Pojistné podvody: I zprostředkovatelé nesou svou vinu


			Pojistné podvody: I zprostředkovatelé nesou svou vinu
30.11.2015 Zprostředkovatelé

Na Slovensku letos makléři způsobili úmyslné škody v hodnotě 270 tisíc eur. Toto jsou údaje z pojišťovny Union o pojistných podvodech za posledních pět let. Jozef Šulaj, specialista pro odhalování takových činů tvrdí: „Rychloprovizníci" chtějí často zbohatnout na fiktivních smlouvách. Naším úkolem je čím dříve je odhalit.“

Slovenská Union pojišťovna řeší ročně zhruba 450 pojistných případů, které hraničí s trestním právem. Téměř při každé deváté z nich, tedy přibližně při 50 případech ročně, zjišťují interního pachatele.

„Mezi interní pachatele počítáme i zprostředkovatele pojištění z řad makléřů. To je strašně moc. V takové relativně malé pojišťovně jako jsme my, téměř každý týden zjistíme případ nekalého a úmyslného jednání zprostředkovatelů pojištění. Ti nepoctiví dělají pak ostudu i ostatním,“ objasňuje Jozef Šulaj, který pracuje jako specialista pro odhalování protispolečenské činnosti Union pojišťovny, a současně je i členem sekce pro boj proti pojišťovacím podvodům v České asociaci pojišťoven.

Na odborné konferenci SIBAF přednášel na téma Pojistné podvody, rizika pro zprostředkovatele pojištění, protože v daném oboru pracuje už 18 let.

Jak včas odhalit pachatele podvodů

Ze starších průzkumů agentury GFK vyplývá, že nejvíce se na Slovensku podvádí na daních, ve veřejné správě i v pojišťovnictví. Pojišťovny dělají všechny potřebné kroky k tomu, aby problém eliminovaly a podvodníci to neměli jednoduché.

Přesto je problematika stále aktuální a velká část podvodů nelze úspěšně objasnit. Převážná většina z nich se vyskytuje v životním pojištění. Vynalézavost podvodníků je však bezmezná. Světlá budoucnost v podobě zcela čistých praktik při pojistných událostech je zatím zřejmě nereálná, proto je nutné podle Josefa Šulaje nastavovat kritéria na snižování rizik.

„Tady je možná odpověď na to, proč mají smlouvy o obchodním zastoupení tak vysoký počet stran, zatímco před 15 lety pouze jednu a půl strany. Pojišťovny se snaží bránit, přidávají nové podmínky do smluv a je z toho nepřehledný materiál, ze kterého ani zprostředkovatel neví, co může, co nesmí a co musí," objasňuje specialista Union pojišťovny.

A tak se pojišťovny čas od času dostaví k soudu na jednání, kde jim soudce položí otázku: „A co jste dělali jako pojišťovna, abyste zabránili tomu, že vám mohou takto lhát?“

„Rychloprovizníci" chtějí nezákonně zbohatnout

A proč je vlastně tak důležité bojovat proti podvodům? Jde hlavně o poctivé klienty. Pokud se totiž pojišťovně nepodaří odhalit co nejvíce podvodů a pokud bude množství podvodníků nadále stoupat, odrazí se to na pojistném pro poctivých klienty.

Jozef Šulaj zpětně vzpomíná na rok 2009, který byl zlomový v životním pojištění, speciálně pro makléře. „Tehdy se nám začaly objevovat ve více pojišťovnách stovky a stovky fiktivních smluv. „Rychloprovizníci" chtěli zbohatnout na fiktivních smlouvách uzavřené na osoby, které buď neexistovaly, nebo jejichž osobní údaje byly ukradeny. V té době se rozběhla i fantomová doprava, kde jen v Union pojišťovně odhalili 93 fantomových dopravců.“ Za jeden jediný rok takovýmto způsobem zmizelo 93 kamionů naložených zbožím, kteří využili falešné značky.

„Například v Banské Bystrici jsme měli zase případ, kdy makléř realizoval velké ceny pojištění na dálku. Ani klienty neviděl, emailem jim posílal údaje, poštou jim doručil písemnou smlouvu. Udělali jsme s ním smlouvy s pojistnou částkou 300 tisíc eur, a přestože jsme mu ty peníze nevyplatily, náklady, které jsme vynaložili na objasňování tohoto pojistného podvodu, byly velmi vysoké," tvrdí specialista.

Ne potřeby klienta, ale vlastní zisk

Makléři to mají na Slovensku rok od roku náročnější, ke své práci by však měli vždy přistupovat poctivě a zodpovědně. „Když odcházíte do jiné makléřské firmy, tak velmi neradi vidí, že si sebou vezmete svůj pojistný kmen. Na druhé straně, tam kam kmen přivedete, by vás nejraději nosili na rukou," s úsměvem dodává Jozef Šulaj.

Problém je podle něj v tom, že na pojistném trhu existuje mnoho makléřů, kteří přinesou pro pojišťovnu jen 5-10 pojistných smluv ročně. Také není žádným tajemstvím, že některé produkty jsou spojeny s velmi lákavou provizí, například investiční životní pojištění, pravidelné investice s předplaceným vstupním poplatkem. Na samotné motivaci penězi není nic špatného, ​​ale pouze v případě, že zůstávají na prvním místě potřeby klienta.

„Naštěstí, v tomto směru účinně spolupracujeme se Slovenskou asociací pojišťoven, kde si denně vyměňujeme informace a odhalujeme možné případy nekorektního chování makléřů. Ještě stále se na pojistném trhu objevují i ​​tací, kteří jen „krouží" po pojišťovnách, při prvním pojistném jim pojišťovna vyplatí provizi, následují žaloby, nahánění klientů a zabývá se tím hodně lidí.“

Další nekalé praktiky v praxi

Častým problémem, se kterým v pojišťovnictví mnozí setkávají, jsou také tipaři. „Řešil jsem několik případů, kdy zprostředkovatel pojištění nosil hory zdánlivě chatrně zpracovaných smluv v životním pojištění. Klienty opět nikdy v životě neviděl, nebyl ani při podpisu pojistné smlouvy. Tipař jednoduše napojišťoval v Moldavě nad Bodvou 35 Romů, kteří mu papíry podepisovali. Bez hanby nám položil na stůl 48 pojistných smluv, s jedním zaplaceným pojistným,“ prozrazuje Jozef Šulaj.

Před pár dny proběhl v novinách článek o vraždě, kterou v pojišťovně objasňovali v roce 2005. Při vyšetřování případu se kriminalisté zabývali i myšlenkou, zda nešlo o pojistný podvod. „Šlo o jednoduchého vesnického člověka, který se rád díval na dno sklenice, nic jiného ho nezajímalo. Najednou přišel v obleku do 8 pojišťoven a všechny ho pojistili na lukrativní částky. Tři týdny po pojištění byl mrtvý, 20 milionů eur šlo úplně cizím lidem. Bohužel i takové případy se stávají.“

Jede v tom „pojišťovák"? Ne vždy

Nebo jiný případ, který se může stát v praxi. Například koncem týdne udělá makléř pro klienta Kasko pojištění a o den na to se stane dopravní nehoda. První, co „paranoidní vyšetřovatele" napadne – „Jede v tom pojišťovák. To auto už muselo být rozbité před pojištěním."

Jak se toho vyvarovat? Záplavě podvodů se pojišťovny brání nasazováním sofistikovaných technologií, které analyzují data a umožňují vytvářet prediktivní modely. Také i tím, že od svých klientů vyžadují co nejrychleji nahlášení uzavření pojistné smlouvy i následné pojistné události. I když to z hlediska poškozeného nejednou vypadá jako sekýrování, striktní vyžadování této povinnosti ze strany pojistitelů má racionální jádro.

V Union pojišťovně například vyžadují od obchodních zástupců, aby jim čím dříve poslali email či sms. U životního pojištění je to složitější. Při doručení smlouvy se může snadno stát, že se pojišťovně vrátí tři listy po sobě od klienta s dodatkem - nepřevzal, neznámý, nedoručené.

„Nakonec ne jednou zjistíme, že to vůbec není fiktivní smlouva, jak by se na první pohled zdálo, akorát že klient se odstěhoval a nedal nám vědět. Nemyslíme si, že jsme odhalili nebo odhalíme úplně všechny případy zneužití pojištění, snažíme se však provést maximum pro ochranu našich poctivě smýšlejících klientů. Jinak doplatí na neoprávněné výplaty úplně všichni," uzavírá Šulaj.

Zdroj: oPoisteni.sk

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články