Povinné ručení: pokles oproti minulému čtvrtletí se zastavil


			Povinné ručení: pokles oproti minulému čtvrtletí se zastavil
13.8.2010 Pojistný trh

Na trhu povinného ručení (POV) byl sice zaznamenán poměrně výrazný meziroční pokles, který se ale odehrál především v předchozím čtvrtletí. Celkový objem pojistného přesáhl 12 miliard, což je o 5,3 % méně než v roce 2009. Tento pokles odpovídá zhruba 670 miliónům pojistného, přičemž 2. čtvrtletí „přispělo“ k této částce pouze 40 milióny.

Část analytiků předvídala výraznější propad již v roce 2009, ale jejich prognózy se nenaplnily. V letošním roce se takový pokles naopak neočekával.

Počet smluv přitom roste tempem asi 1 % ročně (zhruba 80 000 smluv). Jako vysvětlení nižšího objemu pojistného se tedy nabízí klesající cena pojištění. POV je obligatorní produkt, u kterého je cena tím nejvýznamnějším parametrem ovlivňujícím zájem klientů.

Pojišťovny v loňském roce vyhodnotily změnu klientských preferencí a po letech upravily svůj přístup. Zatímco dříve se snažily přidávat služby při zachování nebo malém snížení ceny, nyní se orientovaly především na zlevnění základního pojištění. Přesněji ohodnocují rizika a tak pojistné, jehož sazba ještě nedávno závisela na 3 základních parametrech, je dnes počítáno na základě více různých hodnot maximálně zohledňujících každého klienta (region, věk, pohlaví, řidičské zkušenosti atd.).

Tím lze dosáhnout zpřesnění ceny při zachování požadovaného pojistného průběhu. Svůj vliv samozřejmě hraje přiznaný bonus, který není plně vyvážen přirážkou k pojistnému (malusu).

U POV se také projevuje v menší míře změna preferencí při nákupu nového vozidla. Především v 1. čtvrtletí bylo možno vypozorovat zvýšení zájmu o levnější vozidla, zpravidla s nižším objemem motoru, a tedy i s nižší cenou pojištění. Snížení poklesu ve 2. čtvrtletí lze vysvětlit pak tím, že část klientů si začala opět pořizovat i dražší a silnější vozidla. Tento jev má však větší vliv na HAV.

I přes soustavný pokles zůstává nejsilnější Česká pojišťovna s podílem na trhu téměř 29,4 % (snížení o 2,2 procentního bodu, když ještě v roce 2005 byl její podíl 42 %), což odpovídá poklesu o 480 miliónů (téměř 12 %).

Ztrátu zaznamenala „dvojka“ na trhu POV – Kooperativa – i když ne tak výraznou jako Česká pojišťovna (pokles o 170 miliónů, což je 5,4 % a v podstatě zachování podílu). Svoji pozici třetí pojišťovny posílila ČPP, i když ani jí se pokles nevyhnul (o 26 miliónů méně, což je o 1,7 %, ale posílení o více než 0,4 procentního bodu). Pokles ČPP má původ již v 1. čtvrtletí, nyní nepatrně ztráty kompenzovala.

Jedinou sledovanou pojišťovnou, která rostla, je UNIQA (o téměř 8 %), šlo ovšem o růst z nižší základny.

Potvrzením preference levného pojištění jsou úspěchy některých menších pojišťoven nabízejících POV za velmi nízké ceny. Například pojišťovna Slávia zvýšila objem pojistného čtyřnásobně a stala se se 130 milióny pojistného 9. nejúspěšnější.

I další menší pojišťovny (AXA, Wüstenrot a Direct) posilovaly. U všech těchto pojišťoven je však nutno brát do úvahy růst z nízké základny. Obě hlavní skupiny se nadále přibližují především v důsledku rychlých ztrát PPF. Rozdíl v podílu na trhu je nyní zhruba 3,1 procentních bodů oproti loňským 6,6 procentních bodů. V porovnání s předchozím čtvrtletím však zůstal zachován.

 

Zdroj: Kateřina Lhotská, NESS Czech s.r.o.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články