Postavení pojišťoven v roce 2012: Allianz


			Postavení pojišťoven v roce 2012: Allianz
4.4.2013 Pojistný trh

V této části se budeme zabývat podrobně deseti největšími pojišťovnami podle tržního podílu v celkovém pojistném neredukovaného trhu za rok 2012 (řazení je abecední). V jednotlivých tabulkách uvádíme objemy pojistného po čtvrtletích a potom také dohromady za celý rok. Hodnoty jsou opět za neredukovaný trh. Ve sloupci „Pojistné“ je příslušný objem pojistného v miliónech, sloupec „%“ obsahuje podíl na trhu, v kolonce „Ind“ najdete meziroční změnu v procentech následovanou pořadím na trhu v příslušné oblasti.

Allianz provozuje smíšenou pojišťovací činnost s převahou v NŽP. Za rok 2012 je její podíl ŽP 38%, když se v průběhu roku přiblížil i 40%. Pojišťovna byla dlouhodobě „trojkou“ českého pojistného trhu, nicméně tuto pozici ztratila v 1. čtvrtletí roku 2011 a od té doby jí patří čtvrté místo. Tento pokles byl důsledkem rostoucí obliby jednorázů, a tak můžeme předpokládat, že by se mohla Allianz na pozici „trojky“ opět vrátit po snížení zájmu o tento typ produktu. Pojišťovna si udržuje dlouhodobě stabilní postavení, její objem pojistného meziročně roste od roku 2005 a od stejného roku si udržuje tržní podíl kolem 8%. Za toto období dosáhla nejvyššího podílu právě v roce 2005 (8,33%). Poté následoval mírný pokles, ovšem od roku 2010 pojišťovna svoji tržní pozici posiluje a podílu z roku 2005 se opět přiblížila.

 



 

 

 

 

 

 

 

 

Tabulka kromě jiného ukazuje, že pojišťovně se daří mnohem více v 1. pololetí než ve 2. Nejlepších výsledků dosahuje ve 2. čtvrtletí, což je jediné období roku, kdy se jí daří pravidelně meziročně růst. Naopak nejslabší je u ní obvykle 4. čtvrtletí.

V NŽP je postavení Allianz o něco lepší než z pohledu celého trhu. I v roce 2012 byla „trojkou“ trhu a toto postavení drží dlouhodobě (od roku 2005, od kdy výsledky sledujeme). V posledním roce svůj podíl nepatrně zvýšila a opět se tak přiblížila nejvyšší hodnotě z roku 2005 (11,21%). Po tomto roce, stejně jako u celkového trhu, došlo k oslabování tržní pozice, které se v posledních dvou letech podařilo zvrátit, a Allianz začala opět posilovat. Následující přehled nám ukazuje detailní vývoj pojistného v posledních letech.

I v NŽP se daří pojišťovně především v 1. pololetí, přičemž úplně nejlépe je na tom v 1. čtvrtletí. Podobně je na tom ostatně i celý trh. Allianz se daří se pravidelně růst ve 2. čtvrtletí a druhý rok po sobě roste i meziročně. Vzhledem k vývoji na trhu NŽP (klesá již tři roky) to považujeme za úspěch.

Postavení Allianz v ŽP je odlišné. V posledních letech se pohybuje kolem 7. místa v žebříčku pojišťoven. Nicméně v roce 2012 výrazně posilovala a dosáhla vůbec největšího podílu na trhu od roku 2005 (6,07%, když v průběhu roku dosáhla až na 6,60%). Allianz přitom rostla jak v běžně placeném pojistném, tak v jednorázově (zde o něco méně). Vzhledem k vysokému podílu tohoto pojistného (45%) by však mohlo dojít opět ke zhoršení jejího postavení na trhu. Pravděpodobnost hlubšího propadu je však malá. Pojišťovna má podobně vysoký podíl jednorázů již 4 roky a zatím se jí daří situaci zvládat. Navíc posiluje i v oblasti běžně placeného pojistného.

Poměrně výrazné výkyvy v objemech pojistné jsou dány především nárazovým působením jednorázově placeného pojistného. I v ŽP má však Allianz lepší výsledky v 1. pololetí, než ve 2. Je to zajímavý fakt, protože rozložení pojistného za celý trh je přesně opačné.

Zaměření na jednorázy potvrzuje i nabídka novinek, které pojišťovna představila. Již v 1. čtvrtletí to byl produkt Allianz STARInvest. Jedná se o klasický jednorázově placený produkt zaměřený na výnosový potenciál některých měn prudce se rozvíjejících ekonomik vůči euru.

V 1. čtvrtletí zareagovala pojišťovna na konec výjimky z antidiskriminační směrnice a tím pádem předpokládaný zvýšený zájem žen pojistit se za výhodnější sazby. Představila produkt ŽP „PRO ženy“, který kromě obvyklých krytí zdůrazňuje pojištění proti ženským rizikům, jako jsou specifická závažná onemocnění, případně komplikace v těhotenství.

Před letní sezónou se Allianz tradičně zaměřila na cestovní pojištění. Tentokrát představila rozšíření krytí rizika storna zájezdu i na rozvod a výpověď z pracovního poměru. K cestovnímu pojištění se váže ještě jedna zajímavost (bez praktického dopadu). Globální Allianz totiž avizovala rozšíření možných destinací, kam je možné pojištění sjednat, i na vesmír.

Ve 3. čtvrtletí se pojišťovna soustředila hlavně na novinky z oblasti služeb. Nejen pro svoje klienty připravila službu Allianz Weather Safe, která kromě běžných předpovědí počasí poskytuje svým uživatelům také bezplatné výstrahy před nebezpečnými meteorologickými jevy (bouřky, přívalové deště, mrazy, silné sněžení apod.). Službu nabízí prostřednictvím aplikace pro chytré telefony. Inovací prošla také aplikace pro sjednání pojištění prostřednictvím Allianz Direct. S on-line službami souvisí i poslední z novinek. Allianz spustila službu MojeAllianz umožňující klientům dálkovým způsobem spravovat pojistné smlouvy, měnit osobní údaje a obsahuje také starší službu hlášení pojistné události a sledování průběhu její likvidace. Pojišťovna tak v této oblasti dohonila svoje konkurenty, kteří již podobnou službu nabízejí.

V posledním období roku pak Allianz otevřela novou franšízovou pobočku v Ostravě s úplně novým řešením zákaznické části (méně formální s moderním designem). Před samotným koncem roku pak představila produktovou novinku vztahující se k nové povinnosti podnikatelů zajistit si dostatečné finanční krytí pro úhradu případných ekologických škod. Tato povinnost platí od 1. 1. 2013 a Allianz na ni reagovala nabídkou produktu Global EKO - pojištěním odpovědnosti vycházejícím z příslušné environmentální legislativy.

Pojišťovna se nadále zaměřuje na boj s pojistným podvodem. Podle reportovaných výsledků patří na našem pojistném trhu v této oblasti k nejúspěšnějším.

Kateřina Lhotská, NESS Czech s.r.o.

Zdroj: Kateřina Lhotská, NESS Czech s.r.o.

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články