Pojišťovna nemusí vyplatit po krachu cestovky 100 % ceny za neuskutečněné zájezdy


			Pojišťovna nemusí vyplatit po krachu cestovky 100 % ceny za neuskutečněné zájezdy
22.3.2012 Pojistný trh

Za mýtus označil tvrzení o povinnosti vyplácet klientům zkrachovalých cestovních kanceláří (CK) 100 % ceny neuskutečněných zájezdů generální ředitel a člen představenstva pojišťovny Generali Štefan Tillinger. Důrazně popřel rovněž informace, podle nichž mělo být nedávné odškodnění klientů I. Parkam Holidays ve výši 58 % investice do jejich zmařené dovolené průlomovým rozhodnutím.

Štefan Tillinger tak reagoval na nepravdivá tvrzení, která šíří obě české asociace cestovních kanceláří spolu s tiskovým odborem Ministerstva pro místní rozvoj, a vyzval je k diskusi o novele zákona 159/1999 Sb. stanovujícího pojištění cestovních kanceláří. Změna přežitého zákona je podle něj jediným systémovým řešením, které může lépe ochránit zákazníky cestovek.

„Ve skutečnosti jde od roku 2000 o několikátý případ, kdy turisté nedostali kvůli úpadku cestovních kanceláří zpět všechny své peníze za zaplacené zájezdy, na které nakonec neodjeli,“ uvedl Tillinger. Zdůraznil, že kontroly České národní banky neshledaly v postupech pojišťovny pochybení. Informoval, že právě dnes jsou vypláceni klienti CK Vivamonde, která vloni skončila v úpadku, a to ve výši zhruba 90 procent sjednaného pojistného limitu.

„K oprávněnosti dosavadní praxe se přiklonila také nezávislá právní analýza,“ konstatoval s tím, že její autoři z advokátní kanceláře Havel, Holásek & Partners měli za úkol vypracovat objektivní stanovisko ohledně postupu pojišťovny. „Pokud by pojistné plnění nebylo omezeno horní hranicí, nebylo by pak třeba pojistnou částku nebo limit pojistného plnění vůbec stanovovat,“ odvolal se Tillinger na jeden ze závěrů analýzy.

Od roku 2004 zkrachovalo v Česku 26 cestovních kanceláří

Podle údajů České asociace pojišťoven (ČAP) řešily pojišťovny od roku 2004 úpadek 26 cestovních kanceláří. U 22 z nich byla škoda již vyplacena, dosud se řeší případy čtyř cestovních kanceláří, které ohlásily úpadek v roce 2011. „Ve všech případech při odškodnění postupovaly pojišťovny v souladu se zákonem, včetně posledního případu pojišťovny Generali, což potvrdila i právní analýza ČAP,“ řekl Tomáš Síkora, výkonný ředitel asociace.

V 16 případech, z 22 uzavřených, proplatily pojišťovny 100 procent ceny zaplacených neuskutečněných zájezdů, u zbylých šesti dosáhlo pojistné plnění výše od 7 do 98 procent nahlášené škody. „Ani v jednom z těchto případů nebylo vyplaceno více, než kolik činil pojistný limit, sjednaný cestovní kanceláří,“ komentoval to Síkora a dodal: „Z příkladů ostatních evropských zemí je zřejmé, že způsob odškodnění klientů cestovních kanceláří probíhá všude stejně a to maximálně do výše sjednané pojistné částky.“

Loni zůstalo v zahraničí rekordních 742 turistů

Podle generálního ředitele asistenční služby Europ Assistance Vladimíra Fuchse byl rok 2011 v nárocích na pomoc turistům v nouzi z důvodu úpadku CK u jeho společnosti mimořádný. „Museli jsme se postarat o 742 klientů, kteří v době úpadku své CK zůstali bez pomoci v zahraničí,“ uvedl Vladimír Fuchs.

Fuchs také upozornil, že kromě samotné dopravy do vlasti zajišťovala asistenční služba podle individuálních potřeb klientů v nouzové situaci také například léky, nápoje nebo dětské pleny. „Často také v těchto případech klientům zajišťujeme tlumočení při kontaktu s úřady. Jedná se o situace, kdy po vyhlášení úpadku již nemusí fungovat všichni delegáti dané CK,“ dodal.

Bezpečný návrat turistů je prioritou

Štefan Tillinger z Generali zdůraznil, že v krizové situaci je na prvním místě pomoc českým turistům v zahraničí a jejich návrat domů. „To byla také hlavní myšlenka zákonodárců, když na konci 90. let minulého století připravovali Zákon o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu jako reakci na sérii krachů velkých cestovek. Do té doby musela repatriaci turistů řešit přímo vláda,“ připomněl Tillinger.

„Po zvážení všech okolností a na základě nově zjištěných faktů se domníváme, že v případě úpadku cestovní kanceláře I. Parkam Holidays mohlo dojít k naplnění skutkové podstaty trestného činu podvodu a včera jsme proto podali příslušné trestní oznámení,“ uzavřel generální ředitel Generali Pojišťovny Štefan Tillinger.



Zdroj:

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS