Jednodenní autopojištění „Chori nori“ dává mladým Japoncům větší šanci řídit auta


			Jednodenní autopojištění „Chori nori“ dává mladým Japoncům větší šanci řídit auta
23.2.2015 Pojištění aut

Tokyo Marine & Nichido Fire (TMNF) je největší univerzální pojišťovna v Japonsku, která je známá svým inovativním duchem. Rád bych Vám představil jednu zajímavost z dílny této pojišťovny, a to jednodenní autopojištění Chori nori.

 

 

Tsukasa Makino, hlavní výzkumný pracovník Tokyo Marine Research Insitute TMNF, vysvětluje: „Cílem Chori nori je dát mladým větší příležitost řídit auta, zvýšit jejich zájem o autopojištění a snížit počet nehod nepojištěnými řidiči. Okolo 16 mil. mladých Japonců mají ŘP, ale nevlastní auto. Sedm milionů z nich si půjčuje auto od rodičů či přátel alespoň jednou měsíčně. Právě na tyto mladé lidi se zaměřujeme. Okolo 10% Chori nori nakonec auto skutečně koupí a 700,000 si jich pořizuje auto do jednoho roku a jsou tak potenciálními klienty pro roční autopojistky. Nabízíme až 20% slevu všem, kdo přestoupí na roční pojistku. Kvalita krytí je přitom dobrá a pojistné nízké“.

 

Dnes již v Japonsku dávno neplatí zvyk, že mladý člověk, který vlastní auto, je automaticky dobrou partií pro opačné pohlaví. Mladí již nemají motivaci vlastnit auto. Tento trend přidělává vrásky pojišťovnám, protože až polovina jejich tržeb pochází z autopojištění. Další problém představuje vyšší pojistné pro mladší řidiče. Pokud by někdo jako Tsukasa Makino přidal syna do své autopojistky, poskočilo by celkové pojistné až o 40%. (Pozn. v ČR takové navýšení bude nižší, řádově do 10%). Z tohoto důvodu lidé počet řidičů na svých pojistkách omezují. Každý rok dochází k cca 100,000 nehod, které jsou způsobeny nepojištěnými řidiči.

Proces nákupu Chori nori je jednoduchý. V rámci předběžné registrace uvede zájemce své datum narození, jméno, příjmení, adresu a dobu platnosti ŘP. Pak už postačí průběžně zadávat číslo SPZ a datum jízdy. Úhrada pojistného se připočte k měsíčnímu účtu mobilního operátora (NTT docomo). Odpadá tak potřeba nakládat s hotovostí či kreditní kartou. Pojištění se prodává přes agentury. Po provedení předběžné registrace je určena agentura, která se o pojistku stará. Obvykle agentury rozdávají letáky s QR kódy. Po načtení QR kódu na smartphonu naskočí obrazovka a kód agentury se automaticky vyplní. Po nákupu se provize a další údaje odešlou zpět. Výše provize je minimální. Pohybuje v rozmezí US$5 - US$10 denně, ale pro agenturu mají klientské údaje velkou hodnotu.

Chori nori se velmi dobře prodává, zejména v období svátků. Mělo také významný vliv na prodej ročních pojistek. Od dubna do srpna 2013, se uzavřelo 840 nových ročních pojistek v hodnotě ¥133 milionů (US$1.1 milionu), což odpovídá 1 z 87,000 jednodenních pojistek. Jedná se o velké číslo na saturovaném trhu. Chori nori je navíc chráněná patentem. Očekávalo se, že škodní poměr bude relativně vyšší. Nicméně je skoro stejný jako u ročních pojistek, neboť lidé jezdí s půjčenými auty opatrně. Spokojenost zákazníků je také vysoká.

Trh tedy přijal produkt s nadšením, týká se to jak klientů, tak i výrobců aut, protože vysoké pojistné často znemožňuje mladým lidem pořízení auta. A sleva je výborná motivace. Regulátor také oceňuje, že toto úsilí vede ke snížení počtu nehod nepojištěnými auty. A pro ekonomiku to je rovněž prospěšné. ¨

Jaká ponaučení si z toho odnášíme? Musíme mít odvahu jít do rizika a mít na paměti zájmy klientů, společnosti a poradců. Pokud je pojišťovna poháněna jen vidinou zisků, nemá šanci na úspěch.

 

Zdroj: Efma Retail Insurance Advisory Council (RIAC), vlastní analýza

Autor: Stanislav Kikoť

Zdroj: Stanislav Kikoť

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články