Jaké legislativní změny přináší rok 2015?


			Jaké legislativní změny přináší rok 2015?
5.1.2015 Vývoj trhu

Rok 2014 byl, zejména v posledním čtvrtletí, bohatý na regulační a samoregulační opatření. Byl to ale také přípravný rok na nové legislativní změny, které vešly v účinnost 1. ledna. Řeč je o novele zákona o dani z příjmu, která velmi ovlivní životní pojištění a zrušení garančního fondu České kanceláře pojistitelů.  

Výběry z životního pojištění skončily

Od 1. ledna se změnilo fungování životního pojištění. Hlavní změnou je to, že nebude možné provádět mimořádné výběry z pojistné smlouvy, které byly do loňského roku možné.

Nově si mohou klienti pojišťoven vybrat ze dvou možností. Buď si mohou i nadále ze smluv vybírat své peníze, ale v takovém případě budou muset provést dodanění všech částek, které uplatnili jako daňový odpočet, a to až za 10 let nazpět. Tuto částku pak klienti zahrnou do svého ročního daňového přiznání. Druhou možností je, že mohou i nadále využívat možnost daňového zvýhodnění, ale bez předčasných výběrů.

Na úpravu smlouvy mají lidé čas do konce března. Do té doby musí pojišťovně sdělit, zda budou chtít dál využívat daňové zvýhodnění, či budou preferovat předčasné výběry peněz z pojistky.

Podmínkou pro daňové zvýhodnění je dovršení 60 let věku klienta v okamžiku výplaty plnění a doba trvání pojištění delší než 60 měsíců. Stejná pravidla platí u pojistek, na něž zaměstnancům přispívá až 30 tisíci korunami ročně firma.

Klienti, kteří chtějí daňové výhody zachovat i po 1. lednu 2015, pojišťovny většinou informovaly, že nemusejí dělat nic a smlouva se jim automaticky upraví. Podle ČNB však postup některých pojišťoven odporuje zásadám odborné péče a může vést ke sporům.

Novela byla ve Sbírce zákonů zveřejněna až 21. listopadu 2014 a týká se zhruba 3,3 milionu smluv.

Zrušení poplatků do Garančního fondu

Další legislativní změnou je zrušení Garančního fondu České kanceláře pojistitelů. O ledna už řidiči nemusí za provozované auto bez povinného ručení platit příspěvky do Garančního fondu. Po vlastnících těchto aut by tak škody měly nově vymáhat dopravní úřady obcí s rozšířenou působností. Ministerstvo dopravy si od tohoto kroku slibuje vymýcení případů, kdy majitel nechal auto z registru vozidel vymazat, aniž by se o něj hlásil někdo další. Takový stav bývá označován jako polopřevod. K problémům docházelo především v situacích, kdy na sebe nový vlastník auto nepřepsal nebo bylo naopak vozidlo zaregistrováno na nového vlastníka bez jeho vědomí. To platilo především, kdy nový vlastník porušoval právní předpisy.

Nově musí prodávající a kupující zajít na úřad společně, popřípadě pro přepis automobilu někoho zmocnit. Na vyřešení stávajících polopřevodů mají majitelé šest měsíců času, pak vozy úředně zaniknou.

Jak už avizovala samotná ČKP či ČAP, tento krok by se mohl dotknout především poctivých plátců povinného ručení, a to jeho zdražením. Dá se ale také očekávat nárůst nepojištěných škod i nárůst nepojištěných vozidel.

Autor: Lenka Kospertová

Zdroj: E15, ČAP

 

Zdroj: oPojištění.cz

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články