Makléři hrají klíčovou roli v pojištění průmyslu


			Makléři hrají klíčovou roli v pojištění průmyslu
26.5.2009 Pojistný trh

Na naše otázky, týkající se situace v pojišťovnictví i toho, jak postihuje tento obor finanční krize, odpovídal ředitel divize neživotního pojištění ČSOB Pojišťovny Ing. Michal Kaněra.

*Ekonomika je v recesi a to určitě ovlivňuje i poptávku po pojistných produktech. Je tento pokles citelný? A změnila se struktura poptávky po pojistných produktech?

Finanční krize má na pojištění obecně spíše pozitivní vliv. U životního pojištění si lidé nyní uvědomují ještě více, že potřebují krýt finanční rizika. Už nemohou počítat s tím, že jím budoucí náklady pokryje rostoucí plat nebo hodnota nemovitostí. Navíc se ukazuje, že životní pojištění je jeden z nejbezpečnějších finančních produktů na trhu, který v dnešní době i v míře zhodnocení úspěšně konkuruje ostatním finančním nástrojům.

U neživotního pojištění je obdobná úvaha, která vychází z historických zkušeností. Obava lidí a podniků (případně již zkušenost se znehodnocením majetku či ztrátou investic) zvýrazňují a upřednostňují vnímání možných rizik a snahu o jejich eliminaci. Pojistné produkty jsou pro snížení mnoha rizik vhodným nástrojem.  Na druhé straně může dojít v některých případech ke snížení hodnoty či rozsahu pojišťovaného majetku/rizik, který reflektuje restrukturalizace či nové plány firem a občanů do budoucna. Pozitivní faktory budou mít určitě větší váhu než ty negativní.

Předběžná čísla ukazují, že celý pojistný trh za první čtvrtletí roste a např. v naší pojišťovně jsme zaznamenali v pojištění domků a domácností dokonce dvouciferný meziroční nárůst.

*Snaží se ČSOB Pojišťovna společně s makléři nabídnout firmám takové produkty, které by jim zajistily pojistnou ochranu za cenu nižších nákladů?

Obecně v jakékoliv mimořádné či jinak neobvyklé situaci je nutné reagovat -  to znamená prověřit a revidovat mnoho věcí, které v takové mimořádné době třeba již neplatí. Nejinak je tomu u firemního pojištění. Měla by probíhat velmi otevřená diskuze mezi klientem, makléřem popř. pojišťovnou, jak se mění či bude měnit business model toho kterého klienta. Bude změna strategie, plánů, restrukturalizace, co krizový management? Co výrobní program (množství, sortiment…), objemy zakázek, množství zaměstnanců, směn, potřebné výrobní kapacity, celková finanční situace, skladové hospodářství, přepravy atd. Pouze pokud se sestaví takovýto nový obrázek o klientovi, lze odpovědně navrhnout nový pojistný program, který může oproti původnímu být redukovaný a tím i levnější, ale vždy by měl odpovídat aktuálním potřebám klienta. Nedivme se však i tomu, že klient, který v době hojnosti využíval pojištění velmi málo s velkými spoluúčastmi, protože případné škody mohl a chtěl sám financovat z vlastních zdrojů, se nyní pojišťuje více, protože zdroje na samofinancování jsou daleko nižší.  

*Je ze strany firem zájem o pojištění přerušení provozu?

Již mnoho let je toto pojištění ve standardní nabídce většiny pojišťoven a objem pojistného roste. I zde však záleží na konkrétní aktuální situaci toho kterého klienta. Situace a vhodnost tohoto pojištění je různá - u společnosti, která vyrábí 7 dní v týdnu a 24 hodin denně na všech výrobních zařízeních žádoucí  a ne zrovna jednoduchý a lehce nahraditelný výrobek, než u někoho kdo pár hodin denně v části výrobní kapacity vyrábí víceméně na sklad.

*Jak vychází ČSOB pojišťovna s makléři?

Makléři patří k hlavním obchodním partnerům CSOB Pojišťovny a hrají klíčovou roli v pojištění průmyslu.

*O kvalitě pojišťovny rozhoduje především rychlost likvidace pojistné události. Jak se s tímto požadavkem vyrovnává ČSOB Pojišťovna?

V současné době jsme si právě na LPU (likvidace pojistných událostí – pozn. red.) nechali provést dva detailní průzkumy. Očekávali jsme dobré hodnocení, ale výsledek předčil naše očekávání. Pokud to zjednoduším, tak průměrná známka na škále od 1-5 (jako ve škole) byla 1,2. A respondenti byli reální klienti s PU likvidovanou u ČSOB Pojišťovny.  

*Jak si dokážete poradit s pojistnými podvody? A objevují se již častěji i podvody v životním pojištění?

Odhalování pojistných podvodů je čím dál více úspěšnější. Pojišťovny používají nejen více inspektorů, ale i sofistikované automatizované systémy, které pomáhají upozornit na možná rizika už v zárodku, např. již při sjednávání pojistné smlouvy, což platí i pro životní pojištění.

Děkuji Vám za rozhovor.

Dagmar Šístková

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS