Allianz upozorňuje české lyžaře: za způsobený úraz na svahu vás mohou poškození zažalovat


			Allianz upozorňuje české lyžaře: za způsobený úraz na svahu vás mohou poškození zažalovat
24.1.2013 Produkty

Allianz pojišťovna eviduje za necelé dva měsíce zahraniční lyžařské sezóny nárůst škod z pojištění odpovědnosti o čtvrtinu. Nejvyšší pojistná událost přesáhla 1,3 milionu korun. Čeští lyžaři se často stávají oběťmi žalob i když vůbec nejsou viníky nehod. Přestože lyžařská sezóna začala teprve nedávno, Allianz pojišťovna už eviduje desítku těchto odpovědnostních případů z cestovního pojištění. „Jedním z nejčerstvějších je požadavek na náhradu škody naší klientky zahraniční lyžařce ve výši přes 100 tisíc korun. Zajímavé na tomto případu je, že česká lyžařka byla srážkou mnohem víc zraněna, utrpěla zlomeninu pánve a za její léčení jsme zaplatili 150 000 Kč. Rakouská lyžařka měla „pouze“ naražená žebra, přesto požaduje náhradu škody v obdobné výši, zhruba 100 000 korun. Ani tato suma však nemusí být konečná,“ říká Kateřina Krenarová z likvidace cestovního pojištění Allianz.

 

Případ za milion

Dokazuje to případ, který se táhne už několik let, kdy se student na lyžařském výcviku v zahraničí srazil s rakouským lyžařem, který utrpěl zranění ramene a hrudníku, vyžadující ani ne týdenní hospitalizaci. Podle pravidel FIS byla míra zavinění srážky oběma lyžaři rovnocenná, takže jednoznačným viníkem nebyl český lyžař. Přesto se v tomto případě škoda vyšplhala již na 1 300 000 korun. Naštěstí v obou případech byli naši turisté patřičně pojištěni. Součástí cestovního pojištění Allianz je nejen pojištění léčebných výloh, úrazové pojištění a pojištění zavazadel, ale i pojištění odpovědnosti.

Na neznalost můžete doplatit

Zahraniční právníci dokáží statisícové i milionové sumy od českých lyžařů vysoudit, a to i když nejsou viníky. Stačí, když při nešťastné události na chvíli ztratí duchapřítomnost, nebo nedodrží potřebný postup. Důvodů, proč takové případy nastávají, je několik. V první řadě jsou v zahraničí lidé zvyklí uplatňovat své nároky na náhradu škody bez výjimky právní cestou. A za druhé -  domácí lyžaři obvykle pojištění odpovědnosti nemají. A pod hrozbou toho, že by naopak oni museli hradit zahraničním účastníkům nehody náklady, raději zvolí strategii v duchu hesla – nejlepší obrana je útok a sami se staví do role oběti. „Kromě toho využívají častý handicap cizinců, kterým je neznalost jazyka a místních poměrů,“ doplňuje Pavla Formánková z oddělení cestovního pojištění Allianz.

Zachovejte si chladnou hlavu

V případech, kdy se stanete účastníkem nehody na lyžařském svahu, je důležité neztratit  hlavu a řešit vzniklou situaci s rozvahou. Allianz pojišťovna proto připravila několik rad pro krizové situace na svazích:

  • Nezapomeňte se před odjezdem na lyžařský zájezd přesvědčit o tom, že součástí cestovního pojištění je opravdu pojištění odpovědnosti za škodu, kterou můžete způsobit. U Allianz to tak je.
  • Dodržujte při lyžování tzv. Desatero pravidel FIS, které udává závazné pokyny pro chování na sjezdovce.
  • Pokud se stanete účastníkem nehody, snažte se v rámci možností situaci hned zdokumentovat, ať už fotoaparátem z mobilního telefonu, nebo získáním kontaktních údajů na svědky události, případně jejich písemného stanoviska.
  • Čím dříve informujete o události asistenční společnost, tím lépe a řiďte se jejími pokyny.

  • Pokud je to možné, ohlaste nehodu místní policii (součástí mnohých lyžařských středisek v zahraničí je již také speciální „lyžařská policie“), nebo alespoň provozovateli lyžařského zařízení a požadujte o tomto hlášení písemné potvrzení.
  • Pokud je nutné sepsat záznam o události, v žádném případě nepodepisujte nic, čemu byste nerozuměli, nepřiznávejte vinu, ani nic neplaťte. Pokud jste okolnostmi donucení něco podepsat, uveďte k podpisu poznámku, klidně v češtině – „Textu nerozumím, podepisuji s výhradou“.
  • Po návratu domů co nejdříve kontaktujte svoji pojišťovnu a informujte ji o události.

Správné řešení takové krizové situace může českým lyžařům a snowboardistům ušetřit mnoho nepříjemných zážitků, které se většinou táhnou i několik let. A platí to i pro nehody, při nichž žádný z účastníků neutrpěl viditelná zranění. Mnohdy se totiž stává, že teprve později vyhledá místní lyžař lékařské ošetření a zahájí léčbu. A za dalších několik týdnů či měsíců vypátrá i pojištěného s požadavkem náhrady škody pod pohrůžkou soudu. „Pak je pozdě shánět argumenty pro svou nevinu. Zpětně už totiž náš klient nemá mnoho možností, jak situaci zvrátit ve svůj prospěch, vždy „má navrch“ zahraniční lyžař,“ uzavírá Pavla Formánková.

Její Dobrou radu pro lyžaře najdete ZDE

Allianz

Zdroj: Allianz

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články