ČNB uložila IFP pokutu 6 miliónů za nekalé praktiky


			ČNB uložila IFP pokutu 6 miliónů za nekalé praktiky
13.3.2012 Legislativa

Brněnská společnost IFP Institut finančního poradenství dostala od České národní banky pokutu ve výši 6 miliónů korun. Pokuta se týká výkonu zprostředkovatelské činnosti v období od března roku 2009 do prosince 2010. Centrální banka ji z role orgánu, který dohlíží na finanční trhy, udělila za údajné nekalé praktiky a porušování zákona o pojišťovacích zprostředkovatelích. Firma působí jako pojišťovací makléř a pojišťovací agent. Centrální banka o tom informovala na svých internetových stránkách. Vyjádření společnosti zjišťujeme.

Podle ČNB společnost IFP lidem, kteří měli zájem vykonávat zprostředkovatelskou činnost v pojišťovnictví, nejprve povinně vnutila pojistnou smlouvu České podnikatelské pojišťovny. Její součástí byl závazek dotyčného hradit po dobu prvních dvou let trvání jeho pojistné smlouvy lhůtní pojistné ve výši 2 000 korun měsíčně. Tento závazek si IFP zajišťovala tím, že zájemcům předkládala k podpisu směnku, která byla pojistkou pro případ výpovědi pojistné smlouvy. Ve skutečnosti šlo o pokutu ve výši 24 000 nebo 48 000 korun. Podpis směnky si společnost vynucovala šikovným nátlakem.

Navíc IFP údajně používala klamavé obchodní praktiky. Podřízení pojišťovací zprostředkovatelé totiž nepravdivě přirovnávali investiční životní pojištění ke spoření (přirovnávat pojištění k “lepšímu” spoření ovšem nebylo nápadem této společnosti – to už tady kdysi bylo – pozn.red.). IFP také zamlčovala důležitou informaci o výši odkupného v případě ukončení pojistné smlouvy v prvních dvou letech jejího trvání.

Společnost nabízela rovněž finanční odměny za získávání zájemců o výkon zprostředkovatelské činnosti v pojišťovnictví. Provize byly rozlišené podle toho, zda šlo o druhého či dalšího zájemce o výkon této činnosti. Provize se ovšem vyplácely bez povinné registrace u ČNB.

V minulosti již jednou postižení klienti upozornili na podivné praktiky IFP. Společnost mimo jiné poškodila také dobré jméno České podnikatelské pojišťovny. „Od pololetí 2010 se začaly objevovat první stížnosti klientů na postup tohoto zprostředkovatele při sjednání smlouvy. IFP neakceptoval naše upozornění a připomínky týkající se získávání klientů, proto byla obchodní spolupráce v listopadu 2010 ukončena,“ komentuje mluvčí ČPP Renata Svobodová. Právní kroky k rozvázání smluvního vztahu prý stále probíhají. „Vzájemné vypořádání práv a povinností je předmětem soudního sporu,“ doplnila mluvčí pojišťovny. IFP podle ní zneužíval jméno a konkrétní produkt ČPP. Zdůraznila, že ČPP se od používání podobných neseriózních praktik distancuje.

Pokutu je povinna společnost zaplatit do 30 dnů od nabytí právní moci. IFP musí rovněž nahradit náklady řízení paušální částkou ve výši 1 000 Kč.

Na činnost IFP upozornila také nezisková organizace HELP, která na Facebooku svolává k hromadné žalobě.

Dagmar Šístková

Zdroj: ČNB

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

IFP Směnka

Ludmila Jinochová,  15. 2. 2013

Proč se nedáme dohromady ,kam se máme obrátit ,chtějí po nás peníze za směnku ,kterou máme zaplacenou a měli nám ji vrátit,obrátíme se na ČNB,PŘECI KDYŽ ZAPLATILI POKUTU ,TAK NEMOHOU DÁT SMĚNKU DÁL A VYMÁHAT TO,PROČ SE VŠICHNI NESPOJÍME

IFP Směnka

Ludmila Jinochová,  1. 3. 2013

mám všechny účtenky a jdu podat trestní oznámení a co vy??

IFP směnka

Hanka Bruntál,  14. 2. 2013

Jsem na tom stejně, poctivě jsem platila dva roky ( směnku mi nevrátili !! ) a nyní jsem dostala dopis od právníka Paroulka. který po mě chce zaplatit 48 000,- Kč. Chtělo by to dát se dohromady a dát to do Občanského Juda ( černé ovce ) a nebo podat hromadné trestné oznámení za podvod na nás všechny. co nejdříve, abychom ty lajdáky zastavili. KDO PORADÍ???

IFP Směnka

Ludmila Jinochová,  13. 2. 2013

Prosím Vás může mi někdo poradit??
Dva roky spoření 2000,. kč jsem dodržela,marně čekám kdy mi vrátí směnku,jelikož se nemám kam obrátit a dnes mi přišel dopis od advokátní kanceláře Paroubek a chtějí po mně zaplatit 48000.- kč když jsem tam volala ,tak byla paní nepříjemná a že moji směnku mi nevrátí a chtějí po mně stále peníze i když jsem ty podmínky dodržela. Jak mám prosím postupovat dále ??děkuji,tel. 602528763

Co bude dále?

Jan Holubec,  13. 3. 2012

Dobrý den jmenuji se Jan Holubec a pracuji jako soukromý finanční poradce. Mám ve svém portfoliu také klienta, který naletěl IFP. Proto jsem nesmírně rád, že byly učiněny nějaké kroky ze strany ČNB k postižení takovýchto praktik. Nejsem si však jist, zda je to řešení. IFP sice byla potrestána finanční pokutou, ale činnost vykonává dále. Jaký výstup z toho plyne pro podvedené klienty? Je nějaká cesta se ze smlouvy vyvázat? Na dopisy a telefonáty z mé strany nikdo ze společnosti IFP nereaguje.

také další hloupá

žižkovka,  5. 12. 2012

jsem na tom jako ostatní,co se nechali ošálit.tet chce po mně nějaká společnost proplatit 24000,-že jí ifp prodaly mojí směnku.nevím co dělat.prosím o radu .jita