ČAP radí klientům poškozeným nepřízní letních živlů


			ČAP radí klientům poškozeným nepřízní letních živlů
4.7.2012 Pro občany

Česká asociace pojišťoven (ČAP) reaguje na aktuální hydrometeorologickou situaci a přináší klientům pojišťoven užitečné informace a rady, jak postupovat při řešení škodní události způsobené vichřicí, bouřkou, krupobitím, povodní a záplavou. Zároveň doporučuje všem, v jejichž lokalitě hrozí riziko povodně, aby v rámci možností zabezpečili kromě ostatních cenností i všechny pojistné smlouvy.

Letošní živelní pohromy na sebe po loňském mírnějším roce letos nenechaly dlouho čekat a udeřily již začátkem prázdnin. Po bouřkách, které od minulého víkendu zasáhly různé oblasti České republiky, se objevují lokální vichřice spojené s extrémním krupobitím a záplavy. Klientská centra pojišťoven zaznamenávají zvýšený nárůst hlášených škod na majetku i na vozidlech. Extrémní nárůst ohlášených pojistných událostí je očekáván po prodlouženém víkendu. Klienti, kteří se vrátí z dovolené, totiž zjistíškodu s časovým zpožděním. Naopak majitelé rekreačních objektů budou mít v tomto období příležitost svou chalupu či chatu zkontrolovat.

„Nejčastějším typem pojistných událostí jsou v tuto chvíli střechy poničené vichřicí, krupobitím nebo pádem stromů a podmáčené nebo vytopené sklepy, případně přízemní části domů,“ říká manažerka komunikace Marcela Kotyrová a pokračuje: „Přibližně 20 % hlášených pojistných událostí představují škody na motorových vozidlech zasažených krupobitím.“

Jak zmírnit následky vichřice?

  • Před příchodem větru nebo krupobití preventivně zajistěte okna, dveře, odstraňte nebo upevněte volně uložené předměty (např. květináče, zahradní nábytek), které mohou v důsledku větru ohrožovat okolí.
  • Dávejte si pozor zejména na volně ležící plechy, skleněné výplně nebo jiné pevné a ostré předměty, z nichž se za silného větru stávají smrtící zbraně.
  • Pokud je váš život nebo majetek vážně ohrožen, kontaktujte hasiče.

Jak chránit svůj majetek při bouřce?

  • Silná bouřka je provázená často i silným větrem, zajištěním oken zabráníte nežádoucímu průvanu a jejich případnému rozbití nebo dalšímu poškození zařízení domácnosti.
  • Pokud nemáte instalované přepěťové ochrany, vytáhněte napájecí kabely elektrospotřebičů ze zásuvek, škody vzniklé přepětím v síti v rámci pojištění úderem blesku pojišťovna nehradí. Zvlášť ohrožené jsou elektronické přístroje s obrazovkou, ale i pračka.
  • Citlivé na přepětí bývají i telefonní linky. Spolu s počítačem vypněte i modem.

Jak postupovat, zasáhla-li vás povodeň?

  • Pokud se vaším objektem prohnala povodeň, zkontrolujte statiku, rozvody energií a kanalizaci.
  • Zlikvidujte vodou kontaminované potraviny, plodiny a uhynulé zvířectvo a dodržujte základní hygienická pravidla. Zdokumentujte vše pro pozdější komunikaci s pojišťovnou.
  • Při obnově studní a zdrojů pitné vody se řiďte pokyny odborníků, nepijte vodu z místních zdrojů.
  • Při ztrátě/odplavení platebních karet proveďte jejich blokaci.

Pro usnadnění a rychlé vyřízení pojistné události doporučuje ČAP následující postup:

  • Co nejdříve nahlaste škodní událost své pojišťovně –uveďte číslo pojistné smlouvy (pokud to není možné postačí jméno a rodné číslo)stručný popis pojistné události, přibližný rozsah škody, datum, kdy k události došlo, a kontakty, na kterých vás pracovníci pojišťovny zastihnou.
  • Udělejte všechna opatření k zabránění zvětšování rozsahu škody.
  • Dříve, než začnete pohromu likvidovat, pořiďte řádnou fotodokumentaci škody.
  • Vypracujte seznam zasažených věcí s uvedením ceny, stáří a rozsahu poškození věcí.
  • Je-li to možné, zajistěte doklady k zasaženým věcem (účty, záruční listy atd.).
  • Zasažené věci, u kterých je to možné, ponechejte v původním stavu pro prohlídku pracovníkem pojišťovny, elektrické spotřebiče zabezpečte pro posouzení odbornou opravnou.

Z hygienických, bezpečnostních a jiných důvodů je samozřejmé, že je poškozený nucen zahájit úklid a opravy techniky, likvidaci potravin nebo uhynulých zvířat dříve, než se dostaví likvidátor pojišťovny. Právě pro tyto případy je třeba mít podrobnou fotodokumentaci škod i doklady o pořízení poškozeného, zničeného či ztraceného majetku. Jejich předložení likvidaci rozhodně usnadní. Uhynulá zvířata je třeba z hygienických důvodů co nejrychleji odstranit. Kafilerní službu lze kontaktovat přes obecní úřad. Ta vydá potvrzení o převzetí uhynulého kusu.

Je-li to nezbytně nutné, je možné požádat o zálohu na pojistné plnění.Pokud pojišťovna žádosti vyhoví, bude vyplacena ještě před ukončením likvidace. Poskytnutím zálohy na pojistné plnění vycházejí pojišťovny vstříc klientům zejména při likvidaci škod většího rozsahu.

Více informací o pojištění živelních rizik přináší elektronická brožurka S POJIŠTĚNÍM PROTI ŽIVLŮM. Tento kompletní průvodce majetkového pojištění obsahuje všechny nezbytné kroky od výběru a sjednání pojištění až po řešení vzniklé škodní události.Zároveň obsahuje celou řadu informací k jednotlivým živelním rizikům, důležitých upozornění a rad, jak postupovat v případech konkrétní pojistné události. Tato v pořadí již čtvrtá informační příručka pro veřejnost je v elektronické podobě volně ke stažení na webových stránkách ČAP (www.cap.cz) v sekci Formuláře a brožury nebo na internetovém portále www.jaksepojistit.cz v sekci brožury.

ČAP

Zdroj: ČAP

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články