Nový zákon o povinném ručení vyšel ve Sbírce zákonů


			Nový zákon o povinném ručení vyšel ve Sbírce zákonů

Zákon 30/2024 o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla vyšel 13. 2. 2024 ve Sbírce zákonů. Nová právní úprava reaguje na příslušnou evropskou směrnici a přináší klíčové změny do právního rámce týkajícího se pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. 

Zákon číslo 30/2024 Sb. o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, který nahradí předchozí zákon číslo 168/1999 Sb., byl publikován ve Sbírce zákonů. Většina ustanovení nabývá na účinnosti 1. dubna 2024. Účinnost komplexní „onlajnizace“ celého systému nastane 1. října 2024 a nebude možné ji aplikovat zpětně.


Mohlo by vás zajímat: Lucie Žulavská: Unijní směrnice o POV vznikla Česku takřka na míru



Mohlo by vás zajímat: Lucie Žulavská: Nejzásadnější změna nového zákona o POV? Přechod na online režim


Zákon zahrnuje několik významných změn, které bylo potřeba provést v právní úpravě pojištění odpovědnosti z provozu vozidla na základě novely tzv. motorové směrnice a které reagují na zkušenosti s aplikací dosavadní právní úpravy. Jedná se především o rozšíření okruhu vozidel podléhajících povinnosti pojištění odpovědnosti – vozidlem se nově rozumí vozidlo, jehož maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 km/h, resp. je vyšší než 14 km/h, pokud je jeho provozní hmotnost větší než 25 kg, a také přípojná vozidla. Zákon zároveň v souladu se směrnicí stanovuje, že za motorová vozidla pro účely pojištění se považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu. Nově tak bude povinnost pojištění dopadat např. na elektrické koloběžky či Segwaye. Nebude tedy dopadat na rychlá elektrokola kategorie „speed pedelec“, protože jejich primárním zdrojem energie je šlapání, a ne pouze přípojný motor – některé sousední státy však tuto kategorii do povinného ručení zahrnuly, lidé cestující do těchto zemí si tak na tuto skutečnost musí dávat pozor.

Zákon upravuje řadu výjimek z povinnosti pojištění odpovědnosti. Nově se týká v případě provozu neregistrovaných vozidel mj. uzavřených objektů a prostor i prostor, které sice ve fyzicky uzavřeny nejsou, ale jsou nepřístupné veřejnosti na základě jiných zákonů. Výjimku tak budou mít např. zahradní traktory, které se pohybují výhradně na soukromém pozemku, nepřístupném veřejnosti.  Pokud ovšem vyjedou mimo něj na silnici, musí mít pojištění.


Mohlo by vás zajímat: Michal Řezníček: Pro Direct pojišťovnu byl rok 2023 nejúspěšnější v historii


Výjimka z povinnosti pojištění odpovědnosti se rovněž týká provozu vozidel při jejich účasti na organizovaném motoristickém závodu ve vymezeném prostoru mimo běžný provoz vozidel na uzavřených motoristických tratích nebo trasách, při kterých řidič není povinen dodržovat pravidla provozu na pozemních komunikacích, přičemž bude povinností pořadatele motorsportu zajistit pojištění motorsportu podle zvláštního ustanovení. 

Nově se vymezuje provoz vozidla – tím se nyní rozumí jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku bez ohledu na vlastnosti vozidla a bez ohledu na terén, ve kterém je vozidlo použito, a na to, zda stojí, nebo je v pohybu. Povinnost sjednat pojištění odpovědnosti se nově přenáší z vlastníka vozidla na jeho skutečného provozovatele. Povinnost pojištění z provozu vozidla se bude týkat vždy provozovatele a ne řidiče, který si ho například dočasně půjčil. To platí i v případě krátkodobého využívání sdílených koloběžek. Odpadnou by tak měly časté komplikace při dohledávání skutečných viníků dopravních nehod. Zbystřit musí leasingové společnosti, které budou muset přepsat údaje v technických průkazech. A také rodiny, kdy rodiče svěřují auta svým dospělým dětem a platí za ně povinné ručení. I pokud budou rodiče dále majiteli, musí nově povinné ručení platit potomek.


Mohlo by vás zajímat: Jaroslav Daňhel: Rok 2023 byl pro pojišťovnictví náročný. Ten letošní bude lepší


Ruší se zelené karty pro prokazování pojištění odpovědnosti při provozu vozidla na území České republiky a nahradí je on-line evidence pojištění. Kontrola tak bude na území České republiky možná i bez zastavení vozidla. Od příštího roku již nebude potřeba vozit zelenou kartu s sebou do zahraničí vytisknutou, bude stačit elektronická verze uložená třeba v mobilním telefonu.

Dosavadní minimální limit pojistného plnění se zvyšuje ze současných 35 milionů na 50 milionů korun. Bude platit pro újmy na zdraví i pro majetkové škody. Důvod? Ceny zdravotní péče i další náklady rostou. Stávající limity by nemusely stačit, když dojde k dopravní nehodě s vážnými následky a vysokou škodou. Proto už i dnes některé pojišťovny nabízejí při sjednání nových smluv pouze vyšší limity nebo je cenově zvýhodňují. Nový limit v případě újmy na zdraví nebo úmrtí se bude týkat každé postižené osoby. Limit na majetkovou škodu se bude vztahovat jen na jednu škodní událost – bez ohledu na počet postižených osob. Vyšší limit bude samozřejmě zahrnut v nově uzavřených smlouvách, týká se ale i smluv stávajících! Klienti nicméně nebudou muset své pojišťovny kvůli navýšení limitů kontaktovat. I pokud by limity pojišťovny nenavýšily samy, zvýšily by se u současných smluv k datu účinnosti nového zákona „automaticky“.  

Více informací ZDE

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Rychlá elektrokola musí mít pojištění

Jakub Ditrich,  15. 2. 2024

Informace uvedené ve vašem článku nejsou pravdivé. Tkzvaná rychlá elektrokola, která se ovšem v podstatě nikde neprodávají protože se jedná o nesmyslný produkt v Česku tento produkt žádný výrobce ani prodejce nenabízí, samozřejmě musí mít povinná ručení protože spadají do kategorie dopravního prostředku L1e-b (moped). Opravte si to.

RSS

Související články