Milada Kuběnová: Nepodceňte školení řidičů a hledejte adekvátní pojištění


			Milada Kuběnová: Nepodceňte školení řidičů a hledejte adekvátní pojištění
22.4.2024 Rozhovory, Produkty

Na fungující logistice je závislá celá Evropa. Dopravci však denně čelí mnohým problémům, které jejich fungování ohrožují. Narušení dodavatelských řetězců přitom může mít dalekosáhlé dopady na lokální ekonomiky. Na co by podnikatelé neměli z hlediska dopravy zapomínat? Jaká čeká dopravu a logistiku budoucnost v oblasti pojištění? A jak se do něj promítá evropská legislativa? Na tyto otázky odpovídá Milada Kuběnová z makléřské společnosti SATUM CZECH.

Co je podle vás hlavní argument, proč by se dopravní a logistické firmy měly zaobírat pojištěním?

Ochrana před riziky souvisejícími s přepravou zboží. Velkou roli zde hraje stárnoucí a přetížená silniční infrastruktura. Dopravci v České republice narážejí na extrémně pomalou výstavbu dálnic, nedostatečný počet odpočívadel, hlídaných parkovišť a především nízkou kvalitu silnic, která je jedním z hlavních důvodů vysokých počtů dopravních nehod. Tento problém navíc není vlastní jen naší zemi – s podobnými problémy se potýkají dopravci po celé střední Evropě. Na infrastruktuře je přitom závislá řada průmyslových odvětví. Tato situace vede k tomu, že dopravci a logistické společnosti hledají alternativy. V posledních letech si získává popularitu například kombinovaná přeprava, která však vyžaduje správně nastavenou logistiku a odpovídající pojištění pro všechny zahrnuté typy dopravy.


Mohlo by vás zajímat: Antivirová ochrana – včera, dnes a zítra


Je příčinou tohoto problému pouze stát?

Rizika nehod zvyšuje i nedostatek profesionálních řidičů. Jsme svědky toho, že dlouholetí pracovníci odcházejí do důchodu a nahrazují je mladí řidiči, kterých je navíc oproti starší generaci výrazný nedostatek, především proto, že pro ně je povolání řidičů nedostatečně lukrativní a časově náročné. Hlavním problémem jsou však jejich omezené zkušenosti, které vedou k vyšší chybovosti na silnicích. Firmy by proto měly investovat do odborných školení, ať už pro řidiče, nebo dispečery a obchodníky, zkrátka všechny, kteří s přepravou každý den přicházejí do styku.

Kvalitní, proškolení zaměstnanci mohou firmě pomoci předejít mnoha dalším rizikům, například najmutí fantomového dopravce. Hlavním principem je zneužití identity skutečného dopravce. Při páchání této trestné činnosti se velmi často používají doklady, které jsou špatně rozeznatelné od dokladů skutečných přepravních firem. Pro samotné odesílatele nákladu je nezřídka značně komplikované prověřit předložené dokumenty a odhalit jejich pravost. Fantomoví dopravci jsou si této skutečnosti vědomi, a tak padělají nejen doklady firem, ale i doklady osobní či registrační značky vozidel. Mezi nic netušícím odesílatelem a dopravcem dojde k uzavření smlouvy a k následné nakládce zboží, které však do místa určení nedorazí.

S jakými dalšími riziky by podle vás měl dopravce počítat?

Zmínila bych určitě přepravu nebezpečného nákladu. Její podcenění totiž může mít pro společnost fatální následky. Na dopravce jsou v tomto směru kladeny velmi vysoké nároky, především z hlediska odbornosti a spolehlivosti. Je nutné, aby firma znala všechna rizika a faktory, které je mohou změnit v reálný problém. Pokud firma nebezpečný náklad přepravuje, rozhodně by její zaměstnanci měli být odborně proškolení a sama společnost by měla mít správně nastavené procesy včetně odpovídajícího pojištění. Další riziko, které stojí za zmínku, se týká kombinované přepravy zboží.


Mohlo by vás zajímat: Kdo se stal novým generálním ředitelem společnosti Credendo?


Existuje z vašeho pohledu riziko, jehož významnost si dopravci často neuvědomují?

Často je to riziko poškození přepravovaného nákladu. Ačkoli vás možná napadne, že k poškození dochází především při dopravních nehodách, ve skutečnosti k němu častěji dojde v průběhu přepravy tzv. bez dopravní nehody. Příkladem může být poškození zásilky kurty, kterými je zásilka zabezpečená, nebo vadné uložení zásilky ve vozidle a její nezajištění proti posunu. Pokud taková situace nastane, dopravce by měl poškozenou zásilku ihned po odhalení škody zdokumentovat a škodu neprodleně nahlásit svému pojistiteli. Dalším často podceňovaným rizikem je krádež. Při té však pojistitel bere v úvahu faktory jako přítomnost řidiče, zajištění vozidla nebo výběr parkoviště. Proměnných, které proplacení škody ovlivňují, je mnoho a je třeba brát je v úvahu.

Jaké trendy v oblasti dopravy v současné době spatřujete na evropském trhu?

Aktuálně nejhlasitěji rezonuje elektromobilita, kterou Evropská unie stabilně podporuje. S tímto trendem se nepotýká jen osobní doprava, ale i nákladní. Například v loňském roce bylo v zemích Unie registrováno více než 5 tisíc nových nákladních elektrických vozidel. Oproti zbytku Evropy je v Česku tento nárůst zatím minimální. Důvodem je samozřejmě vyšší pořizovací cena, vysoké pojistky, nedostatečná infrastruktura a dojezd vozidel. Segment nákladní dopravy je navíc silně konkurenční prostředí. Dokud tedy dopravcům nebude nákup elektromobilů dávat ekonomicky smysl, nebudou je využívat.


Mohlo by vás zajímat: ČAP Insurance talk: U mikrofonu Eva Poláchová


Podívejme se nyní do budoucnosti. Co firmy v oblasti přepravy čeká?

Na trhu pozorujeme následující trend: dopravní a logistické společnosti usilují o to, aby svým zákazníkům nabídly komplexní servis, který se postará o všechny části dodavatelského řetězce. Od zabalení zásilky přes skladování, vyřízení veškeré potřebné dokumentace, celní služby, přepravy nadrozměrného nákladu až po samotnou přepravu zboží. Aby byli schopni tuto komplexní službu nabídnout, musejí mít dobře nastaveny interní procesy, kvalitní zaměstnance a samozřejmě dobře sjednané pojištění. 

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

Související články