Podle aktuální analýzy společnosti Deloitte zaměřené na český trh je stávající vývoj cen nově sjednaných smluv povinného ručení i havarijního pojištění pro pojišťovny dlouhodobě neudržitelný.
Průměrné pojistné nových smluv pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (POV) i havarijního pojištění (HAV) v posledních letech každoročně významně klesá. Hlavním cílem studie společnosti Deloitte bylo zjistit, jaké dopady tohoto dlouhodobého poklesu cen lze očekávat a zda je současný stav udržitelný.
Pojištění odpovědnosti z provozu vozidla
Situace v České republice se na úrovni celého trhu dosud pro pojišťovny nejevila tak složitá jako v některých jiných zemích EU, a to i přesto, že i zde po úvodních letech demonopolizace systému pojištění vozidel pozorujeme výrazné snižování průměrného pojistného v rámci konkurenčního boje. Z našich analýz vyplývá, že do roku 2011 celkové pojistné POV stále ještě stačilo na pokrytí škodních a správních nákladů. Dále pozorujeme, že zatímco celková výše škod po roce 2005 stagnovala, celkové vybrané pojistné výrazně klesá. Důsledkem toho je pozorovatelný nárůst škodního poměru v posledních letech.
Propad průměrného pojistného – zdroj problémů
Pro analýzu měli Deloitte dostupná data o celkovém počtu vozidel a výši průměrného pojistného v jednotlivých segmentech pro nově sjednané smlouvy a souhrnně pro všechny smlouvy.
Při pohledu na vývoj průměrného pojistného všech osobních automobilů je vidět, jak se pokles začínající kolem roku 2005 v posledních letech zrychluje. To potvrzují i dostupné výsledky za první čtvrtletí 2012, které naznačují, že oproti stejnému období roku 2011 došlo k dalšímu poklesu průměrného pojistného za celý trh POV až o 9 %. K ještě razantnějšímu poklesu dochází u nově sjednaných smluv.
Agresivní cenová politika je zřejmá u všech významných segmentů, to je důvodem množících se případů přesjednávání pojistek. Nově sjednané smlouvy mají totiž významně nižší průměrné pojistné než smlouvy obnovené. Pro analýzu profitability jednotlivých pojištění je právě cena nového obchodu klíčová, neboť lze předpokládat, že během několika let se tyto ceny promítnou do celého portfolia.
Závěr:
Stále se snižující průměrné pojistné nových smluv již nepostačuje na krytí souvisejících škod a nákladů. Pokud pojišťovny na tuto situaci nezareagují a nezvrátí dosavadní trend poklesu sazeb u nových smluv, bude trh jako celek v krátkém horizontu ztrátový v obou odvětvích pojištění motorových vozidel. V příštích letech bychom se mohli dočkat i konsolidace na tomto trhu, který v pojistném dohromady za obě odvětví představuje polovinu trhu neživotního pojištění.
Podle názoru Deloitte by se měl posuzovat úspěch jednotlivých pojišťoven na trhu pojištění motorových vozidel dle kritérií zohledňujících zisk, nejen objem. Dosud byl často jediným měřítkem podíl pojišťovny na celkovém předepsaném pojistném. Současná situace vybízí k uvažování alternativních měřítek jako např. dlouhodobý podíl na ziskovosti (nebo naopak ztrátě) celého odvětví povinného ručení a havarijního pojištění, případně současná hodnota budoucích zisků pojišťovny při zohlednění synergií s ostatním pojistným kmenem, očekávaného vývoje na trhu a chystaných změn v regulaci pojišťovnictví.
MGR. ADAM VOLDÁN
CONSULTANT, ACTUARIAL AND INSURANCE SOLUTIONS
DELOITTE ADVISORY S. R. O.
Komentáře
Přidat komentář