Neživotní pojištění bez překvapení - 3.díl analýzy


			Neživotní pojištění bez překvapení - 3.díl analýzy
29.3.2013 Pojistný trh

Trh NŽP v porovnáním se 3. čtvrtletím o něco prohloubil pokles z 1,2 % na 1,4 % při objemu pojistného 67,8 miliardy. Za samotné 4. čtvrtletí trh meziročně poklesl o 2,1 % a dosáhl tak 15,7 miliardy pojistného.

Lídrem je v NŽP stále Česká pojišťovna. Svoji pozici udržela přes meziroční pokles objemu pojistného o 700 miliónů, což je o 3,5 % méně a znamená to ztrátu tržního podílu o 0,6%b. Opět se jí tak o něco přiblížil její největší konkurent – Kooperativa. Ta sice také ztratila, ale na tržním podílu zaznamenala jen poloviční pokles, tedy 0,3%b. V pojistném to je o 430 miliónů méně, v relativním vyjádření úbytek 2,7 %.

Třetí nejsilnější pojišťovnou v NŽP je již téměř tradičně Allianz ztrácející z vedoucí trojky nejméně – jen 0,7 %, což znamená 50 miliónů a mírný růst podílu o 0,1 %. Vzhledem k celkovému poklesu trhu je dobrým výsledkem každý růst. Překvapivě jej zaznamenala většina z pojišťoven v TOP10. Z těch významnějších z pohledu NŽP je to pátá ČPP (+110 miliónů, +2,9 %, růst podílu o 0,3 %b), šestá ČSOB Pojišťovna (+380 miliónů, +9,5 %, růst podílu o 0,6%b) a sedmá UNIQA (+170 miliónů, +4,2 %, růst podílu o 0,3%b). Naopak velmi výrazně ztrácela Generali (-570 miliónů, -9,9 %, ztráta podílu o 0,7%b). Přesto udržela 4. místo. Menší pojišťovny jako celek rostly. Nejvíce pak AXA. Ovšem byly i takové, které podstatně ztrácely (pokles větší než 10 %): MetLife Amcico, Pojišťovna VZP a ERGO (Victoria Volksbanken). Velký pokles zaznamenala i pojišťovna Direct, ale v jejím případě je to logické.

Silnější skupinou v NŽP je nadále PPF. Rozdíl vůči skupině VIG se sice opět meziročně snížil (o 900 miliónů, respektive o 1,3%b), ovšem zůstává stále velmi vysoký (4,2 miliardy, respektive 6,2%b).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Povinné ručení zmírnilo pokles

Trh POV pokračoval sice v poklesu, ovšem v porovnání s roky 2010 a 2011 došlo k jeho podstatnému zmírnění. Celkově bylo dosaženo 19,4 miliardy pojistného, což je meziročně o 5,2 % méně. Pokles je nejmenší i od počátku roku (Q1 -7,5 %, Q2 -6 %, Q3 -5,5 %). V samotném 4. čtvrtletí došlo k poklesu o 4,1 % při 4,6 miliardy pojistného. Výsledek posledního čtvrtletí zpravidla naznačuje vývoj trhu na počátku následujícího roku. Pokud by tomu tak bylo i tentokrát, znamenalo by to, že trh POV zpomaluje pokles.

Počet smluv opět narostl (meziročně o 108 000, což je o 1,6 % více) takže celkový roční pokles pojistného znamená, že se opět snížila průměrná sazba.

Pojišťovny už v průběhu roku upozorňovaly, že nebudou pokračovat v dalším plošném zlevňování. Naopak opatrně naznačovaly, že pojistné viníkům škod zvýší. Ovšem pro narovnání stavu by měl být jejich postup v této otázce razantnější. „Pouhé“ zachování „ekonomicky neodůvodnitelných“ sazeb totiž problém neřeší. Je nutné přistoupit k důslednému uplatňování bonusových a hlavně malusových pravidel, což by mělo mít v konečném důsledku efekt ve zvyšování průměrných cen. Stále se však setkáváme s tím, že některé pojišťovny poskytují například „zálohové bonusy“ (bonusy přiznané dopředu), nebo přiznávají maximální bonus všem (tedy, že není rozdíl mezi dobrým a špatným řidičem, přičemž sazba je nižší než u jiných pojišťoven po přiznání maximálního bonusu). Tento postup však může vést k tomu, že se jejich kmen naplní větším podílem horších řidičů („vypuzených“ horší cenou od ostatních pojišťoven), což bude mít nepříznivý dopad na škodní průběh a následně na stabilitu celého kmene, potažmo pojišťovny. Je tedy stále reálné, že některá z pojišťoven trh POV v roce 2013, nebo o rok později opustí.


