Srovnání s Velkou Británií: Jak se správně zachovat při povodni?


			Srovnání s Velkou Británií: Jak se správně zachovat při povodni?
12.2.2024 Škody, Zahraničí

V posledních letech je Spojené království ve zvýšené míře sužováno častými bouřemi, vichřicemi a povodněmi. Proto také Asociace britských pojistitelů (ABI) prohlubuje svoje poradenství a ujistila vlastníky domů i podnikatele, kteří byli poškozeni nedávnými povodněmi a bouří Henk, že pojistitelé jsou připraveni jim pomoci a podpořit je rychlou výplatou pojistného plnění.

ABI v prvé řadě zdůraznila, že škody způsobené častými povodněmi a v poslední době hlavně bouří Henk jsou většinou pojištěny standardním pojištěním budov, podnikatelským pojištěním a komplexním pojištěním motorových vozidel. Louise Clark, poradkyně pro neživotní pojištění v ABI, v této souvislosti uvedla, že pojistitelé počítají se špatným počasím a jsou připraveni reagovat na takové události jako jsou povodně a bouře. Prioritou pojistitelů je nyní pomoci klientům co možná nejdříve. Pokud byl někdo výše zmíněnými aktuálními událostmi postižen, měl by neprodleně kontaktovat příslušného pojistitele, aby získal poradenství či náhradu škody. Následně ABI svoje rady konkretizuje.


Mohlo by vás zajímat: Zdeněk Přibyl: Co zahýbe v roce 2024 pojistným trhem?


V případě škody způsobené bouří:

  • by měl klient co nejdříve kontaktovat příslušného pojistitele. Většina pojistitelů má k dispozici bezplatnou telefonní linku pomoci po dobu 24 hodin. Lze získat jak cenné rady, tak pomoc s urychleným zařízením oprav,
  • by měl klient, pokud je to nezbytné, zajistit okamžitou opravu, aby bylo zabráněno zhoršení škod. Ale i v tomto případě je třeba nejdříve hovořit s pojistitelem. Jestliže provedete nouzovou opravu sami, sdělte to pojistiteli a uschovejte si příslušné doklady/stvrzenky, protože se stanou součástí škody,
  • nespěchejte s vyhozením poškozených věcí, pokud neznamenají zdravotní nebezpečí, protože by mohly být opraveny nebo uvedeny do původního stavu. I v tomto směru si nechte poradit od pojistitele.

V případě, že je váš dům neobyvatelný například z důvodu probíhajících oprav, tak vám pojistitel zajistí a uhradí alternativní dočasné ubytování v souladu s příslušnou pojistnou smlouvou.  U podnikatelských pojištění se hradí škody na zařízení a zásobách. Pojištění pro případ přerušení provozu kryje dodatečné náklady, jako je třeba nájem náhradních provozních prostorů.


Mohlo by vás zajímat: Martin Švec: Pojišťovna Simplea rostla více než celý trh


V případě škody vyvolané povodní doporučuje ABI postupovat následovně:

  • Krok 1: Co nejdříve kontaktujte svého pojistitele. Poradí Vám ohledně nouzového ubytování, pokud je to nutné, nebo ohledně náhradních provozních prostorů, pokud máte sjednáno pojištění pro případ přerušení provozu. Pojistitel vám sdělí, jaké informace budou potřebné pro likvidaci škody. Poradí vám, jak postupovat při okamžitém čištění a opravách,
  • Krok 2: Pojistitel bude jmenovat likvidátora pojistných událostí, aby mohla být oceněna způsobená škoda. Ten provede prvotní posouzení škody, vysvětlí prostup při opravách a vymezí možnosti alternativního ubytování. Měli byste se dozvědět o vašem likvidátorovi pojistných událostí ihned po kontaktování pojistitele. Dostanete se s ním do přímého kontaktu, jestliže bude zapotřebí dohodnout návštěvu vašeho domu,
  • Krok 3: Likvidátor zorganizuje vyčištění vašeho domu a odstranění odpadu/zbytků. Tyto práce by měly být zahájeny během čtyř týdnů od vašeho prvního kontaktu s likvidátorem,
  • Krok 4: Váš pojistitel nebo likvidátor pojistných událostí určí společnost/firmu za účelem provedení dezinfekce a vysušení vašeho domu. To ale může trvat několik týdnů až měsíců. Od likvidátora dostanete harmonogram a budete průběžně informováni,
  • Krok 5: Opravy by měly být zahájeny krátce po tom, co obdržíte od vysoušecí firmy příslušný certifikát. Likvidátor určí stavební firmu, která provede opravy a rekonstrukce. Bude vás informovat o očekávaných lhůtách prací a o jejich případné aktualizaci,
  • Krok 6: Pojistitel a likvidátor s vámi bude jednat o tom, kdy se můžete vrátit domů. Termín odvisí od toho, jak těžce je váš dům poškozen. Může to být několik týdnů, ale po silné povodni i jeden rok nebo déle.

Mohlo by vás zajímat: Tomáš Síkora: Věřím v obnovení růstu ekonomiky


Ve zprávě ABI je také uvedena zajímavá a pro klienty cenná informace. Někteří pojistitelé ve Spojeném království nabízejí pojištěným majitelům domů možnost provést v rámci oprav po povodni opatření k větší odolnosti majetku vůči povodni až do hodnoty 10 000 GBP.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články