Před odjezdem na služební cestu si riziko připouští pouze necelá dvě procenta z dotázaných. Ve skutečnosti se jich však více než 30 procent musí na cestě vypořádat s nějakým nebezpečím nebo problémem. Nejčastěji to jsou ztracená zavazadla – ve 14 %, dalších 10 % dotazovaných mělo na služební cestě nehodu, poruchu, nebo jiný problém s vozidlem, každému 12. cestujícímu něco ukradli na ulici, každému 16. pak v ubytovacích prostorách. Další problémy způsobila doprava na letišti, téměř 4 % pracovníků se potýkali se ztrátou dokladů či jiných důležitých dokumentů.
Více než polovina účastníků loňských zahraničních pracovních cest se domnívala, že dostatečné cestovní pojištění skýtají jejich kreditní karty a vlastním privátním cestovním pojištěním se „krylo“ jen 15 % cestujících. Stejné procento pak vůbec nevědělo, že by se mělo nějak pojistit, nebo vědomě cestovalo bez pojištění. "Málokdo tuší, jaký typ pojištění je v kartě vlastně zahrnut, zda limit pojistného plnění je dostatečný, jaká je spoluúčast, zda jsou součástí nepřetržité asistenční služby… Těch nekomfortních služeb, nebo dokonce výluk může být i mnohem víc,“ uvádí Hana Páleníková z úseku cestovního pojištění Allianz.
Nejčastější škody, které Allianz pojišťovna v Česku likviduje, jsou z pojištění zavazadel. Obvykle se manažerům nadnárodních společností při cestování do zahraničí zpozdí nebo ztratí zavazadla a výjimkou nejsou případy, kdy se tito lidé stanou dokonce obětí loupeže.
„V takových případech je důležité, aby zaměstnanci, kteří cestují s firemní výpočetní technikou, tedy hlavně s notebooky a telefony, měli pojištěním odpovědnosti za škodu způsobenou na věcech svěřených zaměstnavatelem. Klasické cestovní pojištění totiž nehradí škodu na věcech vypůjčených nebo sloužících k podnikání. Osobní věci pojištěného, které si na služební cestu sbalil, jsou samozřejmě pro případ krádeží pojištěny,“ radí Kateřina Krenarová z úseku likvidace škod z cestovního pojištění Allianz.
Cestujícím se nevyhýbají ani zdravotní neduhy - nejčastějšími pracovními úrazy jsou poraněné oči a končetiny při výkonu manuální práce u pracovníků, které do zahraničí vysílá a také je pojišťuje český zaměstnavatel. „Loni jsme měli bohužel i jeden velmi těžký úraz pracovníka ve stavebnictví. A protože své zaměstnance a celé jejich rodiny u nás také pojišťují firmy, které je vysílají na dlouhodobý pobyt do zahraničí, v těchto případech nejčastěji platíme klasická akutní onemocnění typu viróza, infekce, drobné úrazy vzniklé při běžné denní činnosti i mimo zaměstnání a podobně,“ doplňuje K. Krenarová.
Allianz pojišťovna doporučuje individuální cestovní pojištění jako balíček s neomezeným limitem léčebných výloh, nebo skupinová pojištění pro firmy. V těch je zohledněn počet osob a procestovaných dní v roce a firmy mohou využít také rozšířené pojištění stornovacích poplatků, tzv. pojištění zrušení pracovní cesty. „Toto pojištění kryje i zcela specifická rizika jako jsou zrušení plánované cesty nejen kvůli nečekanému úrazu nebo onemocnění, ale i kvůli pouhému rozhodnutí obchodního partnera, nebo kvůli vízovému zpoždění bez vlastního zavinění,“ doplňuje Hana Páleníková.
Komentáře
Přidat komentář