Cena pojištění

Otazníky kolem ceny pojištění zastínily inovativní snahy pojišťoven v produktové oblasti. A tak se ve sledovaném období žádná zásadní novinka neobjevila. Pokud vůbec pojišťovny něco představily, jednalo se vždy jen o nové kombinace připojištění, rozšířené asistenční služby, nebo o nové varianty s odlišnými limity plnění. Za zmínku stojí například rozšíření o prvky HAV, jako je například krádež, živelná rizika, nebo střet se zvěří.

Tuto produktovou skupinu hrozí v blízké budoucnosti nepříznivě ovlivnit poslanecké a senátní legislativní iniciativy. Jejich cílem je zatížit pojistné selektivním odvodem (navrhováno ve výši 6%, v poslední době se hovoří i o nižší sazbě a o rozšíření na další složky záchranného systému), který by byl použit na financování hasičského záchranného sboru (případně celého integrovaného záchranného systému). Podobných iniciativ již bylo několik, přičemž je spojuje stále stejná až banálně neodborná argumentace. Nejčastěji se o „oprávněnosti“ zdůvodňuje tím, že když pojišťovny vyberou na pojistném 20 miliard a za škody vyplatí 10, takže jejich zisk je 10 miliard a z nich mohou hasičům přispět. Nesmyslnost tohoto argumentu nemá cenu na tomto místě vyvracet.

Podobné pokusy jsou možné i proto, že je POV nejrozšířenějším pojistným produktem (podle počtu smluv). Je tak logické, že i postavení a aktivity pojišťoven v této oblasti mají z hlediska jejich vnímání zákazníky největší význam. Z tohoto pohledu je jistě pro Českou pojišťovnu velmi důležité, že právě v této oblasti je lídrem trhu, přestože i zde výrazně ztrácí. Předepsala meziročně o 470 miliónů pojistného méně, což znamená pokles o 8,5 % a snížení podílu o 0,9%b. O něco pomaleji ztrácela i druhá Kooperativa. Získala o 300 miliónů pojistného méně, což je ztráta 6,5 % a pokles podílu o 0,3%b. Klesla i třetí ČPP, ovšem méně než celý trh a tak svoji pozici nepatrně posílila (o 0,1%b). Objem pojistného se v jejím případě snížil o 130 miliónů, což je meziročně o 4,7 % méně. Podobně si vedla také čtvrtá Allianz (-120 miliónů, -5,5 % a udržení podílu). Z větších pojišťoven si polepšila jen ČSOB Pojišťovna, zato poměrně výrazně (+170 miliónů, +13,4 %, zisk podílu 1,2%b). Nejspíš se příznivě projevil odlišný přístup stanovení ceny pojištění založený více na vlastnostech řidiče než vozidla („škody dělá řidič, nikoliv vůz“). Velmi dobře si počínaly i menší pojišťovny jako celek. Společně získaly o 130 miliónů pojistného více, což je růst o 9,1 % a znamená to posílení na trhu o 1,1%b. Z této skupiny rostly AXA (+148 %), Slavia (+3,6 %) a mírně Wüstenrot (0,2 %). Výraznější ztrátu zaznamenala jen HVP (-18,5 %) a samozřejmě končící Direct. U všech těchto společností je však nutno brát do úvahy nízké výchozí hodnoty, kdy jakákoliv změna, která vypadá relativně jako velmi významná, se může v absolutní hodnotě jevit úplně jinak.


Počty pojištěných vozidel

Zajímavý je také pohled na počet pojištěných vozidel. Podle statistiky ČKP k 3. 1. 2013 je pořadí hlavních pojišťoven téměř totožné, jak podle objemu pojistného (postavení si prohodily ČSOB Pojišťovna a Generali). Přes milión vozidel má ve svém kmeni Česká pojišťovna (1 750 855), Kooperativa (1 427 731) a ČPP (1 057 326). Vysoké počty můžeme zaznamenat i u Allianz (694 987), ČSOB Pojišťovny (519 334) a Generali (511 526).

