Přikryl: Utopíme se v regulaci


			Přikryl: Utopíme se v regulaci
27.3.2014 Vývoj trhu

Je české právo srozumitelné? Nad touto otázkou se zamýšlel na jubilejní konferenci k 20. výročí založení AČPM Vladimír Přikryl z Ministerstva financí ČR.

„Dnes hovoříme zcela otevřeně o inflaci práva. Inflace se tedy netýká jen peněz. Právo ztrácí svoji hodnotu. Některé vztahy, vyplývající z právních předpisů, nelze brát vážně. Vede to k tomu, že se uživatelé často přestávají právem řídit a vytvářejí si vedlejší pravidla,“ konstatoval Přikryl.

Příliš mnoho pravidel podle Přikryla umožňuje právo nerespektovat. Právo by mělo být srozumitelné každému. Ale je tomu skutečně tak?

Právo má řešit základní věci formou natolik obecnou, že zachytí co největší počet základních vztahů, a vydrží tak co nejdelší dobu. „Místo toho se z práva stává návod na pračku nebo mikrovlnku… Byl to přitom právě nový Občanský zákoník, který šel cestou deflace. Právo dal dohromady. Využil základy , které položil Občanský zákoník z první republiky. V té době jsme byli velmi moderní stát. Dnes veřejné právo hypertrofuje a řeší neřešitelné,“ dodal a připomněl, jak je nebezpečné, že právo se tvoří podle volebního období. „To je to nejhorší, co může být. Právo by mělo být tvořeno na základě širokého konsensu, aby základy co nejdéle vydržely,“ zdůraznil. Místo toho je všechno, co se dosud udělalo, špatně a teď se to udělá jinak, prohlásí politici. Ale tak to nemůže dlouho vydržet.

Dopady nového 0bčanského zákoníku

Na to, aby se nový Občanský zákoník skutečně usadil, na to je podle Přikryla potřeba minimálně 10 let. Některé věci sice ještě potřebují upravit, ne však nový zákoník zneužít, jak to dělají někteří chytráci, protože přišel nový Občanský zákoník, rozhodli se všechny smlouvy, co se týkají životního pojištění, přepsat. Takže stará smlouva o kapitálovém životním pojištění se prostě zruší a přepíše se na „moderní“ smlouvu o investičním životním pojištění, upozornil Přikryl.

Provizi, která dosahuje 150 až 170 % ročního pojistného, lze ještě zvýšit tak, že smlouva se převede ke konkurenci a ta dá ještě o několik procent víc. Je tohle tržní prostředí, tázal se Přikryl a odpovídal: „Pojďme to zastavit.“  Dodal, že však nevidí rozumnou cestu, jak něco takového dokázat.

Regulace

Jeden z největších problémů je díky Evropské unii regulace (ale nejen kvůli EU, dnes se do regulace pojišťoven vydatně pustila v roli regulátora i Česká národní banka). „Utopíme se v regulaci – utopíme se doslova  ve vlastní šťávě. To, co čeká pojišťovnictví, to není možné zvládnout,“ otevřeně a důrazně varoval Přikryl.

Navíc je tu podle Přikryla další problém: tím je otázka odškodnění úrazů a nemocí z povolání. Po 20 letech stále nemáme řešení. V roce 1993 se udělalo přechodné řešení – tak na dva, tři roky. „Ale víte dobře, že v České republice je přechodné řešení vždy to nejdelší. V roce 2014 měl nabýt účinnosti nový zákon 266 z roku 2006. Ale znova se bude odkládat,“ uvedl a pokračoval: „Kladu si otázku: komu to má sloužit? V České pojišťovně jsou staré a v Kooperativě nové smlouvy. Ale proč se dosud neřeší ve smlouvách bonus – malus, proč se neřeší prevence – to vše se přece vyřešit dá.“

Přikryl rovněž zdůraznil, že je zásadní rozdíl při odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání podle Občanského zákoníku a podle zákoníku práce. „Pracovník tak dostane odškodnění podle zákoníku práce a pak se bude u soudu dohadovat o odškodnění podle Občanského zákoníku. Pro tyto případy musí zaměstnavatelé rychle uzavřít pojištění. Velké podniky jsou na to připraveny, ale co ty malé, které nedokážou spočítat náhradu škody? Ty jsou plně závislé na odbornosti pojistitele,“ uzavřel Přikryl.

Dagmar Šístková, oPojištění.cz

Zdroj: Dagmar Šístková

Komentáře

Přidat komentář

bezradnost

Vít Suchý,  1. 4. 2014

p. Přikryl naříká, že neví jak zvládnout např.přepojišťování.

Doporučení je jednoduché - nechť MF konečně zvedne zadek ze židle a začne se věnovat zvyšování finanční gramotnosti obyvatelstva, celá léta z nich vůbec nic nevypadlo.

A p. Přikryl ( pokud jej skutečně zajímá blaho lidu a nejde mu jen o nějakou politickou pózu) může začít hned doma, tedy na MF a např. iniciovat změnu penzijní legislativy, kdy stát veřejnosti lže a záměrně používá zavádějící informace, když investování do fondů  ve II. pilíři nazval nesmyslně jako "důchodové spoření" a investování do fondů ve III. pilíři jako "doplňkové penzijní spoření"...

RSS