Důchodová reforma s výhradami


			Důchodová reforma s výhradami
11.6.2013 Produkty

Už jen něco málo přes tři týdny zbývá lidem nad 35 let na rozhodnutí, zda vstoupí do 2. pilíře reformovaného penzijního systému, či nikoliv. Po tomto datu se jim vrata k důchodovému spoření, a tím i k možnosti posílat 3 % ze sociálního pojištění na svůj účet místo do státní kasy, uzavřou. Vláda stupňuje informační kampaň, opoziční sociální demokraté protikampaň. Dosavadní počet lidí, kteří vstoupili do 2. pilíře, očekávání penzijních společností nenaplnil. Jejich zástupci ale jedním dechem dodávají, že v posledním měsíci jejich zájem prudce vzrostl a největší vlnu čekají v druhé polovině června. Česko se blíží ke svému prvnímu půlroku od startu důchodové reformy.

Přepálené odhady

Zatímco loňský rok se nesl ve znamení legislativních zmatků, politických tahanic a všeobecných nejistot o podobě a spuštění nového systému, v prvních měsících roku letošního se vláda začala soustředit na lepší informování veřejnosti o jeho podobě a výhodách. Množství lidí, kteří se do dnešního dne rozhodli do 2. pilíře vstoupit, je ale i tak poměrně nízké. „Naše původní analýzy počítaly s tím, že do druhého pilíře vstoupí asi 15 procent práceschopného obyvatelstva, tedy zhruba 750 tisíc lidí. Vzhledem k současné situaci a k politickým rizikům, odhaduji, že se do 30. 6. může zapojit výrazně méně lidí – řádově 200 tisíc,“ uvedl Pavel Jirák, předseda představenstva KB Penzijní společnosti.

Pozvolný start

Současné číslo se blíží k už sníženým odhadům stěží ze čtvrtiny, během posledního měsíce ale výrazně poskočilo. Facebooková stránka Důchodová reforma, kterou v březnu spustilo ministerstvo práce, uveřejnila 5. června odkaz na zprávu, že do konce května vstoupilo do 2. pilíře přes 47 tisíc lidí s poukazem na to, že počet lidí, kteří se takto rozhodli, byl v květnu rekordní, a to téměř 15,5 tisíc.

A stoupající zájem lidí potvrzují i penzijní společnosti. „Naše penzijní společnost stále eviduje narůstající zájem. Jen během měsíce dubna jsme uzavřeli více smluv než za první tři měsíce letošního roku dohromady,“ uvedl Aleš Poklop, generální ředitel a předseda představenstv a penzijní společnosti České spořitelny. „Ke konci května jsme dosáhli 7,5 tisíc klientů ve 2. pilíři a 9 tisíc klientů ve 3. pilíři. Je to sice nižší počet, než jsme původně očekávali, ale přesto nás rostoucí zájem o 2. pilíř naplňuje optimismem. Vrchol zájmu přijde během června. Stejně jako u penzijního připojištění v listopadu loňského roku, i letos nechává mnoho zájemců rozhodnutí na poslední chvíli,“ dodal.

„Zájem postupně roste a výrazně se zvýšil především na konci května. Lidé doteď neměli dostatek informací, o 2. pilíř se příliš nezajímali, až teprve teď se začínají s 2. pilířem seznamovat,“ potvrdil rostoucí zájem Tomáš Kofroň z Reiffeisen penzijní společnosti rovněž s dodatkem, že i přes očekávání masivního nárůstu klientů během června je zájem za prvních pět měsíců oproti odhadům nižší.

Informace – Achillova pata

Zástupci penzijních společností se shodují i v hlavních příčinách nízkého počtu zájemců o 2. pilíř. Vidí za ním především nedostatečnou informovanost občanů a dopad hrozeb opoziční ČSSD. Ta nepřestává opakovat, že v případě svého vítězství v parlamentních volbách by 2. pilíř zrušila. „Participace není taková, jak jsme očekávali, ale má to několik důvodů. Druhý pilíř se kvůli zpoždění potřebné legislativy a registrace distributorů začal reálně prodávat v únoru, nebo spíš v březnu. Po celou dobu běží výrazná negativní kampaň ČSSD. Nedůvěra vůči vládě, se kterou je penzijní reforma spojovaná, v tom také hraje roli. Aniž lidé znají parametry 2. pilíře, tak nám předem říkají, že se jim nelíbí,“ popsal Pavel Jirák z KB obtíže, se kterými se penzijní společnosti potýkají.

Obdobně své zkušenosti s klienty vykreslil i Petr Brousil, mluvčí Penzijní společnosti České pojišťovny: „Široké spektrum dotazů nám potvrzuje, že lidé nemají příliš relevantních informací o spoření jako takovém. Když se lidé oprostí od různých politických apelů a nechají si principy druhého pilíře vysvětlit, většinou reagují velmi pozitivně slovy: To je dobré, proč mi to nikdo neřekl?!“

A v obdobném duchu se nesou i zkušenosti dalších penzijních společností: „Za největší problém považují klienti nejistotu ohledně budoucího vývoje druhého pilíře, neustálé hrozby sociálnědemokratických poslanců zájmu o 2. pilíř nepřidávají,“ řekl Tomáš Kofroň z Reiffeisen PS. 

„Při jednáních se zájemci stále narážíme na nízkou informovanost veřejnosti, zájemci neznají parametry druhého pilíře a o celém penzijním systému mají zkreslené představy. Věříme, že právě zahájená vládní informační kampaň může v tomto směru pomoci. Jakmile mají zájemci přesné a relevantní informace, tak v mnoha případech mění názor a smlouvy si uzavírají,“ dodal Jirák z Komerční banky. „Bohužel je mezi lidmi stále rozšířeno mnoho omylů,“ podotkl Poklop z České spořitelny.

