?

Podle mého názoru je výsledný „politický kompromis“ návrhu pro pojišťovny maximem možného. V principu kromě „zastropování“ pobídek obsahuje všechny dříve diskutované atributy, které snižují rizika přepojišťování i absolutního přenášení nákladů na klienty v prvních letech trvání smlouvy. V roli pojišťovny i klienta bych byl spokojen, v roli MLM sítě už méně.

Je podle Vás správné, že provize nejsou zastropovány? Jsou pro to pádné argumenty, nebo je rozhodnutí pouze politické?

Nezastropování provizí samozřejmě může vyvolat negativní posun v oblasti celkových nákladů produktu – tj. vyvolat tlak na celkovou vyšší odměnu pro zprostředkovatele, aby jim byl částečně kompenzován požadavek linearity vyplácení pobídek, a tím logicky i na cenu těchto regulovaných typů produktů. Na druhé straně by bylo absolutní nákladové omezení diskutabilní z právního pohledu „cenové regulace“ a mohlo by vytvořit precedent pro jiné oblasti. Navíc otázka, zda poroste cena pojištění, není z politického hlediska ve vazbě na citlivost otázky cenových zásahů do volného trhu tak podstatná. Z politického i regulatorního pohledu tedy chápu dohodu na zrušení stropu v návrhu jako logickou.

Jak podle Vás změna ovlivní pojistný trh? Může být pro nějakou jeho část neudržitelná? 

Myslím, že tato změna ovlivní zprostředkování životního pojištění zásadně. Podle mne půjde o posun na distribučním trhu pojištění, který nastává tak jednou za 15 let. Zásadní dopad bude mít úprava především na MLM obchodní modely a ještě více na ty, které jsou orientovány z většiny produkce na životní pojištění a jsou přitom střední velikosti tj. do 100 spolupracovníků. Změna bude bolet samozřejmě i velké MLM sítě, nicméně pokud správně zareagují v úpravě obchodního modelu, budou patrně schopny i díky finanční síle změnu ustát. Na druhé straně pro pojišťovny dojde zcela jistě k dočasnému poklesu produkce životního pojištění, avšak nová situace nabídne chytrým pojišťovnám díky tomu i nové příležitosti pro růst. To si umím velmi živě představit.

Můžeme očekávat nárůst výše provize?

Samozřejmě to vyloučit nelze, jak jsem už naznačil v předchozí odpovědi. Zprávy z trhu jsou takové, že někteří manažeři velkých MLM sítí už s novým požadavkem na růst odměn na pojišťovny přišli. Věřím však, že i ostatní budoucí parametry regulace distribuce týkající se povinného zveřejňování nákladů pojišťoven i způsobu výpočtu výše odměn u zprostředkovatelů spirálu nevytočí opět nesmyslně vzhůru. Už dnes jsou totiž náklady na zprostředkování životního pojištění jedny z nejvyšších v EU.

Děkujeme za odpovědi.

Zdroj: oPojištění.cz

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články