Srážky se zvířaty hlásí klienti Allianz stále častěji, množí se však i „čtyřnohé“ podvody

26.10.2011 Produkty

Policejní statistiky uvádějí, že lesní a domácí zvěř se na nehodovosti podílí přibližně čtyřmi procenty. Rok od roku však těchto dopravních nehod přibývá. Loni jich Policie České republiky vyšetřovala 3600 a jejich počet meziročně narostl zhruba o 15 %. I ve statistikách Allianz se objevují stále častěji, zvlášť v souvislosti s tím, že od září loňského roku tvoří toto jinak havarijní riziko také součást povinného ručení.

A tak zatímco v  podzimním období září – listopad, kdy se stává nejvíce nehod s lesní zvěří, se loni z nového povinného ručení zapsalo do statistik Allianz pět desítek nehod, letos je to již více než dvojnásobný počet. Příčinou častějších střetů řidičů se zvěří je zejména její migrace za potravou a říje srnčí a jelení zvěře. „Nejčastěji škodu hlásili klienti ze Středočeského a Moravskoslezského kraje, nejméně se se zvířaty bouralo v kraji Zlínském a v Praze. Časy nehod jsou buď brzké ranní nebo pozdní večerní hodiny, kdy situaci na silnicích mezi lesy a poli zhoršuje snížená viditelnost, mlhy, nebo mokrá vozovka,“ rekapituluje hlavní znaky nehod se zvířaty klientů Václav Pořt z likvidace pojistných událostí z autopojištění Allianz pojišťovny.

Kromě vysoké zvěře se častým terčem střetů s řidiči stávají také prasata, a to jak domácí tak i divoká, hovězí dobytek, ovce, kozy, koně a v neposlední řadě při průjezdu obcemi či městy také psi a kočky. Zvlášť u domácích zvířat se často stává, že řidič ve snaze zabránit srážce s nimi, strhne volant do stromu, plotu nebo jiné překážky. Podle odborníků je však v mnoha případech lepší do zvířete najet, než riskovat úhybným manévrem mnohem prudší náraz, jehož důsledkem mohou být i vážná zranění pasažérů ve voze. A navíc, nejde o přímý střet se zvířetem, takže ani z tohoto rizika není možné takovou škodu zlikvidovat. Pro tyto případy už musí mít řidič uzavřeno klasické havarijní pojištění.

Kolize se zvířaty na silnicích nejsou bohužel nic výjimečného, ale jak je to s náhradou škody při těchto nehodách, aby proběhla rychle a bezproblémově? „Naši klienti, kteří mají povinné ručení s havarijním připojištěním pro střet jedoucího vozidla se zvěří, už nemusí nést škodu na vlastním vozidle sami, jak tomu bylo v minulých letech, ale mohou ji uplatnit z tohoto pojištění. Důležité je, aby k nehodě vždy přivolali policii – jednak kvůli zdokumentování škody pro pojišťovnu, ale také proto, aby zajistila odvoz sraženého zvířete. Řidič si totiž v žádném případě nemůže „ulovené“ zvíře ponechat, protože se vystavuje riziku finanční náhrady škody a v krajním případě i trestnímu postihu pro pytláctví,“ varuje Libor Beran, metodik likvidace škod z autopojištění Allianz pojišťovny.

Skutečný počet střetů se zvířaty je však mnohem vyšší, protože ne každá srážka je nahlášena jako dopravní nehoda. A naopak - ne každá nahlášená nehoda se zvířetem se skutečně stala tak, jak to řidič pojišťovně interpretoval. „Nehody, při nichž je jeden z účastníků čtyřnohý, jsou opravdu častými pokusy o pojistný podvod. Nahrává tomu i fakt, že se stávají většinou na odlehlých komunikacích, beze svědků a v hodinách, kdy je mizivý provoz. Takhle jsme letos odhalili již přímo v likvidaci několik případů a klienti si neváhali kvůli hodnověrnosti svého tvrzení obstarat třeba i srst z kance, nebo brka z bažanta a instalovali je do masky vozu… Jenže při ohledání technikem se pak ukázalo, že kromě nich je tam třeba i kůra stromu, nebo omítka ze zdi a klienti chtěli těmito „rekvizitami“ zlegalizovat zcela jinou nehodu,“ doplňuje Libor Beran.

Jako například mladý řidič, který si půjčil automobil od rodičů a s kamarádem se vydal na projížďku. Zřejmě v zatáčce nezvládl řízení a naboural do stromu. Rodičům a následně i pojišťovně se pak snažil namluvit, že mu do cesty vběhl kanec a také to, že si myslel, že volat policii je zbytečné, když šlo o škodu pod 100 tisíc korun. Rodiče mu uvěřili, pojišťovna nikoliv. Pod tíhou důkazů se pak přiznal.

„Nejčastější chybou, kterou motoristé dělají a která následně komplikuje a prodlužuje likvidaci, je, že po nehodě se zvířetem, kdy se jim nic zásadního nestalo a škoda nedosáhla stotisícové hranice, z místa nehody prostě odjedou. To je špatně, naopak musí vždy policii zavolat a na jejím prošetření okolností nehody trvat. Každé dodatečné hlášení, je už zbytečné,“ radí na závěr Václav Pořt.

Allianz

Zdroj: Allianz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články