V souboji obou hlavních skupin došlo v 1. pololetí k historickému okamžiku, když VIG poprvé předčila PPF. Tento stav zůstal zachován i na konci roku, když došlo dokonce k  navýšení rozdílu v pojistném na 180 miliónů (z 30 po 1. pololetí, 40 po 3. čtvrtletí). To odpovídá 0,9%b tržního podílu. Příčina této změny je v rozdílném vývoji u menších členů obou skupin. Zatímco ČPP zaznamenala pokles srovnatelný s trhem, Generali ztratila velmi výrazně.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Havarijní pojištění ztrácelo čtvrtý rok po sobě

U HAV byl v poslední době propad v objemu pojistného pokaždé o něco mírnější než u POV a to se potvrdilo i tentokrát. Bylo dosaženo celkového objemu 14,5 miliardy, což znamená meziročně o 2,2 % méně (Q1 -3,3 %, Q2 -2,1 %, Q3 -2 %). Samotné 4. čtvrtletí trochu prohloubilo propad, když bylo předepsáno 3,6 miliardy pojistného, což je o 3 % méně než za srovnatelné období roku 2011. I v HAV se projevuje vliv klesajících sazeb. Produkt je částí klientů považován za zbytný, a tak také zde přistoupily pojišťovny výrazněji ke snižování ceny. Svůj vliv má ovšem také pokles cen vozidel na českém trhu (nových i ojetých). Ty vstupují do výpočtu výše sazby pojistného a mají tak dopad i do jeho celkového objemu. Přes zpomalení poklesu je však situace v HAV stále velmi vážná, dokonce horší než v POV. A ani zde pouze zachování sazeb nic neřeší a je třeba, aby opět vzrostly. V HAV se však o zdražování hovořilo jen velmi opatrně. O to ovšem byla jeho pravděpodobnost vyšší, což se však ve 4. čtvrtletí nepotvrdilo. Také pro HAV platí, že pojišťovny, díky soustředění se na sazby, v podstatě rezignovaly na jakékoliv zásadní inovace.

Lídrem stále zůstává Česká pojišťovna. Její tržní podíl však klesl o 1,4%b, tedy opět výrazně. Souvisí to se ztrátou 300 miliónů pojistného, což je pokles o 7 %, tedy výrazně víc, než byl průměrný úbytek trhu. Druhou nejsilnější pojišťovnou je stále Kooperativa. I ta ztrácí, dokonce čtvrtý rok po sobě. Její pokles je také poměrně výrazný (-200 miliónů, -5,2 %, ztráta podílu o 0,8%b). Byl však o něco mírnější, než u České pojišťovny, a tak se rozdíl mezi oběma konkurenty opět snížil.

„Trojkou“ je v HAV tradičně Allianz, které se podařilo na trhu posílit. Dosáhla sice téměř stejného objemu pojistného, ale při klesajícím trhu jí to zajistilo navýšení podílu o 0,4%b. Rostla čtvrtá UNIQA (+20 miliónů, +1,6 % a posílení na trhu o 0,3%b). Mnohem výrazněji posilovaly pátá ČPP (+100 miliónů, +11,7 % a posílení o 0,8%b) a šestá ČSOB Pojišťovna (+80 miliónů, +9,3 % a zisk podílu o 0,7%b). Tato zlepšení dokonce znamenala posun obou pojišťoven v žebříčku, když obě odsunuly propadající se Generali (-80 miliónů, -8,4 % a ztráta podílu o 0,4%b). O jeden až dva řády nižších objemů dosahují menší pojišťovny, které sice jako celek opět relativně výrazně posilovaly (+160 miliónů, +40%, celkové posílení na trhu o 0,4%b), ale jejich souhrnný podíl je stále velmi nízký (3%). Navíc je jejich zlepšení dáno výrazným růstem jedné pojišťovny – AXA. Vedle ní relativně hodně rostly (ovšem absolutně jen málo) Pojišťovna VZP, Triglav a Wüstenrot. Naopak ztrácely Slavia, HVP a podle očekávání Direct. Maxima pojišťovna trh HAV opustila úplně a soustředí se nadále na jiné produkty.

