„Projekt sleduje dopravní nehody s těžkými následky, které se udály za poslední tři roky a jejichž vzájemná vzdálenost nebyla větší než 100 metrů. Pořadí rizikových lokalit bylo stanoveno podle čtyř hlavních kritérií
-
počet nehod, při kterých došlo k smrtelnému, nebo těžkému zranění,
-
závažnost těchto zranění,
-
počet osob, které úrazy utrpěly a konečně
-
počet ostatních nehod v dané lokalitě, třeba i bez jakéhokoliv zranění.
Takto identifikované nehodové lokality byly zařazeny do jednotlivých krajů,“ vypočítává Tomáš Vysoudil, člen představenstva Allianz a místopředseda správní rady Allianz nadačního fondu, který Allianz Automapu inicioval a jehož hlavní náplní je právě bezpečnost silničního provozu.
V nejkritičtějších 20 lokalitách České republiky se vyskytuje nejčastěji Olomoucký a Zlínský kraj – celkem třikrát, dva zástupce pak mají Moravskoslezský, Plzeňský, Královéhradecký, Pardubický a Středočeský kraj. Jedenkrát se ve statistice objevuje Jihomoravský, Jihočeský, Ústecký a Liberecký kraj. Naopak Karlovarský kraj a Vysočina se mezi nejkritičtějšími lokalitami nevyskytují vůbec.
Nejnebezpečnější lokalitou, která se od loňského hodnocení bohužel nezměnila, je opět silnice u Makotřas ve Středočeském kraji. V této lokalitě se stalo nejvíce sledovaných závažných nehod, jejichž důsledkem byla smrtelná a těžká zranění. Přitom všechny se staly během dne a jejich dalším častým a společným znakem byl náraz do pevné překážky. Zdejší komunikace se jeví jako zvlášť nebezpečná za mokra, či mrholení, což byl podružný společný znak většiny nehod. O tom, že jde o nebezpečnou lokalitu, svědčí i to, že jsou zde registrovány i další, které pro svoji menší závažnost nepodléhají hodnocení v projektu.
20 nejzávažnějších lokalit ČR v letech 2009 – 2011 (SZ – smrtelná zranění, TZ – těžká zranění, LZ – lehká zranění)
|
silnice číslo |
kraj |
počet nehod celkem |
počet nehod se SZ + TZ |
SZ |
TZ |
LZ |
Katastr |
1 |
7 |
SC |
41 |
7 |
2 |
8 |
6 |
Makotřasy |
2 |
11 |
HK |
16 |
6 |
1 |
6 |
4 |
Třebechovice pod Orebem |
3 |
50 |
ZL |
14 |
5 |
1 |
4 |
1 |
Staré Hutě |
4 |
44 |
OL |
6 |
5 |
0 |
5 |
0 |
Bělá pod Pradědem |
5 |
22 |
PL |
12 |
4 |
2 |
8 |
4 |
Číhaň |
6 |
35 |
OL |
14 |
4 |
1 |
8 |
17 |
Olomouc |
7 |
11 |
OV |
9 |
4 |
2 |
6 |
3 |
Havířov |
8 |
47 |
OL |
12 |
4 |
1 |
6 |
10 |
Lipník nad Bečvou |
9 |
47 |
ZL |
29 |
4 |
0 |
7 |
10 |
Bezměrov |
10 |
30 |
UL |
44 |
4 |
1 |
5 |
5 |
Ústí nad Labem |
11 |
57 |
OV |
21 |
4 |
2 |
3 |
7 |
Město Albrechtice |
12 |
1 |
JM |
19 |
4 |
1 |
3 |
1 |
Rousínov |
13 |
49 |
ZL |
6 |
4 |
1 |
3 |
1 |
Vizovice |
14 |
9 |
LB |
7 |
4 |
0 |
4 |
1 |
Dubá |
15 |
27 |
PL |
4 |
3 |
3 |
5 |
0 |
Klatovy |
16 |
20 |
CB |
4 |
3 |
2 |
4 |
6 |
Písek |
17 |
35 |
PU |
14 |
3 |
2 |
4 |
2 |
Holice |
18 |
37 |
PU |
5 |
3 |
2 |
3 |
5 |
Stéblová |
19 |
35 |
HK |
13 |
3 |
1 |
4 |
7 |
Milovice u Hořic |
20 |
18 |
SC |
4 |
3 |
0 |
5 |
6 |
Dubno |
Přestože obecně jde o velmi rozdílné lokality i nehody, lze z celkových čísel identifikovat několik obecnějších závěrů a specifik pro dané lokality.
