Sociální média a pojištění: lze údaje využít, nebo ne?


			Sociální média a pojištění: lze údaje využít, nebo ne?
17.2.2014 Pojistný trh

Nejznámější sociální síť Facebook nedávno oznámila, že již překonal a hranici 1,19 miliardy aktivních uživatelů měsíčně a Twitter následuje se stoupající popularitou s více než 600 miliony aktivních uživatelů. Takové rozsáhlé využití nemůže zůstat stranou pozornosti pojistitelů.

V současné době již některé organizace začínají využívat sociální média při likvidaci pojistných událostí a zejména při šetření podezření na pojistný podvod. Úspěšné využití činnosti hodnocené osoby (například deklarující neschopnost a přitom se chlubící svými aktivitami) dohledání svědků či identifikaci možných spolupachatelů pojistného podvodu. Postupně se dostáváme do situace, že sociální sítě budou zřejmě využitelné i pro úpis rizika.

Využití dat ze sociálních sítí

Analytické firmy zabývající se pojištěním momentálně testují, zda by data získaná ze sociálních sítí, mohla být využitelná například pro underwritery.  V první řadě se analytici snaží on-line informace vyhodnocovat a třídit je do různých kategorií – například z pohledu využívaných diet, kouření, mezinárodního cestování, domácích povalečů, příznivců adrenalinu a dalších. Tyto kategorie mohou být dále použity v kombinaci s jinými parametry k rozdělení skupin lidí s nadprůměrným, průměrným či podprůměrným rizikem z pohledu potřeby různých pojistných produktů.

Pojistitelé se mohou dostat do situace, kdy za tento typ dat budou ochotny vynaložit značné finanční prostředky a hledat konkurenční výhody v oblasti úpisu a ocenění rizik. Ve skutečnosti jedna z velkých evropských pojišťoven již dospěla k závěru, že takový typ dat o uživatelích sociálních sítí je "přesvědčivý " ve své schopnosti simulovat některé techniky ocenění rizika.  Zdá se tedy, že sociální média mohou být nejen spolehlivým měřítkem života konkrétního účastníka sociálních médií, ale i poměrně přesným měřítkem jeho rizik anebo rizik dané skupiny lidí.

Určitě se na tento zajímavý vývojový trend můžeme podívat z různých úhlů. Na jedné straně pojistitelé podnikají ve svém oboru s cílem dosahovat přiměřený zisk a účtovat svým klientům správné pojistně-matematické sazby.  Potom data získaná ze sociálních médií mohou napomoci k tomu, aby riziko bylo oceněno a sazby stanoveny co možná nejpřesněji. 

Na druhé straně se ale objevují názory a argumentace, že se jedná o další příklad porušování soukromí a práv uživatelů těchto sítí.  Kde tedy bude správná cesta?  Určitě by bylo vhodné vyvolat širší diskusi na toto téma.

Vladimír Pulchart, London Direct Underwrites

Zdroj: Ing. Vladimír Pulchart

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS