Zloději loni kradli nejvíce pěti až osmileté auta


			Zloději loni kradli nejvíce pěti až osmileté auta
4.3.2015 Pojištění aut

Česká pojišťovna za rok 2014 eviduje 737 případů odcizených vozidel. Kromě značek, které jsou v českém vozovém parku zastoupeny nejhojněji, se kriminální živly zajímaly i o „exotické automobily“ – Porsche, Jeep či Land Rover. Loňský rok pak opět potvrdil trend, že se motorová vozidla kradou především kvůli náhradním dílům.

 

Statistiky České pojišťovny dokazují, že majitelé ukradených vozidel tuto nepříjemnou situaci loni řešili v 95 % případů z havarijního pojištění, ve zbylých 5 % byla krádež auta řešena z povinného ručení. Jeho varianta Premium totiž kryje i toto riziko.

Význam rozšířeného povinného ručení navíc roste s tím, jak se zloději stále častěji zaměřují na starší vozidla. Z celkového počtu 737 ukradených vozů připadá 52 procent na auta ve věku 5-8 let, 22 procent krádeží se týká vozidel ve věku 10-15 let, naopak vozy do 4 let se na celkovém počtu loni podílely „jen“ z 13 procent.

 

„Zájem zlodějů míří již několik let na starší vozy, a to zejména kvůli náhradním dílům. Na ty jsou kradená auta v drtivé většině případů téměř okamžitě rozmontována a díly jsou dále rozprodávány,“ Tomáš Kabele, ředitel Útvaru produktového managementu pojištění motorových vozidel ČP.

 

„Logicky jsou v tomto ohledu nejohroženější vozidla, kterých jezdí v ČR nejvíce a u kterých je tedy po náhradních dílech největší poptávka. To jsou samozřejmě značky koncernu VW, především vozy Škoda,“ vysvětluje Zuzana Součková z Policejního prezidia ČR. Potvrzují to i data ČP - k nejčastěji odcizeným značkám patří Škoda (60 %), s velkým odstupem potom Volkswagen (9 %) a Ford (5 %). Jednotky případů se pak týkají asijských a amerických značek.

 

Mezi regiony, kde v uplynulém roce docházelo ke krádežím automobilů nejvíce, patří Praha (cca 47 % ze všech případů), Středočeský (12 %) a Liberecký kraj (8 %). Počet krádeží v rámci celé ČR má aktuálně spíše klesající trend, což potvrzují jak data Policie ČR, tak České pojišťovny.

 

Příčin poklesu je několik, mohu jmenovat především stále se zdokonalující systém zabezpečení vozidel ze strany výrobců i větší pozornost věnovanou zabezpečení vlastního vozidla ze strany samotných majitelů. Určitý podíl na klesající tendenci krádeží má i skutečnost, že nová auta jsou stále cenově dostupnější, lidé tak automobily více kupují, místo toho, aby opravovali ty staré. Tím do značné míry klesá i poptávka po tradičních náhradních dílech,“ popisuje Součková.

 

Řešení pojistné události – krádež vozidla

  1. Nejdříve je třeba kontaktovat Policii ČR a krádež automobilu nahlásit. Policie vyhotoví protokol, který následně slouží jako důležitý dokument pro pojišťovnu. Motorista ho získá při podání vysvětlení.
  2. Následně by měl motorista kontaktovat svoji pojišťovnu a s likvidátorem škodu zaregistrovat. Od něj získá informace o dalších krocích.
  3. Pojišťovna požaduje několik dokumentů k tomu, aby mohla událost vyřešit.
    Patří mezi ně: originál technického průkazu, originál protokolu o trestním oznámení, popř. úřední záznam o podaném vysvětlení Policie ČR, pořizovací doklady k vozidlu apod.
  4. Klient by měl také připojit fotografie kradeného vozidla.
  5. Při řešení pojistné události klient podepisuje dva dokumenty (jde o příkazní smlouvu a o plnou moc), kterými se nevzdává vlastnictví k odcizenému vozidlu, ale dává pojišťovně svolení k tomu, aby v případě, že bude automobil nalezen, s ním mohla dále nakládat – například ho odprodat.
  6. V případě, že se vozidlo najde, má jeho majitel předkupní právo (cena se stanovuje z vyplaceného pojistného plnění, od nějž se odečítá případná škoda na vozidle).
  7. Jestliže motorista podepíše dva výše zmíněné dokumenty, ve standardních případech je vyplacena záloha ve výši 70 % hodnoty vozidla. Tuto částku může motorista využít například jako akontaci při koupi nového automobilu.
  8. Poté, co poškozený pojišťovně odevzdá také sadu klíčů od ukradeného vozidla a usnesení PČR o ukončení šetření, je vyplaceno zbývajících 30 procent pojistné částky.
  9. V případě hladkého průběhu může být pojistná událost vyřešena v řádech dní.

Česká pojišťovna

Zdroj: Česká pojišťovna

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články