Zveřejňovat odměny zprostředkovatelů – ano, či ne?


			Zveřejňovat odměny zprostředkovatelů – ano, či ne?
28.6.2011 Pojistný trh

„Evropská komise je proti zveřejňování odměn zprostředkovatelů. Budeme lobovat v Evropském parlamentu, aby poslanci pochopili, že klient by měl ve chvíli, kdy uzavírá smlouvu, vědět o všech nákladech, se smlouvou souvisejících. Není ale žádný důvod pro zveřejňování odměn – dealera nebo řezníka se také neptáme na výši jeho marže,“ uvedl na konferenci Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců (AFIZ) Vincent J. Derudder z FECIF (The European Federation of Financial Advisers and Financial Intermediaries).

Zatímco ministerstvo financí je stejného názoru, Česká národní banka vidí problém poněkud jinak. Podle Lukáše Vacka z ministerstva financí nejde o automatickou informaci, která by se sdělovala klientovi. „Ministerstvo financí je konzistentní s tím, jak to vidí Evropská komise. Chceme, aby klient věděl, že pokud jedná s vázaným zástupcem, výše jeho odměny především závisí na výběru produktu,“ uvedl Vacek.

Naopak Aleš Smutný z České národní banky je přesvědčen, že rozkrytí provizí na úrovni konečného spotřebitele je v souladu se zákonem o pojišťovacích zprostředkovatelích.

Z ankety, kterou si FECIF nechal vypracovat, vyplývá, že odměňování klienty nezajímá. Jen 5 % z nich se vyjádřilo, že chce vědět, kolik za své služby zprostředkovatel bere. „To za prvé. A za druhé – je důležité vědět, kdo je ten člověk, který nabízí finanční služby. S tím je nutné souhlasit. Opravdový ďábel se však skrývá v detailu,“ zdůraznil Alan Morgan – Moodie z AILO (The Association of International Life Offices) a dodal, že projednali s Evropskou komisí možnost soustředit veškeré informace na jednu stránku, použitelnou ve všech 27 členských státech EU.

Šlo by o informaci, kdo je ten, jež poskytuje finanční služby, jakou má za sebou praxi, zda jde o agenta nebo makléře a od koho dostává odměnu za své služby. „V tom vidíme to nejlepší řešení,“ zdůraznil a připomněl, že tam, kde se v minulosti zdálo být řešením zakázat provize, to následně zcela zlikvidovalo trh.

Účastníci konference se shodli, že tyto informace by měl klient dostat ještě před uzavřením smlouvy. Klient ale musí především přesně  vědět, o jaký produkt jde, měl by znát poplatky během celé jeho životnosti, to je velmi důležité.

„Nevím, proč se lidé tolik zaměřují na odměny, které berou zprostředkovatelé. Ve skutečnosti je mnohem důležitější budovat byznys,“ shrnul Derudder.

Dagmar Šístková


Zdroj: Dagmar Šístková

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články