Proto Česká kancelář pojistitelů (ČKP) nepovažuje za korektní řešení odvádět z povinného ručení šest procent na provoz hasičů. Tato povinnost je zahrnuta do návrhu novely zákona o pojišťovnictví. Novela by se měla dostat na pořad jednání zhruba v červenci.
Peníze by putovaly na speciální účet ministerstva vnitra, z něhož by profesionální hasiči dostávali tři pětiny, zbytek by připadl dobrovolným hasičům. Novelu prosazuje poslanec Rudolf Chlad (TOP 09).
Pojišťovny jako dojná kráva
Hasiči ale nemalé peníze od pojišťoven již dostávají.
Dohodli se totiž již v roce 2010 s pojišťovnami, že jim práce, které nesouvisejí přímo se zachraňováním životů nebo odvrácením ekologické havárie, budou účtovat. Směrnice, která vznikla dobrovolně na základě dohody s Českou kanceláří pojistitelů, platí od 1. července 2010. Celkové plnění pojišťoven vůči hasičům se odhadovalo na desítky miliónů korun ročně. Jen za druhé pololetí roku 2010 vyúčtovali hasiči pojišťovnám 1, 817 miliónů korun.
„My považujeme za koncepčně správný systém, v rámci kterého pojišťovny hradí HZS náklady za provedené likvidační práce při dopravních nehodách. Tento systém, který je uplatňován v praxi, považujeme za spravedlivější, neboť finančně zatěžuje toho pojistitele, u něhož mělo škodící vozidlo v době nehody povinné ručení. Otázku globálního financování hasičského záchranného sboru musí řešit stát, nikoliv pojišťovny,“ sdělila našemu webu agentura, která zastupuje ČKP.
O kolik by zdražilo povinné ručení
Hasiči ze zákona zachraňují lidi, zvířata, životní prostředí, majetek. To vše se hradí ze státního rozpočtu. Něco jiného je, když jde o práce, které hasiči provádějí nad rámec svého poslání. Nejčastěji jde o úklid trosek aut či střepů, nebo čištění silnic od oleje a dalších nečistot.
Metodiku, jak náklady za likvidační práce uplatňovat, vypracovala Česká kancelář pojistitelů. Součástí metodiky jsou pravidla pro vyřizování nároků i komunikaci mezi pojišťovnami a hasičskými sbory.
Je třeba zdůraznit, že jakékoliv další náklady, které budou muset pojišťovny v souvislosti s povinným ručením nést, budou ceny povinného ručení zvyšovat. Pokud by parlament schválil oněch diskutovaných šet procent, jednalo by se o částku přesahující ročně jednu miliardu korun. Pro každé z více než šesti miliónů aut na našich silnicích by to znamenalo dát nejméně dalších 160 korun navíc za povinné ručení.
Dagmar Šístková
Komentáře
Přidat komentář