Víc než výtluky na silnicích trápí české řidiče vandalismus


			Víc než výtluky na silnicích trápí české řidiče vandalismus
4.2.2011 Produkty

Vandalismus a letitý nešvar českých motoristů nabourat jiné zaparkované vozidlo a z místa nehody ujet, způsobují ročně tisíce škod za desítky milionů korun. Až 11x převyšují škody, které z havarijního pojištění hlásí řidiči v důsledku výtluků na silnicích. Vyplývá to z analýzy statistiky pojistných událostí motorových vozidel pojišťovny Generali.

Její likvidátoři řešili v loňském roce 4680 škod, které na zaparkovaných vozidlech způsobili vandalové či řidiči, kteří z místa nehody ujeli, aniž by na sebe zanechali kontakt. Výše nákladů na opravu uvedených škod se blíží hranici 83 milionů korun. V porovnání s rokem 2009 vrostla o 14%. Největší riziko nechat zaparkované vozidlo bez dozoru je Praze. Naopak nejbezpečnější jsou z toho pohledu východní Čechy.


Řidič se po návratu ke svému zaparkovanému vozidlu nestačí divit. Buďto se na něm podepsali vandalové nebo mu jej jiný motorista poškodil při svém parkovacím manévru. Z místa odjel, aniž by na sebe zanechal kontakt. Situace, která není v ČR nijak neobvyklá. Klienti Generali vyčíslili v roce 2009 tyto škody na 73 milionů korun. Vloni už se částka vyhoupla na 83 miliónů korun, což znamená meziroční nárůst o 14%.


Největší počet škod na zaparkovaných vozidlech evidují likvidátoři pojišťovny Generali v Praze. Za loňský rok se jednalo takřka o 1200 škod za 20 milionů korun. Jednou z příčin může být vysoká koncentrace automobilů. Svou roli jistě sehrává i anonymita, kterou lidem hlavní město poskytuje. Druhou příčku nelichotivého žěbříčku zaujímá se 480 škodami za 6 milionů korun severní Morava. Se stejnou výší škod, ale jejich nižší frekvencí, následují střední Čechy. Klienti Generali jich zde nahlásili na 330.


Naopak nejbezpečnějším regionem jsou z pohledu škod na zaparkovaných vozidlech východní Čechy, kde bylo v loni nahlášeno na 180 případů za 2 miliony korun.


Ochrana je velice obtížná. Přesto dodržování jistých pravidel při parkování, může značně zmírnit riziko poškození v době nepřítomnosti řidiče.

Umožňuje-li to situace:


  • parkovat na hlídaných parkovištích

  • vyhýbat se tmavým a neosvěteleným místům

  • dbát na patřičný rozestup

  • vyhýbat se při parkovaní místům, kde se zužuje vozovka

  • neparkovat v nepřehledných místech


Orientační ceny opravy poškozených dílů běžné Fabie v autorizovaném servisu* :


  • ukopnuté zrcátko - 6 700,- Kč

  • ukradná anténa - 933,- Kč

  • objetí celého vozu klíčem - 50 420,- Kč

  • rozbité okénko spolujezdce - 1 440,- Kč

  • poškrábané dveře řidiče - 12 530,- Kč

  • promáčknutý a odřený pravý přední blatník - 11 030,- Kč (výměna)

  • promáčknutý a odřený pravý zadní blaník - 15 840,- Kč (oprava)

  • rozbité přední světlo - 4 620,- Kč nebo 8 750,-Kč (záleží na typu předního světlometu)

  • rozbité zadní světlo - 1 940,- Kč

*Do kalkulace je vzata v úvahu sazba autorizovaného opravce, tj. 600,- Kč bez DPH na klempířské a mechanické práce a sazba 700,-Kč bez DPH na lakýrnické práce. Konečné ceny jsou uvedeny v cenové hladině včetně DPH. Kalkulace počítá s rozstřiky lakování do okolních dílů, tak jak by postupoval autorizovaný opravce.


Jak postupovat v případě podobné škody, kterou lze uplatnit z havarijního pojištění?


HLÁŠENÍ ŠKODY


Hlášení škody je třeba učinit co nejdříve. V pozici poškozeného nebo je-li uplatněna náhrada z vlastního havarijního pojištění nebo některého z připojištění, je třeba nahlásit škodu dříve, než klient začne zajišťovat opravu vozidla. Nahlášení škody lze provést písemně na formuláři příslušné pojišťovny. Většina pojistitelů dnes již umožňuje nahlášení škody po telefonu nebo přes webové stránky. V případě telefonického hlášení obdrží klient číslo škody zpravidla okamžitě po jejím zaregistrování. V případech hlášení prostřednictvím formuláře nebo přes webové stránky, bývá klient o čísle škody informován zpravidla dopisem, případně email-em nebo SMS zprávou.


PROHLÍDKA


Prohlídka vozidla je nezbytnou podmínkou pro stanovení a vyplacení pojistného plnění. Prohlídku provádějí po domluvě s klientem specializovaní pracovníci pojišťovny nebo jejích partnerských společností, v některých případech může provést prohlídku i smluvní opravce pojišťovny.


PŘEDÁNÍ DOKLADŮ


Standardně požadovanými doklady a náležitostmi jsou technický průkaz vozidla, řidičský průkaz řidiče vozidla v době nehody (v případě, kdy DN nebyla šetřena Policií ČR). Dále pak např. faktury za opravu (nepožaduje-li klient pojistné plnění formou rozpočtu či se nejedná o totální škodu), potvrzení o devinkulaci* apod.


* souhlas leasingové společnosti s výplatou pojistného plnění nájemci, je-li vozidlo na leasing


VÝPOČET VÝŠE POJISTNÉHO PLNĚNÍ


Po doložení všech požadovaných dokladů a prokázání nároku na náhradu škody dochází k samotnému výpočtu výše pojistného plnění. Následně je pojistné plnění po odečtení spoluúčasti zasláno oprávněné osobě na uvedenou adresu nebo na doložený bankovní účet.

Generali


Zdroj: Generali

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS