Finanční poradenství - pohled ze strany klienta


			Finanční poradenství - pohled ze strany klienta
3.5.2011 Produkty

Jak probíhá finanční poradenství a co může klientovi přinést? Jak poradce vybírá produkty do portfolia a jak poznat, že vybrané řešení odpovídá potřebám a požadavkům klienta? Lidé kteří nemají čas na studování podmínek různých finančních institucí a přesto jim není lhostejná správa jejich osobních financí a zajímají se o možnosti zhodnocování svých peněz, ale i třeba o to, jak a kde ušetřit si před začátkem spolupráce s finančním poradcem kladou mnoho otázek. V čem tedy finanční poradce může pomoci?

Proč spolupracovat s FP

Málokdo se aktivně zajímá o finanční produkty a přemýšlí nad jejich využitelností ve svůj prospěch. Není se také čemu divit. Finanční instituce si totiž dávají poměrně záležet na tom, aby podmínky jejich produktů byly pokud možno dost nesrozumitelné a klientům poskytují jen informace, které jsou nějakým způsobem atraktivní a mohou je tak k nim protlačit za pomoci marketingových kampaní. Nejúspěšnější produkty tak nemusí automaticky znamenat to, že jsou také nejvýhodnější. Mnoho lidí by si rádo udělalo pořádek ve svých financích, ale to by pro mnohé znamenalo časově náročné studium a porovnávání produktů, nehledě na to, že někteří by ani nebyli schopni pochopit princip jejich fungování. Zde tedy vzniká prostor pro (dobré) finanční poradce.

Průběh spolupráce

Potenciální klienti finančních poradců si většinou uvědomují, že pořádek ve svých penězích nemají, nosí tuto myšlenku v hlavě, ale aktivní řešení z různých důvodů odkládají. Finanční poradce je tak tím, kdo klienta osloví první. Na první schůzce se s klientem pobaví o jeho vyhlídkách do budoucnosti, o tom, na co se chce finančně soustředit a spolu také provedou první důležitý krok - tzv. finanční analýzu. Při finanční analýze se zjišťuje, jak klient vychází a nakládá s penězi, které má k dispozici a jaké smlouvy v minulosti uzavřel. Tyto informace většinou finančnímu poradci stačí ke zpracování klientova finančního plánu, který mu představí při další schůzce. Pokud klientovi navržené produkty vyhovují, je možné smlouvy uzavřít ihned, někdy je potřeba některé parametry smluv upravit, nebo odložit datum jejich uzavření z jiného důvodu. V zásadě ale lze říci, že schůzky s finančním poradcem jsou dvě až tři, přičemž každá zabere přibližně jednu až dvě hodiny. Samotné produkty poradce nevybírá přímo na schůzce, ale ty složitější většinou porovnává za pomoci specializovaného softwaru jednotlivých institucí, pro které je sjednává. Součástí práce finančního poradce jsou také pravidelné servisní schůzky s jeho klienty a kontrola aktuálnosti jejich smluv. Služby finančních poradců jsou v ČR nabízeny většinou zdarma - poradce je odměňován provizemi za uzavřené smlouvy.


Výhody

Výhod spolupráce s dobrým finančním poradcem je několik. Již při první schůzce můžete nalézt první prostor pro ušetření slušné částky - a to jen tím, že si během finanční analýzy uvědomíte, kde vám peníze zbytečně utíkají. Poradce také již během první schůzky získává hrubou představu o tom, jaké produkty jsou pro vás vhodné. Další postup je ale poměrně odlišný v rámci finančně poradenských skupin, ale lišit se může i mezi jednotlivými poradci. Poradce může klienta nechat vybrat z několika připravených variant, pokud je to možné a pokud cítí, že klient je takového rozhodnutí schopen a chápe výhody jednotlivých řešení. Jediné “nejvýhodnější” řešení totiž většinou neexistuje a těch dobrých je několik. Finanční instituce se navíc snaží poradce a poradenské sítě motivovat a tak jejich klientům dávají nejrůznější slevy a výhody.

Jak poznat dobrého finančního poradce si můžete přečíst v dalším článku na portálu VasiPoradci.cz.

Spásu nečekejte, ale jestli si chcete nechat poradit...

Od finančního poradce nelze většinou čekat zázraky, musíte se také smířit s tím, že vám možná sdělí ne zrovna nejpříjemnější fakta, ale na druhou stranu pro vás může spolupráce s ním přinést výrazné úspory ve vašem rozpočtu, ukáže vám co děláte špatně a čeho se vyvarovat. Pověst finančních poradců sice kazí nezodpovědně se chovající menšina, ale na druhou stranu mnoho lidí, kteří se na ně dívají skrz prsty, bez přemýšlení podepíše velmi nevýhodné smlouvy třeba na přepážce vlastní banky, která určuje svým úředníkům, co mají nabízet, bez ohledu na to, jestli je to pro klienta výhodné, nebo ne.

www.VasiPoradci.cz

Zdroj: Finanční poradenství - pohled ze strany klienta

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS