Systém s názvem The Rapid Alert System for Food and Feed ve své výroční zprávě za rok 2009 uvádí, že součástí čínských výrobků bylo i 345 poplachů, pokud jde o bezpečnost těchto produktů. Přitom tento počet klesá, protože v roce 2008 to bylo 500 případů. To je přibližně o 25 procent víc než v Turecku, které je na druhém místě. Tyto údaje jsou důkazem, že Čína, přestože se v minulých letech rozmáchla, pokud jde o opatření týkající se bezpečnosti potravin, stále zaostává za Evropou a Severní Amerikou.
Christof Bentele, ředitel Aon, pod jehož tým spadá pojistný produkt stahování výrobků z trhu, uvedl pro Lloyd´s, že "Čína tvrdě pracuje na tom, aby zvýšila své standardy, ale současné výrobní postupy stejně jako kvalita managementu dosud nejsou na takové úrovni, aby se mohly srovnávat s metodami, běžnými v EU nebo USA. V potravinářském průmyslu přetrvává víc problémů, než v jiných odvětvích, což se může projevit v dopadech na bezpečnost výrobků."
Příkladem může být skandál z roku 2008, kdy mlékárenské společnosti nezákonně přidávaly melamin do sušeného mléka, což způsoblilo smrt šesti dětí a dalších 300 000 onemocnělo. To mělo dopady na čínské poravinářství. Fonterra, novozélandská společnost, která investovala nemalé finanční prostředky do Sanlu, čínské společnosti, která se ocitla v centru "mléčného" skandálu, přišla v rámco této epizody o 151 miliónů dolarů. (Fonterra v současné době vlastní 43 % této firmy - pozn.red.)
Bentele doporučuje firmám, jež dovážejí z Číny potraviny, konkrétní kroky a opatření, které by měly využít, aby zvýšily svoji ochranu. To zahrnuje mít úzké kontakty a dohled nad čínskými dodavateli, budovat systém bezpečných standardů a testů a monitorovat jejich dodržování. A pokud dojde k jejich porušení, mít na místě krizový management.
Samotné stažení produktu ze supermarketu může přijít na milióny liber. K tomu se musí ještě připočítat poškození firemní značky a to vše se může projevit klesajícími prodeji a snížením hodnoty firemní značky na několik dalších let. Výsledkem by mělo být rozhodnutí uzavřít pojištění pro případ kontaminace, zdůrazňuje Lloyd´s.
Pojistná smlouva by měla poskytovat víc než obvyklé pojištění odpovědnosti. Smlouvy, ochraňující firmy před kontaminací potravinářských výrobků, v tomto případě dokážou krýt náklady, spojené se stažením produktů z trhu. To zahrnuje nejen kompenzaci ušlého zisku, ale i nákladů, spojených s rehabilitací firemní značky.
"Domníváme se, že toto pojištění je jedno z nejdůležitějších pro potravinářské firmy.," tvrdí Bentele.
Lloyd´s
Komentáře
Přidat komentář