Zatímco po roce 1989 vlastnili Češi 2 milióny vozidel, v loňském roce to již bylo 5 miliónů. A další zajímavé číslo: průměrný věk vozidel dosahuje 14,2 roku. U autobusů je to 14,7 roku. „Stáří automobilů od roku 2010 neustále mírně roste. Těch nad 10 let je nyní 60 %,“ konstatoval Šípek. Počet vozidel ve věku do 10 let pak překračuje 40 %.
A jaká je struktura vozidel? Češi milují Škodovky, takže ty dominují – je jich 35 % s průměrným stářím 15 let. Ale stále u nás ještě jezdí 20 000 trabantů a 3000 aut vlastní výroby! V autobusech vede Karosa, v nákladních autech Avie (průměrný věk je něco přes 20 let).
„Vozidla bez katalyzátoru v roce 2011 tvořila zhruba 30 % vozového parku. Na projetých kilometrech se sice podílejí je deseti procenty, zato na emisích padesáti procenty. A to není dobrá zpráva, protože často jde o karcinogenní látky,“ zdůraznil Šípek. Navíc je ochrana cestujících u starších vozidel mnohem horší než u těch nových.
DŠ
Komentáře
Přidat komentář