České servisy: (Zatím) opravují všichni všechno


			České servisy: (Zatím) opravují všichni všechno
25.4.2014 Produkty

Malé servisy se v budoucnosti začnou propadat do „šedé zóny“, zatímco ty velké budou růst. Skončí ti, kteří nebudou skuteční podnikatelé, ale jen meloucháři. Ti velmi často používají náhradní díly z vrakovišť – každé vrakoviště je v současné době rovněž distributorem náhradních dílů. Na semináři SmithNovak to konstatoval Petr Baubín.

Předpokládaný vývoj potvrzují čísla, která dokládají práci servisů v sousedním Německu. Zatímco tam připadá okolo 2000 automobilů na servis, u nás je to jen 600. „Růst bude rovněž specializace servisů. Klempířina už nebude tak jednoduchá záležitost. K opravám budou potřeba svářečky, které umí svařovat vysokopevnostní ocel. Taková kvalitní svářečka stojí okolo 100 000 Kč, ale může stát i dvojnásobek. Vybavení lakovny přijde na milión,“ konstatoval Baubín.

Tajuplný počet autoservisů

Neví se přesně, kolik je v České republice vlastně autoservisů. Podle počtu živnostenských oprávnění je to něco okolo 20 000. Většina z nich však opravy neprovádí. Kupodivu nelze zjistit ani počty značkových servisů. Jedna firma se totiž vyskytuje u devíti různých dovozců automobilů.

A závěr? „Přesně nelze zjistit počet funkčních servisů. Ale podle mého odhadu je jich zhruba 10 000,“ dodal Baubín.

Na prvním místě v pořadí jsou tzv. značkové servisy (autorizované), které mají certifikaci. Zárukou by měla být odborně provedená oprava. Další v pořadí jsou tzv. členové sítí. U těch podle Baubína nelze přesně zhodnotit, na jaké úrovni oprav se pohybují. A pak jsou tu nezávislé servisy. „Neví se, co umí udělat,“ zhodnotil jejich postavení Baubín a dodal, že sice mají přístup k základní diagnostice, ale neví se, jak dokonale ji umí používat. Rozhodně nemají možnost koupit si 5 až 8 speciálních přístrojů.

Opravují všichni a všechno

Starší vozy podle Baubína putují do stále levnějších servisů. To není dobrá zpráva z hlediska bezpečnosti provozu na silnici. A nejen to: roste „šedá zóna“, protože takové opravny své práce nezdaňují.

Kvalita práce servisů, pracujících v „ šedé zóně“ je nepostižitelná. V nich se obvykle opravují auta stará 10 až 15 let. „Mnohé nehody mohou být způsobeny právě vinou těchto neodborných oprav,“ uzavřel Baubín.

Elektronické servisní knížky

Automobilky začínají postupně vést elektronické servisní knížky. To je cesta pro zájemce o ojetý vůz zjistit historii automobilu.

Od letošního ledna zavedla také mladoboleslavská Škodovka elektronickou servisní knížku. Do ní má přístup každý servis, který díky tomu ví přesně, co má provést po určitém počtu ujetých km. Ale nejen to.

Elektronické servisní knížky informují přesně o počtu najetých km, takže by to mohla být jedna z cest, jak zabránit stáčení tachometrů a pročistit tak český trh s ojetými auty.

Zdroj:

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS