Za 100 let provozu se souhrnné riziko aerolinek blíží jednomu bilionu dolarů


			Za 100 let provozu se souhrnné riziko aerolinek blíží jednomu bilionu dolarů
14.8.2015 Produkty

Rok 1914 se zapsal do dějin jako rok revoluce v osobní dopravě – 11 let poté, co bratři Wrightové uskutečnili první úspěšný let, se na palubě objevil první platící pasažér.

 

Bývalý starosta floridského města St. Petersburg se za 23 minut přepravil do Tampy, která leží na protější straně místního zálivu. Jeho dobrodružná cesta předznamenala budoucí vývoj. Allianz šla s dobou a pouhý rok poté představila své první pojištění pro letecký průmysl – letos tak slaví již 100 let v této branži a i v Česku patří mezi přední pojistitele letadel.

Spolu s překotným technologickým vývojem letectví během celého 20. století a rozvojem komerčních letů, ke kterému ve větší míře došlo až po druhé světové válce, se vyvíjelo i partnerství aerolinek s Allianz. Příležitost dokázat, že své klienty nezklame, měla pojišťovna už ve 30. letech, a to při tragické nehodě vzducholodě Hindenburg, při níž zahynulo 36 lidí. Bohužel nebyli jediní, které stály technicky nedokonalé začátky letectví život. Allianz získala pověst spolehlivého pojistitele těchto neštěstí a dodnes je předním hráčem na tomto trhu.

„Když jsem téměř před 30 lety začínal v tomto oboru, šéf měl pro mě jednu základní radu: Na rok musíš celosvětově počítat se ztrátou zhruba 20 letadel,“ vzpomíná Josef Schweighart z Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS), ředitel divize aviatiky pro Německo. „Díkybohu jsou dnes už podobné statistiky minulostí.“ Pravděpodobnost smrtelného úrazu při cestování s aerolinkami z EU nebo USA je podle AGCS 1:29 milionům. To je mnohem méně než při jízdě na kole nebo v případě zabití úderem blesku, a to i přes chmurnou statistiku roku 2014.

image001

I přesto však výše pojistných rizik trvale stoupá. Klid cestujících i posádky totiž zajišťuje velmi drahé elektronické vybavení a běžné dopravní letadlo se dnes skládá z více než 600 tisíc součástek, z nichž každá se může kdykoli rozbít. Nároky na pojistitele také zvyšuje růst potenciální výše odškodného v oblasti životního pojištění – například minulý rok využilo letecké dopravy 3,3 miliardy pasažérů. Souhrnná výše rizik, kterým se aerolinky běžně vystavují, může podle Allianz do pěti let u některých z nich překročit hranici 1 bilionu dolarů.

Než bude cestování zcela bezpečné, snaží se cestující přijít s vlastními tipy na to, jak přežít případnou nehodu. Někteří sází na sezení v přední části letadla, jiní si zase rezervují místa úplně vzadu. „Letečtí odborníci se však jednohlasně shodují, že žádné „nejbezpečnější“ místo v letadle neexistuje, protože každá nehoda je jiná,“ konstatuje poslední studie AGCS.

Jiní cestující mají naopak za to, že po úspěšném překonání vzletu jsou již v bezpečí. Bohužel zde mluví statistika proti. Podle statistik Boeingu se téměř 60% všech nehod odehraje při přistávání, upozorňuje Allianz. Konkrétně v letech 2003–2012 se 57% nehod stalo při přistávání a souvisejícím klesání, 24% nehod při vzletu nebo následném stoupání, 11% během manévrů na letištní ploše a jen 9% při letu v konstantní výšce a rychlosti.

Zdroj: Allianz

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články