Návrh novely zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích vyvolal zděšení


			Návrh novely zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích vyvolal zděšení
26.5.2011 Pojistný trh

Maximálně jen 4000 korun možná v budoucnosti získá pojišťovací zprostředkovatel za sjednanou pojistnou smlouvu o rezervotvorném životním pojištění. Tuto hranici totiž zamontovalo do návrhu novely zákona 38/2004 Sb. oddělení ochrany spotřebitele ministerstva financí, které návrh po loňské reorganizaci zpracovávalo.

Tento týden skončilo vnější připomínkové řízení k vládnímu návrhu novely tohoto zákona.

Konstrukce zákona je reakcí na tolik kritizované vysoké zprostředkovatelské provize. Ty podle zástupců spotřebitelů dosahují u některých dlouhodobých rezervotvorných produktů životního pojištění v současnosti až 200 % ročního předepsaného pojistného.


Klienty chránit - to ano, ale jak?

V důvodové zprávě se uvádějí dobře známá fakta: pokud v několika prvních letech zákazník smlouvu vypoví, je vystaven značné finanční ztrátě. Zatímco tohle všechno zprostředkovatel velmi dobře ví, zákazník mnohdy jen obtížně chápe, na kolik ho přijde vypovězení pojistné smlouvy v prvních letech po jejím uzavření.

A tak vesele kvetou praktiky překlápění již sjednaných pojistných smluv do nových, nebo prodej životního pojištění těm, pro které je takový produkt nevhodný.

Na tom se shodují skoro všichni. Rozpory přicházejí ve chvíli, kdy se začne řešit, jak se nešvaru zbavit a jaká pravidla zavést, aby klienti nebyli poškozováni.


Regulace odměny za zprostředkování

Návrh, který vypracovalo oddělení retailové finanční služby a ochrany spotřebitele z ministerstva financí, upravuje maximální výši odměny, kterou může pojistitel (pojišťovna) uhradit pojišťovacímu zprostředkovateli za sjednanou pojistnou smlouvu o rezervotvorném životním pojištění.

Jak stojí v návrhu (paragraf 21h): "Výše odměny, kterou pojistitel za sjednanou pojistnou smlouvu o rezervotvorném životním pojištění hradí pojišťovacím zpostředkovateli, nesmí překročit dvojnásobek sjednaného měsíčního pojistného, nebo ekvivalent jednorázového pojistného za pojistné oddobí, nejvýše však 4000 korun."

Takový zásah samozřejmě je zcela netržní, dokonce nebyl s trhem diskutován. (Můj kolega, šéfredaktor jistého odborného časopisu, nazývá novelu výstižně Fukušimou).

I to je důvod, proč návrh novely nebere nikdo vážně.

Překvapení vyplývá i z toho, že trh předpokládal odložení podstatných úprav až po vydání evropské direktivy IMD, jejíž návrh by měl světlo světa spatřit do konce roku.

Odborníci souhlasí s tím, že změnit se něco určitě musí, ale doporučují uzákonit jednotný provizní systém, který bez problémů funguje v neživotním pojištění.


Dagmar Šístková

Zdroj: Dagmar Šístková

Komentáře

Přidat komentář

Nenasytnost makléřů

Jiří Michálek,  31. 5. 2011

Pracuji napřímo pro pojišťovnu a o 200% se nám jen zdá. Reguloval bych leda tak nenasytnost makléřů, na které pak klient doplácí. A opakovaně, protože jakmile zkončí povinost vracet provizi, objeví se tam ten stejný "odborník" s ještě báječnějším produktem oj jiné společnosti. A kasíruje znovu. To je realita !!!

výše proviz

Josef Krejčí,  31. 5. 2011

To je zcela v rozporu s veškerými tržními zásadami !
Spíše ať se regulátor zabývá kvalitou poskytovaných služeb a "kvalitou" lidí, kteří tyto služby klientům nabízejí a poskytují ! Zjištění problému ?? Vyškrtnutí z registru u ČNB,a.s. - doživotně. A trh se vyčístí velmi rychle sám..... !

RSS