Pojišťovací trh ovlivní diskuse mezi pojišťovnami, distribucí a regulátorem


			Pojišťovací trh ovlivní diskuse mezi pojišťovnami, distribucí a regulátorem

České pojišťovnictví prožije fantastických pět let. Většina pojišťoven má nový management a také distribuční sítě disponují odpovídající dynamikou. Důležitou roli sehraje diskuse mezi pojišťovnami, distribucí a regulátorem, právě ta totiž dokáže ovlivnit dynamiku trhu. Na semináři SmithNovak to konstatoval výkonný ředitel a místopředseda představenstva České pojišťovny Pavel Řehák.

„Základním principem pro Českou pojišťovnu zůstává selský rozum, jednoduchost, naslouchání jako součást dialogu a samozřejmě profesionalita,“ zdůraznil Řehák. Upozornil na skutečnost, že český pojišťovací trh vykazuje jednu z nejnižších průměrných délek životního pojištění a v závislosti na tom i jednu z nejvyšších frekvencí „překlápění“ životních pojistek, což vyvolává znepokojivé otázky na téma, jak by mělo životní pojištění skutečně fungovat.

„Jako lídr českého trhu za tuto skutečnost cítíme zodpovědnost. Je na nás, abychom otevírali diskusi na toto téma a společně hledali řešení. Chceme, aby se životní pojištění stalo pro naše klienty stabilním nástrojem,“ zdůraznil Řehák.

Překlápění pojistek

V současné době se sjednává v České republice okolo jednoho miliónu životních pojistek ročně. Z tohoto počtu je jedna čtvrtina až třetina pojistek předčasně ukončena. V praxi to znamená, že se bez náhrady zruší rezerva, která je součástí pojistky. Klient tak přijde zhruba o 10 000 korun. Ročně jde v souhrnu o částku 300 000 korun. Za celý trh to jsou tři miliardy, které se ztratí v systému. V pětiletém období je to již 15 miliard.

„Je úlohou nás všech, kteří jsme účastníky pojišťovacího trhu, udělat všechno pro to, aby se tato částka snižovala,“ apeloval na zástupce pojišťoven Pavel Řehák.

Bruselská regulace

Proces, spojený se zavedením Solvency II, si vyžádá kromě vyšší kapitálové přiměřenosti, která by neměla být problémem, také větší procesní náročnost a zvedne pojišťovnám provozní náklady.

Za ukázkový příklad negativních dopadů regulace, které jsou zdánlivě vedeny snahou chránit spotřebitele, považuje Řehák tolik diskutovanou genderovou vyváženost, spočívající v tom, že Brusel zrušil rozlišování mužů a žen v cenách, které platí za životní pojištění.

„Bruselský zásah byl negativní,“ shrnul.

Náročnější a informovanější klienti

Velký vliv na to, jak bude vypadat trh, budou mít i klienti. Ti jsou stále náročnější a informovanější. Budoucnost však ovlivní nejen vzdělanost klientů a distribuce finančních produktů, ale působit budou i další vlivy: co se stane, když lidé budou mít informace o své DNA a budou znát, jaké nemoci je pravděpodobně postihnou?

Pokud tuto informaci bude mít klient a nebude ji mít pojišťovna, změní to podle Řeháka zcela zásadně obchod s životním pojištěním. Dnes totiž může pojišťovna na základě statistických údajů predikovat riziko. V momentě, kdy bude klient vědět, co ho čeká a jaká je rizikovost jeho životního stylu, bude cenová tvorba pojišťovny úplně někde jinde…

Nejde o fantazii, protože dnes už začínají být tyto informace lidem k dispozici.

Reformy: Velké téma pro pojišťovny

Reformy – a to jak zdravotní, tak penzijní reforma, jsou pro pojišťovny tématem číslo jedna.

Jejich výsledek je však otázkou politického vývoje.

„Jde nejen o to, jak reformy dopadnou, ale záležet bude i na tom, jak budeme distribuovat nové finanční produkty a jak dokážeme klienty obsloužit,“ zdůraznil závěrem Řehák.

Dagmar Šístková

Zdroj: Dagmar Šístková

Komentáře

Přidat komentář

CSOB - nejhorsi pojistovna na trhu

Martin Beran,  2. 6. 2011

a je to pravda.

RSS