Asociace cestovek vytvářejí před sezónou falešnou představu


			Asociace cestovek vytvářejí před sezónou falešnou představu
28.3.2012 Produkty

Obě české asociace sdružující podnikatele v cestovním ruchu se za vydatné podpory tiskového odboru Ministerstva pro místní rozvoj pravděpodobně snaží před hlavní turistickou sezónou vzbudit dojem, že peníze klientů cestovních kanceláří jsou stoprocentně v bezpečí i v případě jejich krachu.


Je to nebezpečná falešná představa, která naprosto neodpovídá realitě,“ upozornil generální ředitel a člen představenstva pojišťovny GENERALI Štefan Tillinger. „Podnikání v cestovním ruchu upravuje zákon z minulého století, který cestovním kancelářím sice ukládá povinnost pojistit se proti úpadku, zároveň jim však umožňuje sjednat takové pojištění, které na vrácení všech peněz klientům v případě krachu prostě nestačí,“ dodal Tillinger. Podle něj pojišťovny, jako soukromé subjekty, nemohou vykonávat dohled nad jinými soukromými subjekty. „To je role, která přísluší státu,“ řekl Tillinger.

 

 

Asociace cestovních kanceláří neříkají pravdu

Představitelé Asociace cestovních kanceláří ČR (ACK ČR) v uplynulých týdnech opakovaně lhali médiím. Tvrdili, že případ klientů loni zkrachovalé CK I. Parkam Holidays, jejíž klienti dostali od Generali kvůli nedostatečnému pojistnému limitu sjednanému cestovkou jen necelých 60 % ceny neuskutečněných zájezdů, je průlomový.


Podle údajů České asociace pojišťoven (ČAP), které byly zveřejněny minulý týden, řešily pojišťovny od roku 2004 úpadek 26 cestovních kanceláří. U 23 z nich byla škoda již vyplacena, dosud se řeší případy tří cestovek, které ohlásily úpadek v roce 2011. Výkonný ředitel ČAP Tomáš Síkora informoval, že v 16 případech proplatily pojišťovny 100 procent ceny zaplacených neuskutečněných zájezdů, u zbylých sedmi dosáhlo pojistné plnění výše od sedmi do 98 % nahlášené škody. „Ani v jednom z těchto případů nebylo vyplaceno více, než kolik činil cestovní kanceláří sjednaný pojistný limit,“ zdůraznil Síkora. Předpokládáme, že zástupcům asociací reprezentujících zájmy cestovních kanceláří by tyto skutečnosti měly být dostatečně známy.


V postupu pojišťoven neshledala Česká národní banka, která je oprávněna vykonávat dozor nad celým pojistným sektorem, žádné pochybení.


Další příspěvek k dezinformační kampani přidala AČCKA. Ta upozornila na rozhodnutí Evropského soudního dvoru, podle nějž je klient cestovní kanceláře proti jejímu úpadku chráněn i v případě jejího podvodného jednání. Pokusila se tak dezinterpretovat jeden z kroků Generali, která podala na zástupce zkrachovalé I. Parkam Holidays trestní oznámení právě pro podezření z trestného činu podvodu.


Rozhodnutí Evropského soudního dvoru nijak nezpochybňujeme, týká se ale naprosto jiné situace, než do jaké dostali klienty majitelé I. Parkam Holidays krachem své cestovní kanceláře,“ komentoval zprávu ČTK, již převzala další média, mluvčí pojišťovny GENERALI Jiří Cívka. „Pojišťovna neodmítla plnění vůči klientům I. Parkam Holidays, ani je kvůli podvodnému jednání nekrátila,“ poznamenal mluvčí v souvislosti s konkrétním rozhodnutím Evropského soudního dvoru, na nějž se odvolávají asociace.


Cívka uvedl, že trestním oznámením splnila pojišťovna pouze zákonnou povinnost, kterou má v případě podezření na spáchání trestného činu každý občan České republiky. Připomněl, že výplata klientů zkrachovalé cestovní kanceláře proběhla již dříve a na odškodnění, které dosáhlo sjednaného pojistného limitu, nemá trestní oznámení žádný vliv.


Generální ředitel pojišťovny GENERALI Štefan Tillinger již během minulého týdne vyzval všechny zainteresované subjekty k diskusi o nutných změnách v zákoně 159/1999 Sbírky o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu.

Generali

Zdroj: Generali

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články