Jako jeden z mála také učinil první odhad nákladů, spojených se zaváděním Solvency 2. Jde o zajímavé číslo...
*Můžete odhadnout, jaké bude letošní tempo růstu předepsaného pojistného?
V oblasti běžně placeného životního pojištění očekáváme růst trhu do 5 %. V oblasti jednorázově placeného životního pojištění očekáváme stagnaci či mírný pokles.
*Vytvořili jste speciální týmy pro Solvency 2? A kolik je v nich lidí?
Pro implementaci Solvency 2 jsme zavedli systém projektového řízení. Pro realizaci jsme vytvořili projektový tým, složený z odborných pracovníků pojišťovny. Tento tým se skládá z 10 stálých členů.
*Na kolik vás opatření Solvency 2, které začne platit v roce 2013, přijde?
V tuto chvíli je obtížné stanovit přesně náklady na vlastní implementaci Solvency 2. Odhad nákladů se na základě provedené rozdílové analýzy pohybuje v rozměru desítek miliónů Kč.
*Je možné, že by některé české pojišťovny nezvládly přípravu na Solvency 2?
Na základě provedeného průzkumu provedeného v pojišťovnách v průběhu roku 2010 byla deklarovaná připravenost na aplikaci Solvency 2 relativně dobrá. Vlastní zavedení Solvency 2, resp. podmínky související s její implementací, bude navíc upraveno i v připravovaném novém zákonu o pojišťovnictví s účinností od 1. 1. 2012. Z tohoto pohledu si dovedeme jen obtížně představit situaci, že bychom nezvládli zavedení Solvency 2. Nicméně Solvency 2 je tak rozsáhlá změna v regulaci pojišťoven, že její úplný dopad na odvětví v tuto chvíli nelze zcela odhadnout.
*Myslíte, že bude dál pokračovat masivní prodej jednorázového životního pojištění? Zkresluje to podle vás trh, či nikoliv?
Jednorázově placené pojištění je nedílnou součástí trhu životního pojištění a lze očekávat obdobné objemy obchodu jako v loňském roce. Podle našeho názoru je nezbytné tento typ pojištění reportovat nejenom v součtu s běžně placeným pojistným ale i samostatně, aby si každý příjemce informace mohl udělat co nejpřesnější obrázek o vývoji trhu.
*A ještě pohled do vaší kuchyně. Na našich stránkách jsme citovali kvalifikovaného odborníka, který konstatoval, že kvalita výkazů, které předávají pojišťovny dohledu, byla v minulosti velmi pochybná. Proč tomu tak je? A jak lze za pomoci IT zajistit, aby všechna čísla skutečně seděla?
Pro zkvalitnění podkladů zpracovávaných pro dohled se v poslední době provedlo několik efektivních opatření.
Ze strany dohledu byl učiněn vstřícný krok spočívající v komunikaci a projednání plánovaných změn struktury dat. To má za následek zejména:
-
Při projednání se stanoví obsah pořadových údajů pro stanovení metodiky jejich sběru z databází pojišťoven;
-
Vytvoří se časový prostor na přípravu databází pojišťoven pro sběr a report těchto dat dozoru;
-
Dochází k souladu požadavků a užitku obou stran získaných na základě sestavených výkazů za celý pojistný trh;
-
Vlastní sběr je podporován IT systémy.
Pro zajištění kvality dat je proto rozhodující srozumitelná metodika a jasně definovaný obsah sledovaných dat. Důležitý je rovněž dostatečný časový prostor na sběr a přípravu těchto dat vykazujícími pojišťovnami.
Děkuji Vám za odpovědi,
Dagmar Šístková
Komentáře
Přidat komentář