Havarijní pojištění – čeká nás růst sazeb?


			Havarijní pojištění – čeká nás růst sazeb?
6.3.2012 Vývoj trhu

U HAV nebyl propad v objemu pojistného tak výrazný jako u POV. Bylo dosaženo celkového objemu 14,9 miliardy, což znamená meziročně o 4,4 % méně. Došlo tak ke zmírnění poklesu oproti -5,1 % z minulého čtvrtletí.

Samotné 4. čtvrtletí přispělo do těchto statistik 3,8 miliardami pojistného, což je však o 2,1 % méně než za srovnatelné období roku 2010 (opět zlepšení oproti 3. čtvrtletí, kdy byl pokles 6,3 %). I u HAV se projevuje vliv klesajících sazeb. Tento produkt je částí klientů považován za zbytný, a tak začaly pojišťovny podobně jako u POV výrazněji bojovat cenou. Svůj vliv však určitě měl i pokles cen nových vozidel na českém trhu, což mělo samozřejmě vliv i na ceny ojetin. Ty vstupují do výpočtu výše pojistného a mají tedy dopad i do jeho celkového objemu.

Pokles objemu pojistného by nemusel být závažným problémem, pokud by zároveň nerostly náklady na pojistná plnění. Důsledkem je, že zatímco v roce 2010 se výsledky HAV držely odhadem někde kolem „černé“ nebo „červené“ nuly, za rok 2011 bude toto pojištění výrazně ztrátové, přičemž budou samozřejmě existovat rozdíly mezi jednotlivými pojišťovnami. Vše nasvědčuje tomu, že průměrné sazby pojistného se nemohou dlouhodobě udržet takto nízko a měly by se postupně začít zvyšovat. Přispět by k tomu mělo i důsledné vyvažování bonusů malusy.

V únoru se pokusila ČAP probudit zájem o HAV rámci své pravidelné akce „únor – měsíc pojištění“. Vzápětí představily dvě pojišťovny ze skupiny PPF – Česká pojišťovna a Generali – svoje produkty zaměřené na starší vozidla. Do celkových výsledků se však tyto aktivity znatelněji nepromítly.

 

Jak si stojí jednotlivé pojišťovny

Stejně jako v POV zůstává i v HAV stále nejsilnější Česká pojišťovna. Její tržní podíl však opět výrazně poklesl (tentokrát o 2,2%b). Získala o 540 miliónů pojistného méně, což je pokles o 11,2 %, tedy výrazně větší, než byl průměrný pokles trhu.

Druhou nejsilnější pojišťovnou je Kooperativa. Její ztráty jsou o něco menší (-380 miliónů, -8,7 %, ztráta podílu o 1,3%b) a tak se rozdíl mezi oběma pojišťovnami snížil.

„Trojkou“ je v HAV již tradičně Allianz, které se na rozdíl od jejích větších konkurentů podařilo meziročně posílit svoji pozici. Dosáhla o 140 miliónů pojistného více (+6,5 %), čímž posílila svoji pozici na trhu o 1,6%b.

Mírného růstu dosáhla i čtvrtá UNIQA (+10 miliónů, +0,6 % a posílení na trhu o 0,4%b). Z pojišťoven TOP10 nejvýrazněji posilovala ČPP. Částečně se jí tak podařilo zmenšit disproporci mezi svým postavením v POV (kde je tradičně velmi silná) a HAV (kde má zhruba poloviční podíl na trhu ve srovnání s POV).

ČPP navýšila objem pojistného o 110 milionů, což je růst o 14,2 % a posílení na trhu o 0,9%b. Ovšem ani toto zlepšení neznamenalo posun v pořadí pojišťoven a je stále sedmá.

UNIQA a ČPP patří společně s Generali a ČSOB Pojišťovnou do skupiny společností, které dosahují ročně kolem jedné miliardy pojistného. O jeden až dva řády nižších objemů dosahují menší pojišťovny, které sice jako celek relativně výrazně posilovaly (+50 miliónů, +14 %, celkové posílení na trhu o 0,4%b), ale jejich souhrnný podíl je stále velmi nízký (2,6 %).

Je to dáno tím, že svojí strategií (nízká cena POV) přitahují především majitele těch vozidel, ke kterým není zajímavé sjednávat HAV (starší a levnější vozy). I mezi menšími pojišťovnami však existují rozdíly. Nejvýrazněji relativně posilovaly pojišťovny Slavia, AXA a Direct, naopak víc než trh ztrácely Maxima a HVP.

Náskok skupiny PPF před VIG se za rok 2011 meziročně velmi výrazně snížil ze 4,9%b na 3%b.

Podíl pojišťoven na trhu HAV za rok 2011


NESS Czech s.r.o.
Kateřina Lhotská 

Zdroj: NESS Czech s.r.o.

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články