Špatná zpráva: musí zdražit povinné ručení i havarijní pojištění


			Špatná zpráva: musí zdražit povinné ručení i havarijní pojištění
24.5.2012 Pojištění aut

Povinné ručení v brzké době zdraží. Pojišťovny na povinném ručením v důsledku současných cen, které neakceptují situaci na trhu, začínají prodělávat. Ještě horší situace je u havarijního pojištění – tam už došlo ke ztrátě zisků. „Nové smlouvy jsou ve většině případů jednoznačně prodělečné. Nejvíc pojišťovnám prodělávají flotily - některé skupiny hráčů jsou stoprocentně škodové,“ vysvětlil Jiří Fialka ze společnosti Deloitte na pracovní snídani novinářů s pojišťovnami.

Nejvýrazněji zřejmě zdraží pojištění flotil, bude to v řádu desítek procent, dodal Fialka.

A jakou šanci mají pojišťovny, aby si s takovou situací poradily? Bez impulsu od regulátora mají pojišťovny velmi obtížnou pozici, protože při prodeji povinného ručení za vyšší cenu se automaticky vytlačí z trhu...


Dobrá rada bude drahá

Pojistný sektor je dosud stabilní, ale jeho stabilita je ohrožena.

„Před sedmi lety jsme viděli před sebou jen světlé zítřky, nebyli jsme zvyklí šetřit. Teď musíme přemýšlet, kdo růst nákladů zaplatí. To je důvod, proč musíme přistoupit ke zdražení,“ vysvětlil generální ředitel a předseda představenstva České podnikatelské pojišťovny Jaroslav Besperát.

ČPP začala využívat kromě bonusů také malusy, vyšší cenu za povinné ručení zaplatí také mladí řidiči, kteří způsobují vyšší počet škod. Pojišťovna se ještě víc zaměří na zjišťování pojistných podvodů.

„Není jiná cesta než zvyšování sazeb, bez toho se však neobejdeme, to je pro nás zcela zásadní,“ zdůraznil Besperát s tím, že k segmentaci majitelů aut u ČPP přistoupili již v roce 2006, ale i ta měla své hranice. Situaci dramaticky a trvale zhoršují také škody na zdraví. Za ty ČPP loni vyplatila dvojnásobnou částku.

„Deset let tvrdím, že sazby porostou, takže teď budu mít konečně pravdu,“ přispěl do diskuse Jeroen van Leeuven, generální ředitel a předseda představenstva ČSOB Pojišťovny a připomněl, že české pojišťovny dosud uměly využívat jen bonusy, zatímco o malusech prozatím jen hovořily.


Roste frekvence škod

V roce 2006 bylo ještě možné situaci podle Jakuba Strnada, předsedy představenstva pojišťovny Allianz ještě zachránit tím, že si museli koupit povinné ručení i ti, kteří v minulosti nikdy pojištěni nebyli. „Tím se pád cen zamaskoval, ale od roku 2011 jsou ceny neudržitelné, protože začala růst frekvence škod. Začali jsme šetřit na výplatách z pojistných událostí, implementovali jsme nové řešení pro boj s pojistným podvodem, ale v budoucnosti se nevyhneme zdražení povinného ručení v některých segmentech, jako jsou například tahače,“ souhlasil Strnad s názorem svých kolegů.


Změna myšlení

Půjde o obecnou změnu myšlení, bude nutné hlídat si náklady a myslet na to, že hlavním úkolem je profitabilita, shrnul Besperát.

Stálým problémem pojišťoven však zůstanou pojistné podvody. „Když uvážím, že dvacetiletá likvidátorka – středoškolačka – ještě nikdy neviděla, jak vypadá auto, které narazilo ve velké rychlosti do stromu, pak mají podvodníci zelenou,“ konstatoval otevřeně Jakub Strnad.


Dagmar Šístková

Zdroj: Dagmar Šístková

Komentáře

Přidat komentář

Zdražovalo se vždy a zdražovat se bude

Janek33,  6. 5. 2016

Vždy se zdražovalo ale díky srovnávačům typu <a href="http://www.povinne-ruceni.com/">http://www.povinne-ruceni.com/</a> je cena u pojišťoven díky tlaku a cenové válce na velmi nízké úrovni.

Už to začalo . . .

Franta Topo,  28. 5. 2012

Česká pojišťovna a.s. s platností od 01.07.2012 zvyšuje ceny všech smluv povinného ručení ( vyjma balíčků Exclusive +, Exlusive max) o 3 procenta. Mnozí klienti to řeší výpovědí smlouvy u ČP.

RSS