Zpětná vazba

Zájemci o 2. pilíř se nejčastěji ptají na problematiku dědictví, způsob výplaty penzí, poplatky, exekuce, či zda je možné pilíř opravdu zrušit. Na systému oceňují možnost snížení povinných odvodů na důchodové pojištění, jistotu, že jim peníze zůstanou skutečně na důchod a neutratí je dříve a také možnost dědictví naspořených prostředků. „Škála pohledu na důchodovou reformu je velmi různorodá – lidé negativně hodnotí nemožnost vystoupit z druhého pilíře, aniž by si uvědomili, že z prvního také nemohou vystoupit. Vítají možnost dědictví, ale ještě raději by byli, pokud by si dědici mohli naspořené peníze převést na účet. K systému mají určité výhrady, nicméně jako celek jej hodnotí kladně, a to i z hlediska finanční výhodnosti,“ uvedl Václav Bálek, mluvčí Allianz penzijní společnosti.

Hodnocení odborníků

A jak hodnotí systém a jeho současnou podobu penzijní společnosti? Připomínky se nejčastěji týkají výplaty naspořených prostředků a pozůstalosti. „Zapojujeme se do diskuze s ministerstvem práce a sociálních věcí o možnosti budoucích úprav důchodové reformy. Z parametrických změn 2. pilíře bychom ministerstvu určitě doporučili dát pozůstalé osobě možnost se rozhodnout, zda bude chtít převést prostředky po zemřelém účastníku na svůj 2. pilíř nebo je vyplatit,“ řekl Aleš Poklop z České spořitelny.

Stejné doporučení na úpravu systému navrhl i Pavel Jirák z penzijní společnosti Komerční banky. Mezi dalšími náměty na případné změny reformovaného systému uvedl možnost při výplatě naspořených prostředků vybrat až 40 % - tedy naspořená 2 % vlastního příspěvku - jednorázově, automatický povinný vstup do 2. pilíře a také možnost z něj vystoupit. „Jedním z hlavních důvodů zavedení 2. pilíře byla dlouhodobá neudržitelnost stávajících parametrů 1. pilíře v následujících desetiletích, způsobená zejména očekávaným demografickým vývojem. Především generace lidí narozená v 70. letech a generace mladší budou postiženy nejvíce. Z tohoto důvodu bych doporučoval změnu dobrovolného vstupu na automatic enrolment pro lidi mladší 35, případně 40 let, ale také zavedení možnosti výstupu z 2. pilíře. Třeba i bez možnosti v budoucnu znovu vstoupit,“ popsal Jirák.

A opět zazněly i požadavky na lepší vysvětlení reformy a jejího smyslu. O poskytování informací klientům a získání důvěry v nový systém se většinu času staraly především samy penzijní společnosti. Česká pojišťovna své snahy podpořila i nabídkou zkušebního období, po které klientům ručí za vklady. „Jedná se o unikátní produktový benefit, tzv. Garanci vkladů. Klient, který si na začátku není jistý volbou investiční strategie, získá sjednáním Garance jistotu, že hodnota jeho vkladu do konce roku 2015 nepoklesne pod původní výši. Pokud by přeci jen klesla, Česká pojišťovna mu doplatí rozdíl v hotovosti. Toto dává klientovi dostatek času na „osahání produktu“. Něco podobného ve druhém pilíři žádný konkurent nenabízí. Sjednat si Garanci je možné pouze do 30. 6. 2013,“ popsal produkt a jeho výhody její mluvčí Petr Brousil.

Vládní finiš

Informační kampaň zesílila v posledních měsících také vláda. V polovině dubna spustila za 20 milionů kampaň Natankujte na penzi teď!, zahrnující informační letáky, inzerci v tisku a především třicetivteřinový spot vysílaný na televizních kanálech Nova, Prima a České televize. Ke zhlédnutí je také na internetu, mimo jiné na novém vládním informačním webu www.klidnabudoucnost.cz. Na internetu jsou ke stažení také elektronické verze průvodců změn důchodového systému.  „Důchodové spoření je výhodné minimálně pro polovinu populace. Proto chceme touto kampaní zvýšit informovanost lidí i zájem o zajištění vlastní budoucnosti,“ řekl premiér Petr Nečas.

Ministerstvo práce a sociálních věcí zveřejňuje od března novinky také na speciální facebookové stránce Důchodová reforma. „Pokud se mají lidé dobře rozhodnout, jak se zabezpečit na stáří, měli by mít možnost dostat se k informacím co nejsnadnější cestou. Proto chceme kromě webu, letáků nebo call centra nabídnout jako zdroj také sociální sítě. Věřím, že vyjdeme vstříc i mladším lidem, kteří jsou zvyklí je používat,“ uvedla k jejímu spuštění ministryně práce a sociálních věcí Ludmila Müllerová.

Důchodová reforma má také svůj Manuál pro budoucí účastníky důchodové spoření, který obsahuje popis registrace smlouvy o důchodovém spoření pro osoby, jež chtějí vstoupit do 2. pilíře důchodového systému. Ke stažení je na webu ministerstva práce i vlády.

Oficiální vládní kampaň doprovází také protikampaň Nevstupujte do druhého pilíře opoziční ČSSD, kterou spustil její předseda Bohuslav Sobotka v únoru a jejímž cílem je podle jeho slov podat občanům objektivní informace o důchodovém spoření a jeho nevýhodnosti pro většinu z nich.

Jana Koláriková

oPojištění.cz

Zdroj: oPojištění

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články