Jaký bude mít skandál Volkswagenu vliv na pojišťovny?


			Jaký bude mít skandál Volkswagenu vliv na pojišťovny?
29.9.2015 Produkty

Jen v pár posledních dnech klesly ceny akcií VW o téměř polovinu, došlo k prvním žalobám, americké Ministerstvo spravedlnosti hrozí automobilce trestním vyšetřováním a pokutou ve výši 18 miliard dolarů. Pád akcií na chvíli zachránila rezignace generálního ředitele Martina Winterkorna, to je však jen začátek.

Spolu s rozruchem roste i význam pojištění a to především pojištění odpovědnosti manažerů D&O a pojištění stažení výrobku z trhu.

Samozřejmě, že velká část D&O pojištění bude záviset na rozsahu problému. „Pokuty regulátora jen ve Spojených státech budou v řádu desítek miliard, i když je pravděpodobné, že Volkswagen vyjedná nějaká snížení,“ komentovala situaci tisková mluvčí právnické společnosti hájící Volkswagen.

Partnerská společnost Volkswagenu v USA, DAC Beachcroft Global Insurance Group informovala, že žaloba již byla podána proti Volkswagen v USA a podobné hromadné žaloby rovněž dorazily z Kanady a Nizozemska. D&O pojišťovny Volkswagenu se tak připravují na vysoké výdaje.

Důležitým faktorem pro výši vyplaceného D&O pojištění byla také veřejná omluva vedoucích pracovníků a rychlé odstoupení jejího generálního ředitele.

Miliony lidí na celém světě důvěřují naší značce, našim automobilům a technologiím,“ uvedl Winterkorn v prohlášení na toto téma. „Je mi velmi líto, že jsme porušili tuto důvěru. Rád bych se proto veřejně omluvil všem našim zákazníkům, úřadům a široké veřejnosti za pochybení.“

Zatím se odhaduje, že pojištění D&O by mělo pokrýt většinu financí, ale hodně také záleží, kolik vedoucích pracovníků společnosti Volkswagen o skandálu vědělo. I kdyby se ovšem neprokázalo, že o tom představenstvo vědělo, mohla by je žaloba postihnout právě proto, že zanedbaly své povinnosti.

Recall milionů vozů

Kromě nároků na vyplacení D&O pojištění, bude VW nárokovat i zaplacení stažení automobilů do servisů. Jen ve Spojených státech se jedná o 500 000 vozidel. Na celém světě jde o 11 milionů dieselových vozů. Automobilka zatím vyčlenila na pokrytí nákladů 7,3 miliard dolarů.

Volkswagen bude samozřejmě ztráty vzniklé vracením aut do servisů od pojišťoven nárokovat. Ty se však budou s největší pravděpodobností bránit tím, že Volkswagen o problému věděl a speciální software úmyslně do palubních počítačů automobilů vložil. Nepochybně tak dojde k mnoha dlouholetým právním sporům o vysoké částky.

Celkové náklady emisního skandálu zatím není možné vyčíslit, tím pádem nelze ani přesně říct, jak moc ovlivní pojišťovny.

Někteří odborníci se rovněž nechali slyšet, že praktika falšování emisí se nemusí nutně týkat jen jedné automobilky a bylo by vhodné přezkoušet i ostatní značky vozů.

Ale ať už ostatní automobilky podobné systémy implementovaly do svých vozů nebo ne, celá tato záležitost bude mít na pojišťovnický průmysl citelný dopad.

Zdroj: globalreinsurance.com

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články