Obě hlavní pojišťovací skupiny se k sobě opět přiblížily, když náskok PPF před VIG se meziročně snížil ze 440 na 160 miliónů. Jako rozhodující se opět ukazuje rozdílný vliv menších členů. ČPP hodně posiluje, zatímco Generali výrazně ztrácí.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podnikatelské pojištění – prudký pokles na konci roku

Podnikatelské pojištění pokračovalo v porovnání s předchozím rokem v růstu menším než polovičním tempem, když v samotném závěru roku dokonce klesalo. Bylo dosaženo 18 miliard pojistného, což je o meziročně o 0,7% více. V samotném 4. čtvrtletí jsme zaznamenali pokles, když bylo dosaženo 3,6 miliardy pojistného, což je v porovnání se stejným obdobím roku 2011 o 7,4 % méně. Podnikatelská pojištění začínají tedy zpomalovat a po delší době (od 1. čtvrtletí 2010) jsme zaznamenali v posledním čtvrtletí dokonce hluboký pokles. Výsledek je však ve skutečnosti ještě o něco horší. Část pojistného je totiž postupována jiným pojišťovnám, přičemž je tento objem započítán na „obou“ stranách. Porovnáním výsledků s postoupeným a nepostoupeným pojistným odhadujeme, že tento vliv může dosahovat 3-4 % celkového objemu a od loňska se zvýšil asi o 0,6%b. Po této úpravě by tak byl růst jen 0,1 %, což znamená v podstatě stagnaci.

V poslední době se i v podnikatelských pojištěních množí zprávy o klesajících sazbách. Nezbývá než doufat, že se nedočkáme podobného vývoje jako v pojištění vozidel. Nemuselo by k tomu dojít, protože POV a HAV jsou výrazně více cenově sensitivní produkty. Nicméně období růstu v podnikatelských pojištěních nejspíš končí, a blíží se období stagnace a dost možná (snad jen) mírných poklesů. Stále však platí, že krize měla a má vliv na rostoucí snahu podnikatelů zajistit svá rizika v období, kdy mají nedostatek vlastních rezerv. A pojištění je jimi považováno za jeden z vhodných způsobů, jak toho dosáhnout. Existuje však i část podnikatelů, kteří význam pojištění podceňují a chápou jej jako zbytné. Pokud se dostávají do ekonomických potíží, svoje pojištění ukončují.


Pojišťovny a pojištění podnikatelů

V oblasti podnikatelských pojištění vládla dlouhodobě Kooperativa. V poslední době však svoje postavení postupně oslabuje a po 3. čtvrtletí se k ní výrazně přiblížila Česká pojišťovna. Na konci roku si obě pojišťovny svoje postavení dokonce vyměnily. Pořadí je tak stejné, jako před rokem (kdy byla Česká pojišťovna „jedničkou“ i po 3. čtvrtletí), tentokrát je ovšem rozdíl mezi oběma konkurenty menší. Obě pojišťovny mírně rostly. Česká pojišťovna však pomaleji (+50 miliónů, +0,9 %, zvýšení podílu o 0,1%b), než Kooperativa (+110 miliónů, +2,2 %, posílení na trhu o 0,4%b). Třetí nejsilnější pojišťovnou je již od 3. čtvrtletí 2010 Generali. Tentokrát však zaznamenala pokles (-110 miliónů, -6,2 % a ztráta podílu o 0,8%b). Čtvrtá Allianz se jí dokázala přiblížit, protože ztrácela méně (-20 miliónů, -0,7 %, ztráta tržního podílu o 0,1%b). Rozhodující ztrátu utrpěla v 1. pololetí, ve 3. čtvrtletí výsledky o něco vylepšila a na konci roku opět mírně ztratila. Z TOP10 naopak posilovaly ČSOB Pojišťovna (+40 miliónů, +3,8 %, a růst podílu o 0,2%b), UNIQA (+20 miliónů, +2,3 %, růst podílu o 0,1%b) a ČPP (+90 miliónů, +10,9 %, růst podílu o 0,5%b). Menší pojišťovny celkově ztrácely (-40 miliónů, -5 % a oslabení o 0,3%b). Stále jim tak nepatří ani dvacetina trhu. Ovšem celkový obrázek je značně zkreslený tím, že pojišťovna Maxima nereportovala žádné výsledky. Z této skupiny rostly ERV (ECP), HDI, HVP, Pojišťovna VZP, Triglav a Wüstenrot. Naopak se vůbec nedařilo pojišťovně Slavia, která ztratila téměř 20 % pojistného.

Silnější skupinou je pro tento segment pojištění PPF. Rozdíl je poměrně výrazný (1,1 miliardy a 5,8%b). Meziročně se tak o něco snížil (z 1,3 miliardy a 7,4%b).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor: Kateřina Lhotská, NESS Czech s.r.o.

 

Zdroj: Kateřina Lhotská, NESS Czech s.r.o.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články