Dlužníci pojišťoven – nejméně nebezpečná kategorie dlužníků


			Dlužníci pojišťoven – nejméně nebezpečná kategorie dlužníků
15.12.2011 Rozhovory

I klienti pojišťoven se mohou zařadit mezi dlužníky. To když v návalu mnoha jiných povinností zapomenou na své pojištění a přestanou si ho platit. Nebo ho skutečně chtějí zrušit, ale neuvědomí si, že „sama od sebe“ pojistná smlouva nikdy nezaniká. Je potřeba ji písemně vypovědět.

V rozhovoru s jednatelem společnosti M.B.A. Finance s.r.o. Kamilem Kavkou jsme si povídali o tom, zda dlužníci představují pro pojišťovny velký problém či nikoliv.


*Začněme poněkud oklikou. Jaké služby děláte pro pojišťovny a proč?

M.B.A. Finance je inkasní společnost, tudíž nás pojišťovny vyhledávají, když se chtějí věnovat svému core byznysu, to znamená prodeji pojištění. Všechny ostatní služby, mezi něž patří i vymáhání pohledávek, proto nechávají specializovaným firmám. Pojišťovny navíc nemají na vymáhání dostatečné kapacity a když tyto služby outsourcují, není to nákladnější, než kdyby to dělaly samy. My to navíc umíme dělat efektivněji.


*O jaké dluhy jde?

Jde o dluhy na pojistném, které klienti buď přestali platit nebo byly smlouvy vypovězeny neplatným způsobem. Většina, tedy asi 95 % pojistek je těch, kdy klient přestal hradit. Lidé u nás žijí s mylnou představou, že když přestanou platit pojištění, tak to automaticky zaniká. Ale to není pravda. Podle stáří pojistné smlouvy tato má ze zákona určitou výpovědní lhůtu, zpravidla 2-6 měsíců. Důležité je, že i ve výpovědní lhůtě pojišťovna klienta v případě pojistné události kryje.


*A důvody, proč lidé neplatí?

Uvážíme-li, že pojistné je pro lidi často spíše imaginární služba, přestávají platit proto, že mají nevyřešeny jiné, důležitější závazky, jako např. hypotéku, půjčku na vybavení domácnosti, ale i leasing na vůz, nebo třeba účet za telefon. Poměrně často jsou neplacena různá investiční pojištění, na jejichž hrazení participuje zaměstnavatel. Tedy když pojistník změní zaměstnání, opomene si hrazení pojistného vzít zpět pod vlastní kontrolu. Ale abych byl férový, mnoho dlužníků prostě jenom zapomíná. Vypadne jim trvalý příkaz apod. V takovém případě se stačí připomenout, vysvětlit pojistníkovi, jaká je situace a on to dá dopořádku.


Když přišla finanční krize, logicky narůstal počet klientů, kteří přestávali platit své pojistky (ale smlouvu nezrušili).

Ano a v tu chvíli si pojišťovny uvědomily, že hůře platící klienty je potřeba řídit. Před krizí jsme pro pojišťovny zajišťovali mimosoudní vymáhání pohledávek, dnes se portfolio služeb, které pro ně realizujeme, rozšířilo. Od pojišťoven často dostáváme pojistky ještě v době, než je pojišťovny vypoví, takže se snažíme pojistky zachránit, aby si klienti doplatili dvě – tři platby pojistného a mohli v pojištění dál pokračovat. To je nejvýhodnější pro obě strany, pojišťovnu i pojistníka.

Pro pojišťovny řešíme spolu s našimi partnery i právní inkaso pohledávek, tedy s advokátem soudní inkaso, s exekutorem exekuční inkaso. Kromě úspory nákladů je naší výhodou i úspěšnost, jíž dosahujeme. Protože předá-li nám pojišťovna k vymáhání ještě živou smlouvu, poznáme dokonale reálnou situaci u dlužníka a jsme schopni najít pro něj optimální cestu. Nemusí tedy nutně dojít až k podání žaloby. Pro pojišťovnu to má kromě efektivity a úspory peněz výhodu i v tom, že nemusí komunikovat se třemi subjekty – inkasní společností, advokátem, exekutorem, ale celý proces řídíme přímo my.

Také bych rád doplnil, že už dávno neplatí, že by vymahači uplatňovali drsný přístup k zákazníkovi, když jsou v prodlení dvě nebo tři platby. Umíme se přizpůsobit jednání s dlužníky. Jsme více v roli partnera, poradce, který dlužníkovi vysvětluje, že pokud nechce přijít například o investiční životní pojištění, které si léta platí, je v jeho vlastním zájmu dlužnou částku doplatit.

Poté, co dlužníkovi dojde dopis od nás, obvykle začíná pátrat, o jaké pojištění jde, protože si to nepamatuje. My mu popisujeme pohledávku, vyzýváme ho, aby našel pojistné smlouvy, prověřil, jak měl nastavené příkazy, v jakých intervalech platil pojistné apod. Naším úkolem je motivovat ho k tomu, aby zaplatil co nejdříve.


*Můžete se dostat až k mimosoudnímu vymáhání a přes něj až k žalobám?

Jak jsem odpověděl výše, M.B.A. Finance řeší mimosoudní část inkasa. V další fázi zapojujeme naše partnery. Pokud vymáháme mimosoudně, vymáháme jistinu a úrok, u některých pojišťoven k tomu připadá i určitý náklad na vymáhání, ale stále jsou to náklady v řádech stovek korun. Platí to pro případy, kdy dlužník nezaplatí v rozmezí, tří, pěti a více měsíců.

Teprve potom je podána žaloba a načítají se další zákonné náklady, jako je soudní poplatek a náklady advokáta. To už je v řádech tisíců korun. Proto klientům říkáme: pojďme se domluvit v rámci mimosoudního vymáhání, předejdeme tomu, že na vás pojišťovna podá žalobu.


*A pokud jde o úroky? Zvyšují výrazně vymáhanou částku?

V běžných případech úroky nejsou příliš vysoké, ostatně ani jistiny nejsou závratné.


*Jak vysoký je průměrný dluh?

Ten je obvykle v řádu tisíců korun, průměrná částka se běžně pohybuje mezi jedním tisícem až pěti tisíci.

Chci zdůraznit, že pojišťovny nemají žádný zájem na tom, aby své klienty žalovaly. Nechtějí to dělat, může to byť neoprávněně narušit jejich dobrou reputaci, jde to proti věřitelům, ale na druhou stranu to nemohou neřešit. Inkasní proces, který uplatňujeme vůči pojistníkům, podléhá přísnému dozoru ze strany pojišťoven. Ty velmi citlivě posuzují, jaké dopisy dlužníkům posíláme a jak probíhají naše inkasní kroky.. Všechno schvalují právníci i management pojišťoven, kteří si hlídají, aby inkasní kroky nebyly příliš tvrdé. Dlužník vždy dostane dostatek času na to, aby zareagoval a zaplatil, nebo rozporoval dlužnou částku, nebo se s námi domluvil na způsobu splácení. Všechny varianty jsou možné.

Nemáme žádný zájem dostat dlužníka až k soudu. Pokud to tak v některých případech dopadá, je to dáno tím, že dlužník nereaguje a nespolupracuje s námi, ani s věřitelem.


Děkuji Vám za rozhovor.

Dagmar Šístková

Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.