To zjišťovala poradenská společnost Ernst & Young (EY), která k tomuto účelu poptávala 25 německých pojišťoven. Analýza zkoumala velká množství různorodých dat a hledala skryté vzory, neznámé korelace a jiné užitečné informace, které z toho všeho lze objevit a využít.
Vysoký podíl 83 % poptávaných podniků „vidí (velmi) vysoký potenciál v oblasti datové analýzy“. Od zpracování dat si 73 % dotázaných slibuje možné zvýšení efektivity, například cestou automatizace. 74% společností myslí kromě vyššího předpisu pojistného i na inovační konkurenční výhody a vůdčí roli v uplatnění pokroku v branži.
Mohlo by vás zajímat: Postřehy Evy Gmentové: Cena lidského života
Ale… pojišťovny mají velké oči
Ovšem i když zde vidí pojistitelé vysoký potenciál, skutečný pokrok není velký. Téměř každý čtvrtý dotázaný podnik uvádí, že vlastně nedisponuje žádnou strategií v oblasti dat a datové analýzy. A pokud už takové linie pojišťovny mají, vztahuje se jejich platnost převážně jen na jednotlivé úseky činností.
Současná úroveň kvality dat je pro většinu dotázaných společností největší výzvou k tomu, aby mohly nějaký rozbor dat nasadit v praxi. Podíl 62 % pojistitelů zažívá minimálně v některé oblasti velká omezení denního provozu kvůli aktuálnímu stavu datové kvality.
Dvě třetiny firem vidí optimalizaci na přiměřenou kvalitu dat jako hlavní výzvu v zájmu zavedení efektivní datové analýzy. Tři čtvrtiny zpovídaných podniků nemá definovanou funkci centrální datové kvality a vytvořenou odpovídající pozici. Z pohledu evropské regulace je potřeba zejména v oblasti ochrany dat počítat s nezanedbatelnou investicí, aby společnosti vyhověly nové směrnici.
Mohlo by vás zajímat: Když praská bublina, vezměte rozum do hrsti
Většina pojišťoven pátrá po možnostech praktického využití, kdy by datová analýza přinesla přidané hodnoty – například v oblasti vyřizování škod, v obchodě nebo marketingu a zákaznickém servisu. Potřeba konkretizovat tyto praktické scénáře aplikace datové analýzy je u každého druhého subjektu (52 %) prioritou pro tento rok 2018.
Dvourychlostní pojišťovnictví
Autoři studie došli k závěru, že současný německý trh má tendenci vytvářet dvě vrstvy pojišťoven. Na jedné straně jsou ty podniky, které do Big Data a analýzy investují, zvyšují účelové budgety a nabírají personál pro tuto oblast. V podnikové strategii se tato témata objevují a v blízkosti představenstva začínají fungovat specializované organizační složky.
Jiná třída pojistitelů je však tváří v tvář datové analýze pasivní, a to i nadále. Jejich heslem zůstává, že napínavá otázka správného nastavení strategie, pojmenování přínosu Big Data a rozboru dat pro další existenci a rozvoj v tíživé tržní situaci bude zodpovězena až v budoucnu, nikoli dnes.
Komentáře
Přidat komentář