Bývalý starosta floridského města St. Petersburg se za 23 minut přepravil do Tampy, která leží na protější straně místního zálivu. Jeho dobrodružná cesta předznamenala budoucí vývoj. Allianz šla s dobou a pouhý rok poté představila své první pojištění pro letecký průmysl – letos tak slaví již 100 let v této branži a i v Česku patří mezi přední pojistitele letadel.
Spolu s překotným technologickým vývojem letectví během celého 20. století a rozvojem komerčních letů, ke kterému ve větší míře došlo až po druhé světové válce, se vyvíjelo i partnerství aerolinek s Allianz. Příležitost dokázat, že své klienty nezklame, měla pojišťovna už ve 30. letech, a to při tragické nehodě vzducholodě Hindenburg, při níž zahynulo 36 lidí. Bohužel nebyli jediní, které stály technicky nedokonalé začátky letectví život. Allianz získala pověst spolehlivého pojistitele těchto neštěstí a dodnes je předním hráčem na tomto trhu.
„Když jsem téměř před 30 lety začínal v tomto oboru, šéf měl pro mě jednu základní radu: Na rok musíš celosvětově počítat se ztrátou zhruba 20 letadel,“ vzpomíná Josef Schweighart z Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS), ředitel divize aviatiky pro Německo. „Díkybohu jsou dnes už podobné statistiky minulostí.“ Pravděpodobnost smrtelného úrazu při cestování s aerolinkami z EU nebo USA je podle AGCS 1:29 milionům. To je mnohem méně než při jízdě na kole nebo v případě zabití úderem blesku, a to i přes chmurnou statistiku roku 2014.
I přesto však výše pojistných rizik trvale stoupá. Klid cestujících i posádky totiž zajišťuje velmi drahé elektronické vybavení a běžné dopravní letadlo se dnes skládá z více než 600 tisíc součástek, z nichž každá se může kdykoli rozbít. Nároky na pojistitele také zvyšuje růst potenciální výše odškodného v oblasti životního pojištění – například minulý rok využilo letecké dopravy 3,3 miliardy pasažérů. Souhrnná výše rizik, kterým se aerolinky běžně vystavují, může podle Allianz do pěti let u některých z nich překročit hranici 1 bilionu dolarů.
Než bude cestování zcela bezpečné, snaží se cestující přijít s vlastními tipy na to, jak přežít případnou nehodu. Někteří sází na sezení v přední části letadla, jiní si zase rezervují místa úplně vzadu. „Letečtí odborníci se však jednohlasně shodují, že žádné „nejbezpečnější“ místo v letadle neexistuje, protože každá nehoda je jiná,“ konstatuje poslední studie AGCS.
Jiní cestující mají naopak za to, že po úspěšném překonání vzletu jsou již v bezpečí. Bohužel zde mluví statistika proti. Podle statistik Boeingu se téměř 60% všech nehod odehraje při přistávání, upozorňuje Allianz. Konkrétně v letech 2003–2012 se 57% nehod stalo při přistávání a souvisejícím klesání, 24% nehod při vzletu nebo následném stoupání, 11% během manévrů na letištní ploše a jen 9% při letu v konstantní výšce a rychlosti.
Komentáře
Přidat komentář