Přísnější pravidla pro cestovky by měla nahrávat klientům


			Přísnější pravidla pro cestovky by měla nahrávat klientům
25.6.2014 Produkty

Pravidla pro výplatu peněz klientům zkrachovalých cestovních kanceláří by se měla změnit. Odškodné v plné výši by měli dostat bez problémů i lidé, kteří si zájezd koupili, ale už na něj kvůli problémům cestovky neodjeli. Novelu zákona o cestovním ruchu má dnes na stole vláda. Jen za posledních pět let zkrachovala v Česku víc než třicítka cestovních kanceláří. Teď jich je 977 a zhruba 900 agentur. Do budoucna by se klienti zkrachovalých cestovek měli dostat ke svým penězům bez problémů.

Nový zákon totiž pravidla změní. Návrh má především zamezit tomu, že některé cestovky při krachu vracejí zákazníkům pouze část vložených peněz. "Zákon, který se v současné době novelizuje, je účinný patnáct let a svoji roli rozhodně splnil. Za tuto dobu prošlo úpadkem více než 50 cestovních kanceláří. V současné době je nutné posílit ochranu spotřebitelů," domnívá se analytik cestovního ruchu Jaromír Beránek.  Podle nových pravidel bude muset pojištění proti úpadku krýt veškeré zákonné nároky klientů cestovních kanceláří v plné výši. 

Spolupráce pojišťoven a ministerstva

Původní záměr byl, že by samy cestovní kanceláře hlásily ministerstvu pro místní rozvoj podmínky, za kterých mají uzavřené pojištění proti úpadku. Proti tomu se ale postavila Asociace cestovních kanceláří. Podle ní by cestovky musely tytéž údaje, které vykázaly pojišťovnám, poskytovat i ministerstvu. 

„Například počty klientů, obraty, průběh hotovosti. Bude to hlášení, které budeme dělat navíc, ale ve skutečnosti to je něco, co už dávno děláme,“ upozorňuje místopředseda asociace Jan Papež.  

Proto na základě připomínkového řízení došlo ke změně záměru a všechny údaje by podle nového záměru měly hlásit ministerstvu přímo pojišťovny, které pojištění proti úpadku s cestovními kancelářemi sjednávají. 

„Pojišťovny budou mít povinnost nahlašovat i to, jakým způsobem pojistily tyto cestovní kanceláře. Takže ta povinnost podrobných informací bude mezi cestovní kanceláří a pojišťovnou, protože ta pojišťovna bude svým způsobem rozhodovat o tom, jestli pojištění dá, či nikoliv,“ vysvětluje náměstek ministryně pro místní rozvoj Jiří Houdek z KDU-ČSL. 

Novela zavádí limity pojistného plnění 4 miliony korun

Novela má přimět cestovní kanceláře, aby se dostatečně pojistily proti úpadku. Zavádí proto minimální limity pojistného plnění, a to čtyři miliony korun pro cestovní kanceláře, které nabízejí zájezdy leteckou dopravou, a jeden milion korun pro CK prodávající např. autobusové zájezdy. "Jsme přesvědčeni, že takové ustanovení je narušení rovné hospodářské soutěže, protože se nevypočítává u všech koncesovaných subjektů podle stejného klíče. Především pro malé specializované společnosti může takový limit znamenat velké zdražení zájezdů a může být likvidační," upozornil místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

S tím souhlasí i Beránek. "Kolem této částky ještě vznikne velká diskuze, protože na trhu máme desítky, možná stovky malých cestovních kanceláří, které se specializují na určitý segment produktu a v mnoha případech využívají právě leteckou dopravu," podotkl. "Pro stovky cestovních kanceláří je tato částka nepřekonatelná, a pokud by byla schválena na této úrovni, určitě by došlo ke snížení počtu cestovních kanceláří na našem trhu," dodal. Podle platné právní úpravy nesmí být limit pojistného plnění nižší než 30 procent plánovaných tržeb z prodeje zájezdů.  

Novela ale mimo jiné přinese i nová pravidla pro cestovní agentury – třeba povinně informovat o tom, kdo zájezd pořádá – a to hned na tištěných materiálech nebo na zřetelném místě na webu. Zákon by mohl platit od příštího roku.

ceskatelevize.cz, rozhlas.cz

Zdroj: ceskatelevize.cz, rozhlas.cz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články