Za teplem zamířilo letos v zimě až o 60 % více Čechů než loni


			Za teplem zamířilo letos v zimě až o 60 % více Čechů než loni
31.3.2023 Produkty, Pojistný trh

Vyměnit zimní plískanice za teplé počasí u moře, s takovým plánem vyrazilo letos v zimě do exotiky více českých turistů než loni. Větší počet cestovatelů potvrzují také statická data České asociace asistenčních společností (ČAAS), jejíž členové letos oproti loňské zimní sezóně vyřídili o 60 % více asistenčních zásahů v exotických zemích Blízkého východu, jihovýchodní Asie, Latinské Ameriky apod. Cestování je dostupnější i díky uvolněným restrikcím na covid-19 a širší nabídce cestovních kanceláří. Nejčastějšími zdravotními komplikacemi byly záněty horních cest dýchacích, úrazy končetin způsobené dopravními nehodami na skútrech a zažívací problémy. Největší zájem cestovatelů byl o ošetření ve vhodném zdravotnickém zařízení, konzultaci léčby s českým lékařem, ale došlo i na repatriace pacientů do ČR.

V zimní sezóně (konkrétně listopad 2021 – únor 2022) členové ČAAS pomáhali řešit téměř 2300 případů zdravotní asistence v exotice, letos bilance stoupla na téměř 3900. Zatímco v „covidových letech“ 2020-2021 se cestovalo spíše po Evropě, letos v zimě cestovatelé vyrazili za teplem do Afriky, Asie či Latinské Ameriky. Hitem mezi cestovateli bylo letos Mexiko, lidé se vrátili do jihovýchodní Asie a zájem zaznamenaly dříve opomíjené destinace jako Omán a Madagaskar.

Statistiky ČAAS ukazují, že právě extrémní změny teplot, klimatizace v kombinaci s únavou z dlouhé cesty a časového posunu mohou oslabit imunitu organismu, který je pak náchylnější k rozvoji např. onemocnění horních cest dýchacích. Exotická kuchyně, koření, nebalená voda či nedostatečná tepelná úprava potravin mohou způsobit nejrůznější zažívací problémy. Velmi časté jsou i úrazy, zejména odřeniny, tržné rány a zlomeniny končetin v důsledku pádu nebo při koupání.


Mohlo by vás zajímat: Jaké povinné ručení má „bohatý táta“ a jaké „chudý táta“?


„Asistenční společnosti mají po celém světě hustou síť partnerských zdravotnických zařízení, pomohou klientům prolomit jazykovou bariéru a prostřednictvím svých lékařů mohou zkonzultovat jakýkoliv zdravotní problém, který se stane cestovatelům i na druhé straně světa. Nezbytnou pomocí je i garance úhrady ošetření v zahraničním zdravotnickém zařízení a realizace nákladných repatriací pacientů do České republiky,“ říká Aleš Povr, tiskový mluvčí ČAAS.

Jak správně postupovat? Pokud možno po zranění či jiné zdravotní komplikaci ihned kontaktujte asistenční společnost své pojišťovny, u které máte sjednané cestovní pojištění. Koordinátor asistenční společnosti vás provede situací od začátku do konce, vyhledá nejbližší zdravotnické zařízení a pomůže s dalšími nutnými kroky ke zvládnutí situace. Zvláště v cizině je kvůli jazykové bariéře vítanou službou možnost telefonické konzultace nebo videochatu s česky hovořícím lékařem, který potvrdí správnost zvoleného léčebného postupu místního doktora i vysvětlí klientům odborné výrazy v lékařské zprávě apod. V případě, že to zdravotní stav pacienta vyžaduje, zajistí asistenční společnost repatriaci zpět do ČR.


Mohlo by vás zajímat: Lukáš Kovanda: Češi jsou od zrušení karenční doby o třetinu „více nemocní“


Žebříček nejčastějších zdravotních komplikací:

  • Záněty horních cest dýchacích a respirační problémy
  • Úrazy – zlomeniny, odřeniny a tržné rány (nejčastěji po pádu, koupání v moři a v bazéně)
  • Žaludeční a střevní obtíže (hlavní příčina obtíží zejména v Egyptě)
  • Zánět spojivek
  • Zánět ucha
  • Vyrážka a alergické reakce 

Nejnákladnější případy, kdy pomáhaly české asistenční společnosti cestovatelům v nouzi:

 Pracovníci asistenční společnosti Global Assistance řešili náročný případ repatriace těhotné klientky z Bangkoku do Hradce Králové. Zdravotní stav klientky si vyžádal rychlý letecký transport Air Ambulancí, asistenční zásah stál přes 4 miliony korun.

Asistenční společnost Europ Assistance řešila koncem roku 2022 jeden z nejsložitějších a také nejnákladnějších případů. Jednalo se o nehodu klienta na skútru na Bali v Indonésii, po převozu do nemocnice byla následně provedena amputace nohy. Náklady na asistenční zásah činily 2,5 milionu korun.


Mohlo by vás zajímat: Chytrá pojišťovna dokáže vzít odpovědnost za podpojištění na sebe


Klientka asistenční společnosti Allianz byla pozitivně testována na Malárii v Jižním Súdánu, kde působila jako dobrovolnice. Stav klientky byl vážný, Jižní Súdán neměl vybavení a potřebné léky, a proto bylo nutné zajistit transport co nejdříve do plně vybavené nemocnice. Asistenční společnost zorganizovala letecký speciál do nemocnice v Johannesburgu. Po stabilizaci zdravotního stavu byla klientka převezena letecky domů komerční linkou se zdravotnickým doprovodem v business třídě. Celková výše nákladů přesáhla 1,5 milionu korun

Mezi náročné zásahy asistenční společnosti Euro Center patřila například repatriace psychiatrického klienta z Malajsie s eskortou nebo repatriace klienta z Ománu s diagnózou disekce aorty a selháním ledvin. Náklady na oba asistenční zásahy se pohybovaly v řádu stovek tisíc korun.

Služby poskytované v rámci cestovní asistence:

  • vyhledání vhodného lékařského zařízení,
  • telefonická konzultace a videochat s česky hovořícím lékařem ohledně zdravotního stavu či zvoleného léčebného postupu,
  • zajištění lékařského ošetření a péče včetně garance úhrady zákroků,
  • převoz domů pod odborným lékařským dohledem (včetně možného převozu leteckou ambulancí),
  • zajištění právní pomoci a právní asistence,
  • tlumočení,
  • vyřízení náhradních dokladů a finanční zálohy v případě ztráty zavazadel.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články