S dlužníkem je nutné spolupracovat


			S dlužníkem je nutné spolupracovat
30.4.2012 Produkty

České domácnosti dluží zhruba 1,117 889 bilionu korun. V průběhu posledního roku tato částka podle České národní banky vzrostla o 60,57 miliardy korun. Někteří dlužníci své pohledávky poctivě splácejí, jiní mají v zásobě plno výmluv. O tom, jak si poradit s dlužníky, hovořila na semináři SmithNovak Marie Švagrová, ředitelka odboru restrukturalizace a vymáhání retailových produktů z České spořitelny.

“Z dlužníka je nutné udělat spolupracujícího člověka,” zdůraznila hned úvodem Marie Švagrová nejdůležitější myšlenku, kterou se přivymáhání dluhů spořitelna řídí. “V rámci České spořitelny se snažíme uplatnit proklientský přístup.  To v praxi znamená poznat klienta a ujasnit si, v jaké situaci se nachází,” uvedla.

Má-li Česká spořitelna kapacity a chce si udržet klienta, vymáhá si dluhy sama. Jedním z důvodů je i velký počet regionálních pracovišť, která dobře znají konkrétní situaci klienta (zejména pokud jde o zaměstnanost, rozchod s partnerem, nebo jeho úmrtí).

Regionální pracoviště jsou navíc pro dlužníky dobře dostupná. Díky tomu lze s dlužníkem dobře navázat kontakt a ten se dokáže svěřit, proč má potíže se splácením.

“Je to vztah s klientem, není to jen vymáhání pohledávek,” zopakovala Švagrová.

Restrukturalizace dluhu

První nabídkou ze strany spořitelny je obvykle restrukturalizace dluhu. Dál se postupuje podle konkrétní situace klienta: snahou je dojednat jiný způsob splácení. “Respektujeme i závazky k jiným subjektům” konstatovala Švagrová s tím, že vždy je možné dosáhnout splátkových dohod.

V případě vyšších dluhů a hypoték volí spořitelna exekutorský zápis. Je to levnější pro klienta než soudní vymáhání. Je možné nastavit i individuální úroky.

“Pokud lze realizovat zástavu v době, kdy má ještě nějakou cenu, volíme toto řešení, protože je to výhodné pro obě strany,” dodala.

Outsourcing

V rámci outsourcingu spolupracuje Česká spořitelna se čtyřmi společnostmi a dbá na to, aby se tyto firmy chovaly eticky. Proces je podle Švagrové kompletně pod kontrolou. Nesmí dojít k medializaci neférové hry.

Základem je tzv. “KO kritérium” (knock out kritérium). “Pokud skutečně dojde k neférovému postupu, tak do 24 hodin končíme s inkasní agenturou. Takové jsou podmínky smlouvy,” uzavřela Švagrová.

Česká spořitelna dělá neustálý monitoring všech agentur, které čekají a ucházejí se o spolupráci s ČS v rámci outsorcingu. Součástí takového pozorování je mimo jiné I způsob, jak tyto společnosti vycházejí se sdělovacími prostředky.

Dagmar Šístková

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS