Neživotní pojištění pokračuje v pozitivním trendu, když z 3,2% růstu v 1. pololetí zrychlilo na aktuální 3,6% růst. Nezabránilo tomu ani oslabení dynamiky ve vývoji produktu povinného ručení. Předepsané pojistné za povinné ručení totiž ve 3. čtvrtletí 2015, ve srovnání s 4,6% růstem za celý rok 2014, posílilo o pouhých 1,7%.
Ostrý konkurenční boj stále neumožňuje dostatečné navyšování pojistného, které by dokázalo pokrýt závazky vyplývající z nové legislativy roku 2014 (nový občanský zákoník, Fond zábrany škod, výjezdy Hasičského záchranného sboru). Přijaté pojistné rovněž nepokrývá ani náklady spojené se zrušením příspěvků neplatičů povinného ručení do Garančního fondu ČKP. V havarijním pojištění se pak ve 3. čtvrtletí zvýšil předpis pojistného o 5,3 %, tento růst je nicméně dán především rostoucím počtem pojištěných vozidel.
Neživotní pojištění tak drží zejména podnikatelské pojištění, o které je v návaznosti na dynamický rozvoj národního hospodářství zvýšený zájem. Přijaté pojistné u podnikatelského pojištění se zvýšilo o 600 mil. Kč, tj. o 4,1 %.
Legislativní změny pomohou životnímu pojištění
Odlišná situace panuje v oblasti produktů životního pojištění. Předepsané pojistné pokleslo o téměř 1,3 mld. Kč – ze 34,6 mld. Kč ve 3. čtvrtletí 2014 na aktuálních 33,3 mld. Kč. Ke značnému poklesu došlo zejména u produktů s jednorázovým pojistným, kde se celkové pojistné meziročně snížilo dokonce o cca 30 %, zatímco u produktů s běžně placeným pojistným oslabilo o 2 %, tedy o cca 700 mil. Kč. S klesajícím objemem běžně placeného pojistného souvisí i prohlubující se pokles počtu aktivních smluv. Ve srovnání se stejným obdobním loňského roku se zredukoval počet těchto smluv z 6,025 mil. na aktuálních 5,743 mil.
„Vývoj trhu životního pojištění je stále ovlivněn úpravou loňské legislativy týkající se daňové uznatelnosti soukromého životního pojištění. Je také zjevné, že další podobu tohoto produktu může ovlivnit připravovaná regulace zprostředkovatelských provizí, která by měla vést zprostředkovatele k poskytování kvalitního dlouhodobého servisu a k odstranění nežádoucího fenoménu přepojišťování, pokud tak není v samotném zájmu klienta. Produkt životního pojištění se spořicí složkou je standardním odpovědným způsobem zajištění se na stáří, kterému aktuální situace při jeho prodeji škodí,“ okomentoval situaci v životním pojištění výkonný ředitel ČAP Jan Matoušek.
Komentáře
Přidat komentář