Evropské pojišťovny pečlivě řídí své náklady v pokrizovém období v souvislosti s očekávanými regulatorními změnami, obtížnými tržními podmínkami a snižujícími se zisky. Jedním z nástrojů úspor je zavedení sdílených tzv. kompetenčních center. Pojišťovny díky tomu chtějí dosáhnout až 15% úspor v nákladech. Podle průzkumu Roland Berger a Efma se touto cestou vydá mezi 40 až 50 % dotazovaných firem.
Centra nebudou v rozvojových zemích
Na rozdíl od běžných trendů na trhu centra sdílených služeb a kompetenční centra nebudou umístěna na trzích s levnou pracovní silou. Hlavním kritériem rozhodnutí, kde bude centrum umístěno, je dostupnost funkčních a jazykových dovedností a blízkost firemní centrály. Tato kritéria jsou důležitější, než náklady na pracovní sílu, a to i přesto, že hlavním důvodem tohoto kroku je úspora nákladů.
Nevýhody
Tento krok ale přináší i jisté nevýhody. Jde především o ztrátu lokálního know-how a přístupu na jednotlivé trhy. Zároveň snižuje flexibilitu a specifické znalosti lokálních trhů. K maximalizaci výhod a řízení nevýhod těchto center musí být kladen důraz především na definici styčných bodů a smluvních servisních podmínek mezi jednotlivými hráči, kteří funkce v centru sdílí, stejně jako na úroveň odborných znalostí a know-how zaměstnanců.
Zatímco globální pojišťovny již vybrané funkce konsolidovaly – jako např. IT a vzájemné zajištění – malé a regionální pojišťovny jsou zatím pozadu.
Roland Berger Strategy Consultants
Komentáře
Přidat komentář