Jak postupovat při škodě na autě způsobené neznámým pachatelem


			Jak postupovat při škodě na autě způsobené neznámým pachatelem
1.12.2015 Produkty

Podle informace zástupců Týmu silniční bezpečnosti loni viník každé šesté větší nehody ujel, aniž by se zajímal o postižené účastníky a jejich vůz.  Pro poškozenou posádku je to starost navíc, protože se svým nárokem na úhradu vzniklé škody a újmy se nemůže obrátit na konkrétního pachatele a jeho pojišťovnu, kde má sjednáno povinné ručení. Přinášíme návod, jak v takovém případě postupovat.

Kdy přivolat policii

Dojde-li k takovému případu, záleží na jeho závažnosti. Poškozený musí nejprve zjistit, co všechno se stalo. Dojde-li k menší újmě, například při tzv. parkovací škodě, kdy není nikdo zraněn a není poškozen ani majetek třetích osob, není třeba přivolávat policii. Ale je-li na místě kamerový systém nebo jsou-li k dispozici svědci, kteří událost zaznamenali, a podle jejich poznatků lze viníka ztotožnit, je naopak přivolání policie účelné. Dá se tak vypátrat pachatel a náhradu uplatnit z jeho povinného ručení. Takový nezodpovědný řidič je navíc policisty pokutován.

Je-li poškozen majetek dalších subjektů (např. sloup osvětlení, inventář parkoviště, plot nebo objekt), musí být sepsán policejní záznam a případ se dále šetří. Také při vzniku škody v odhadované výši přes 100.000 korun je třeba policii zavolat. Podle zkušenosti zástupců UNIQA pojišťovny není snadné v praxi škodu na autě na místě přesněji odhadnout, ale policie bývá zpravidla připravena výši škody s motoristou konzultovat a dle popisu jejího rozsahu pomoci vyhodnotit. Policii je třeba přivolat bez ohledu na výši materiální škody vždy, je-li někdo při události zraněn. Takový případ je nejzávažnější a pachateli hrozí vážný trestní postih.

Jak lze získat náhradu škody od pojišťovny

I v případě, kdy se nepodaří identifikovat viníka, lze nárokovat odškodnění u pojišťovny. Mohou tak učinit motoristé, kteří mají sjednáno pro své auto havarijní pojištění. Takových případů vyřizuje UNIQA pojišťovna měsíčně stovky, nejčastěji z tzv. parkovacích škod. Při vyřízení musí klienti počítat s tím, že sami uhradí spoluúčast a přestupňuje se jim dosavadní vyježděný bonus. To neplatí, pokud se podaří pachatele zpětně vypátrat a pojišťovna na něm zpětně uplatňuje regresní nárok.

Limitující je skutečnost, že v ČR jezdí s havarijním pojištěním jen méně než 20 % všech provozovaných aut. Ostatní jsou pojištěna jen na povinné ručení.

Co se hradí z Garančního fondu České kanceláře pojistitelů

Nejzávažnější je situace, kdy při škodě způsobené nezjištěným vozem dojde k podstatné zdravotní újmě jiného účastníka. Po nezbytném policejním šetření se poškozený může obrátit na Garanční fond při České kanceláře pojistitelů, který je zřízený pro tyto účely. Z něho lze nárokovat odškodnění za závažnou zdravotní újmu, bolestné i ztížené společenské uplatnění vzniklé při nehodě s nezjištěným řidičem. Dojde-li později ke ztotožnění pachatele, vyplacené pojistné plnění je po něm zpětně vymáháno.

Z Garančního fondu se ale v případě škody způsobené nezjištěným vozidlem nehradí tzv. plechové škody, tedy majetkové škody vzniklé na vozidle.

Nejčastější případ: škoda na předním skle

Vedle parkovacích škod je nejtypičtější škodou způsobenou neznámým viníkem rozbití čelního skla na vozidle odlétnutým kamínkem. Například v UNIQA pojišťovně se každý měsíc vyřizuje na 900 takových hlášení od klientů, přičemž méně než desetina připadá na zjištěného motoristu a jeho vůz – původce zničení skla (likviduje se z povinného ručení).

Zbytek škod se řeší z připojištění skel na vozidle, které lze sjednat jak k havarijnímu pojištění, tak i povinnému ručení. Jde o nejběžnější připojištění aut. K událostem dochází nejčastěji za jízdy v běžném provozu, a není zpravidla možné přičíst „zavinění“ konkrétnímu autu a jeho řidiči. Při náhlém poškození skla nelze určit, odkud přesně přilétl kamínek, a i kdyby ano, za jízdy je nesnadné si ihned poznačit třeba registrační značku, anebo vozidlo „škůdce“ zastavit a sepsat s jeho řidičem Záznam o nehodě pro pojišťovnu.

Ale pozor: přední skla na vozidlech jsou různě drahá. Rozptyl ceny jednoduchého skla na běžném modelu a ceny skla s vyhříváním a dalším vybavením u prémiových značek může činit i několik desítek tisíc korun. V případě, kdy motorista zvažuje uzavření připojištění čelního skla, je potřeba pečlivě rozvážit jaký pojistný limit si zvolit. Limity začínají na úrovni několika tisíc korun, ale mohou být sjednány i např. na 100.000 korun. Nemá-li motorista povědomí o tom, co finančně obnáší sklo jeho vozu vyměnit, s nastavením limitu mu poradí pojišťovna, u které doplňkové připojištění uzavírá. Pro každý model automobilu je vyráběno několik variant skel v různých výbavách - sklo může být vybaveno funkcí pro odmražení, senzory deště, kamerou, může být čiré, tónované, s pruhem proti slunci, atp. Rozptyl cen skel pro jeden model vozu tedy může být - podle výbavy - i ve stovkách procent.

Zdroj: UNIQA pojišťovna

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články