V drtivé většině se veškeré nehody staly ve dne, na suché vozovce a viníkem nehody byl řidič motorového vozidla, který nebyl pod vlivem alkoholu. Ale! U 12 nehod, které se pod vlivem alkoholu staly, byl v jedné lokalitě – silnici u obce Stéblová v Pardubickém kraji - zjištěn alkohol hned u dvou ze tří nehod.
Pokud jde o další specifikum, kterým jsou chodci, tak většina lokalit se nachází mimo zastavěné území, ale i v některých městských aglomeracích, je chodec účastníkem nehody spíše výjimečným. Jsou však místa, kde se všechny vážné nehody udály s chodcem – v Ústeckém kraji to je Děčín a Ústí nad Labem, ve Zlínském jsou to Valašské Klobouky a Vizovice, kde u 3 ze 4 nehod byl účastníkem právě chodec.
Další zvláštností jsou „mokré“ lokality – místa, kde dominantní část nehod nevznikla za sucha – mezi ně patří již jednou jmenované Vizovice a Valašské Klobouky, ale také Zahrádky, Švihov, Hradešice, Samšina a další.
Jedním z významných faktorů, které zvyšují závažnost následků dopravních nehod, jsou nechráněné, nebo špatně chráněné pevné překážky. Přestože většinou se takové nehody vyskytovaly spíše výjimečně, existují lokality, které jsou zvláště nebezpečné z tohoto úhlu pohledu, například nejhorší Makotřasy – 5 ze 7 nehod, nebo Ústí nad Labem – 3 ze 4 nehod.
Určitou mírou speciální byly víkendové lokality, kde se všechny tragické nehody staly o víkendu, případně v pátek odpoledne či večer. Mezi ně patří Zahrádky a Bílý Kostel nad Nisou v Libereckém kraji, nebo Úštěk a Most v Ústeckém kraji.
Nehodový list pro kritická místa
Pro všechny rizikové lokality – 5 nejhorších z každého kraje - byl zpracován nehodový list, kde jsou uvedeny základní informace k rizikovým místům s počty obětí a zraněných a dalšími identifikačními znaky nehod, včetně mapek a souřadnic GPS. Informace o všech nehodových územích jsou rozděleny podle krajů (s výjimkou Prahy) a najdete je v sekci Allianz Automapa na www.allianzfoto.cz. Zde je umístěno i video přímo z jedné z nebezpečných lokalit letošního jarního hodnocení – Postoloprt na Lounsku. Pro srovnání jsou tam uloženy i jarní výsledky Allianz Automapy.
Pozor i na křižovatkách!
Součástí podzimního hodnocení byla nově také rizikovost křižovatek v ČR. Z tohoto hodnocení vyplývá paradoxní zjištění, že nejvážnější riziko hrozí řidičům na relativně málo zatížených komunikacích – viz. tabulka. Určitě stojí za pozornost, že nejrizikovější křižovatka v Číhani na Klatovsku je podle následků nehod a potenciálního budoucího nebezpečí o 40 procent horší než druhá nejhorší v Bezměrově.
10 nejrizikovějších nehodových lokalit na křižovatkách v letech 2009 – 2011
|
silnice číslo |
kraj |
katastr |
SZ |
TZ |
LZ |
riziko |
1 |
22 |
PL |
Číhaň |
2 |
8 |
4 |
141,3 |
2 |
47 |
ZL |
Bezměrov |
0 |
7 |
10 |
102,4 |
3 |
47 |
OL |
Lipník nad Bečvou |
1 |
6 |
10 |
64,4 |
4 |
15 |
UL |
Úštěk |
0 |
4 |
6 |
55,7 |
5 |
11 |
HK |
Lhota pod Libčany |
2 |
2 |
0 |
49,5 |
6 |
35 |
PU |
Holice |
2 |
4 |
3 |
44,7 |
7 |
11 |
HK |
Třebechovice pod Orebem |
1 |
6 |
4 |
40,3 |
8 |
19 |
JI |
Bystřice nad Pernštejnem |
1 |
2 |
2 |
39,2 |
9 |
13 |
LB |
Jablonné v Podještědí |
2 |
1 |
2 |
30,3 |
10 |
11 |
OV |
Havířov |
2 |
6 |
3 |
29,8 |
Porovnání s hodnocením roku 2011
Černé prvenství v hodnocení roku 2011 měly střední Čechy - v 20 nejkritičtějších lokalitách se vyskytoval nejčastěji - 4x, následovaly Plzeňský a Olomoucký kraj 3x, dvakrát pak Zlínský, Královehradecký, Jihomoravský a Jihočeský kraj a po jedné lokalitě měl Karlovarský a Ústecký kraj. Ostatní kraje se mezi nejkritičtějšími místy nevyskytovaly vůbec.
Komentáře
Přidat komentář